Dutch Touring Car Championship

DTCC: Marlboro BMW Dealerteam BMW's van Carly oppermachtig tijdens Pinksterraces


480_start_tim01

De tweede race in het Libertel Vodafone DTCC begon met een komische noot: net als in het vorige raceweekeinde parkeerde Paul van Splunteren zijn Lexus IS200 nog tijdens de opwarmronde in de grindbak. Het had verder geen gevolgen voor de Autovisie-coureur, netzomin als het meedoen van de twee Lexussen op dit moment van groot belang is.
 
480_erp_lexus_2001054

De inspanningen van Cavallino Engineering en de twee coureurs, Van Splunteren en Tim Coronel, werpen voorlopig nog weinig vruchten af. Dankzij de natte training voor de eerste race kon Tim zich tijdens de start voor de eerste race wel voorin melden, maar zijn rol is en blijft klein. Het is te hopen dat het team snel aansluiting met de top vindt.

Volgens Frans Verschuur kunnen de twee dat voorlopig uit hun hoofd zetten. "Er wordt met ons gespeeld", zei de veteraan na de tweede race voor het Libertel Vodafone DTCC van het Pinksterweekeinde. De BMW's van het Marlboro BMW Dealerteam zijn volgens de coureur uit Nijmegen, die tevens de preparatie van de Renault Dealerteam-Clio's onder zijn hoede heeft, gewoon te sterk voor de rest van het veld.
Net als Bert Ploeg, die voor het team van QFace Kroon rijdt, is er geen beginnen meer aan. De 'prijs-pret-verhouding' is maximaal opgerekt", liet Ploeg weten. "Wij gaan er niet meer geld tegenaan gooien. De BMW's zijn echt een trapje te hoog voor ons."

De twee veteranen spuiden hun ongenoegen na de overtuigend door Coronel gewonnen tweede race van het weekeinde. Na de chaotische eerste race hadden de coureurs duidelijk besloten het in het vervolg iets rustiger aan te doen, waardoor de race een tamelijk gelijkmatig verloop kende. Alleen een vroege aanvaring tussen Verschuur en Van Es zorgde voor enig spektakel. "Hij wilde mij inhalen op een plek waar geen ruimte is", klaagde Van Es naderhand zijn nood. "Het circuit is echt wat groter dan Van Es denkt", repliceerde Verschuur. Opvallend was de prestatie van Donald Molenaar, die met een motor van vorig jaar ­ de Clio's lieten in hun poging de BMW's te achterhalen vier motoren ploffen en konden daardoor geen kwalificatie voor de tweede race rijden ­ van de laatste positie opklom naar de vijfde plaats."Het is jammer dat ik er niets aan heb", zei hij achteraf, doelend op het zekere kampioenschap van de BMW's.
In de slotronde zorgde Phil Bastiaans nog voor een verrassing door zich in de laatste bocht langs Frans Verschuur te wurmen. Verschuur, die vertelde een lichte terugval te hebben in zijn herstelproces na zijn zware crash in Macau eind vorig jaar, had in deze fase van de race niet veel meer aan zijn banden en moest steeds verdedigende lijnen rijden, waardoor Bastiaans zich uitstekend kon positioneren voor een laatste inhaalmanoeuvre. "Als je hebt opgelet, kon je zien dat ik twee ronden voor het einde in de Tarzanbocht al 'full lock' zat. Phil heeft het netjes gedaan."

Wij hopen dat Tom Coronel niet bijgelovig is...

Honderd kilo
Het vuurwerk in het DTCC barstte echter vooral na de races los. Volgens Frans Verschuur zijn de door Carly Motors geprepareerde BMW's (van Van Es en Coronel) zo veel beter dan de rest, dat de NAV eigenlijk zou moeten ingrijpen en het maximale strafgewicht op zou moeten voeren tot 100 kilogram. "De aanpak van het kampioenschap is structureel verkeerd", zei Verschuur. "Tom speelt met mij, hij kan veel harder, maar zorgt dat hij niet te ver uitloopt. De NAV zou lef moeten tonen en net als in Engeland de winnaars honderd kilo erbij moeten geven.
Ik heb geprobeerd met andere teameigenaren een voorstel te doen, maar Carly weigerde te tekenen. En de NAV durft niet in te grijpen." Verschuur is niet de enige die moedeloos wordt van het verschil met de BMW's van Carly. Phil Bastiaans van het QFace Team Kroon sloot zich bij hem aan. "Wij moeten met de Clio's zo dicht tegen de limiet aan rijden, we zouden eigenlijk eens moeten wisselen van auto. Dan zouden ze eindelijk eens begrijpen hoe hard wij moeten werken ". Tom Coronel probeerde de discussie in een ander perspectief te plaatsen. "Het is gewoon een kwestie van voor welk team je rijdt. Het ligt heus niet aan de BMW's, het ligt aan Carly. Euser rijdt toch niet voorop? Als ik de keuze zou hebben tussen Ferrari en Minardi, dan kies ik toch voor Ferrari?"

Vlak voor de race maakt Cor Euser nog tijd vrij om vragen te beantwoorden.

Verschuur bleef echter bij zijn standpunt. "Het is tijd om in te grijpen. Het is nu wel duidelijk dat Carly een show heeft opgevoerd in het eerste raceweekeinde van dit jaar (toen Donald Molenaar twee keer won, red.). We moeten extra gewicht invoeren, of bijvoorbeeld alle motoren begrenzen op 8000 toeren. Dan hebben wij een kans. Er moet echt wat gebeuren, anders is er volgend jaar geen DTCC meer. Dan is het voor de concurrentie gewoon geen interessant kampioenschap meer. " Woordvoerder Jur Raatjes van Renault Nederland was iets diplomatieker in zijn bewoordingen, maar bevestigde dat Renault op deze manier weinig brood in het DTCC ziet. "We moeten eerst constructief overleg voeren over deze situatie, maar als tevoren bekend is wie er op pole staat en wie er wint, is het natuurlijk een weinig interessant spektakel. Als er niets verandert, zullen wij ons zeker gaan beraden over volgend seizoen." En dat zou wel eens het einde van het DTCC kunnen betekenen, gezien de beperkte breedte van het deelnemersveld.

Maar Carly Pellinkhof, die wereldwijd zo'n zestig BMW's heeft rondrijden, is niet van zins zijn voorsprong op te geven. "Honderd kilo strafgewicht is in mijn nadeel, waarom zou ik die brief dan ondertekenen? Dat zouden de anderen ook niet doen als ze in mijn situatie verkeerden. En het is heus niet zo dat ik nooit geneigd ben toe te geven: vorig jaar heb ik wel ingestemd met het plaatsen van extra gewicht tussen de races door." Volgens Carly zou de concurrentie zijn energie echter niet moeten verspillen aan afgeven op de tegenstander, maar bezig zijn met het verbeteren van de eigen auto's.

"Wij doen alles binnen de reglementen. Ik doe dit al dertig jaar, ik ben al tien jaar bezig met deze BMW's. Wij zorgen gewoon dat we overal goed op inspelen, ook op het extra strafgewicht. Dan stellen wij onze auto af op de bochten waar wij profiteren van dat extra gewicht. Bovendien zijn wij niet overal superieur: in Duitsland kon laatst een Opel winnen en toen die uitviel, leek een Focus op de zege af te gaan. Totdat ook die een lekke band kreeg. Toen pas ging onze BMW er met de zege vandoor. Het is gewoon een kwestie van hard werken, dat hebben wij ook gedaan."

Uitslag:
1. Tom Coronel, BMW 320i/ E46, dertien ronden in 25:23.885, 132.057 km p/uur
2. Phil Bastiaans, Renault Clio RS, op 0.903 seconden
3. Frans Verschuur, Renault Clio RS, op 1.102 seconden

Uitslag privateers:
1. Coen Vink,
2. Ben Janbroers,
3. Jaap Kielman

Stand:
1. Van Es (105 punten)
2. Tom Coronel (89 punten)
3. Verschuur (80 punten)
4. Molenaar (65 punten)
5. Euser (57 punten)
6. Bert Ploeg (53 punten)

Stand privateerscup:
1. Alderden (97 punten)
2. Vink (77 punten)
3. Janbroers (74 punten)

Stand merkencup:
1. BMW (114 punten)
2. Renault (108 punten)
3. Opel (65 punten)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet