Renault Mégane Trophy

Renault Mégane Trophy, een bedrijf in twee bedrijven

megane1998-3

Phil Bastiaans leidde van start tot finish en bouwde zijn voorsprong op de als tweede geëindigde Sebastiaan Bleekemolen uit tot ruim 5 sec.

Aanvankelijk zou de 20 ronden tellende race van de Marlboro Renault Megane Trophy voor het hoofdnummer (The Masters) verreden worden. Na een enkele ronde werd de zaak met de rode vlag volledig afgevlagd. Onvoldoende opgewarmde achterbanden zouden mede de reden zijn van de crash die in 'Bos Uit' plaatsvond.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra

Veel schade
Als eerste begon Peter van der Waals te schuiven, hetgeen een kettingreaktie tot gevolg had. Vele van de hem achterop komende deelnemers konden de stilstaande blikmassa niet of nauwelijks ontwijken en liepen de nodige schade op. Het idee van de wedstrijdleiding, om daarmee de race ook direkt te beëindigen werd door een stil, maar duidelijk protest van de rijders afgewezen. Ook het 70.000-koppige publiek vond de oplossing, om deze raceklasse niet verder te laten rijden, een minder goed resultaat. Een compromis werd bereikt door aan het einde van de zonnige zondag een race over 12 ronden te laten verrijden.


megane1998-10 

Wederom Bastiaans
Evenals in de eerste race was Phil Bastiaans ook in tweede termijn de snelste van het hele veld. Hij leidde van start tot finish en bouwde zijn voorsprong op de als tweede geëindigde Sebastiaan Bleekemolen uit tot ruim 5 sec. Daarmee was hij tevens het meest succesvolle gezinslid uit de Aerdenhoutse racefamilie.

Jeroen Bleekemolen
Alhoewel... de 16-jarige Jeroen pakte de overwinning in de Michelin Junior klasse. 'Ik had een slechte start, maar remde in de beginfase gelijk weer wat mensen uit. Daarna reed ik min of meer alleen. Achter mij reed iemand een flinke stuk verder en ook voor mij kon ik niemand meer inlopen. Ik weet overigens nog niet of ik in de Renault klasse doorga. Ik moet mij richten op de Formule Ford.
Verder moet ik sowieso de Junior klassementen van alle komende Megane races winnen om nog kampioen te worden', aldus Bleek Jr. De enige van de familie die buiten alle prijzen bleef was vader Michael. Hij kwam met een kapotte motor aan de pits. Achter de koplopers was er niet minder strijd.
  megane1998-2

megane1998-4
Na de start van de tweede race ging het mis in de Gerlachbocht


Bert Ploeg
Evenals Jeroen Bleekemolen kende ook de als derde gefiniste Bert Ploeg een weinig enerverende race. 'In de beginfase was er nog enige strijd maar daarna was het slaapverwekkend. Ik ben tevreden met mijn race-resultaat.
Ik ben minder te spreken over de manier waarop alles is verlopen. Volgens mij zijn de tijdschema's waarbinnen dit soort programma's wordt afgewikkeld veel te kort. En dan loop je tegen problemen als deze op. Tijdens de rijdersbriefing werd ons duidelijk gemaakt dat er voor onze race slechts 30 minuten beschikbaar waren, ongeacht het verloop van de strijd. Wanneer je dan zo'n enorme klap aan het begin hebt vraag je je af hoe zoiets ontstaat. Ik denk dat je in ieder geval meer tijd moet uittrekken voor het opwarmen van de banden. Van de Meganes is bekend dat ze door niet goed opgewarmde achterbanden heel 'gemeen aan de achterzijde' worden. Deze keer gingen we net voor de Tarzanbocht de baan op en reden vervolgens tot de Grandoradobocht. Daar sta je dan weer bijna stil. Kortom, een veel te korte tijd voor het juist opwarmen van het rubber. De kopgroep neemt zich daarbij dan nog enigszins in acht.

megane1998

megane1998-5

Veel contact tussen de rijders in beide races


Maar wanneer je wat meer naar achteren rijdt vormt dat het grootste probleem. De gevolgen daarvan heb je ook vandaag weer gezien. In de tweede training ging dat alles veel beter en je ziet dan ook veel minder problemen'.

Tot slot de winnaar. Phil Bastiaans schreef ook deze Megane race op zijn naam. 'Het lijkt misschien allemaal wat makkelijk te worden, maar dat is het zeker niet. Door de vele olie en andere vloeistofresten was de baan spekglad. Je moest dus echt heel goed blijven oppassen om niet naast de baan te raken. Dat is allemaal weer goed en laten we hopen dat het uiteindelijk resulteert in een kampioenschap.'

  megane1998-11

Junioren
In het Michelin Junior kampioenschap ging de zege dus naar Jeroen Bleekemolen. Frank Scholten en Dillon Koster legden beslag op de tweede en derde plaats.


megane1998-8

Commentaar vanuit de auto door Olav Mol

Opmerkelijk was verder de extra service van Olav Mol en Rob van Someren. Zij beschikten deze race over een zender met een direkt contact op het circuit speaker systeem. Zo kon het publiek gedurende de race op de hoogte gehouden worden van de verrichtingen van de rijders. Na de ochtendcrash deed Van Someren echter niet meer mee, waardoor Mol het commentaar vanuit de race alleen moest verzorgen.

  megane1998-9


Uitslag 4e race Marlboro Renault Megane Trophy
1. Phil Bastiaans 12 ronden in 15.31.126
2. Sebastiaan Bleekmolen op 5.125
3. Bert Ploeg op 7.728
4. Pim van Riet op 8.786
5. Marcel van Vliet op 13.193
6. Berend Gesman op 13.645
7. Marcel Kesseler op 14.104
8. Peter van Merksteijn op 15.245
9. Fred Hehl op 17.669
10. Francoise Loogman op 23.126
11. Jeroen Bleekemolen op 24.591 (Beste Junior)
12. Frank Scholten op 25.821 (2e Junior)
13. Dillon Koster op 27.407 (3e Junior)
14. Eduard Peters op 31.989
15. Evert Kroon op 33.421 (4e Junior)
16. Bob Rekers op 36.776
17. Martijn Braspenning op 42.260
18. Olav Mol op 45.077
19. Meindert van Buuren op 45.530
20. Remert Berg op 49.030
21. Michael Bleekmolen op 2 ronden

Stand na vier races (onder voorbehoud)
1. Phil Bastiaans 74 punten
2. Bert Ploeg 59 punten
3. Sebastiaan Bleekemolen 49 punten
4. Marcel Kesseler 43 punten
5. Pim van Riet 42 punten
6. Marcel van Vliet 39 punten
7. Fred Hehl 34 punten
8. Michael Bleekemolen 27 punten
9. Peter van Merksteijn 24 punten
10. John de Vos 24 punten
11. Berend Gesman 20 punten
12. Francoise Loogman 15 punten
13. Jeroen Bleekemolen 15 punten
14. Frank Scholten 12 punten
15. Dillon Koster 9 punten
16. Bob Reekers 9 punten
17. Eduard Peters 8 punten
18. Jeroen Reijntjes 6 punten
19. Olav Mol 5 punten
20. Meindert van Buuren 5 punten
21. Harry Dekker 4 punten
22. Evert Kroon 3 punten
23. Milko Tas 3 punten
24. Hans Tieleman 2 punten
25. Duncan Stutterheim 1 punt

Michelin Junioren Cup
1. Frank Scholten27 punten
2. Dillon Koster 22 punten
3. Jeroen Bleekemolen 20 punten
4. Evert Kroon 13 punten
5. Mental Theo 10 punten
6. Duncan Stutterheim 7 punten
7. Rembert Berg 7 punten
8. Hans Tieleman 7 punten
9. Milko Tas 6 punten
10. Hugo Charles 4 punten
11. Eric Meijer 2 punten

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet