Dutch Touring Car Championship

Cor Euser wint Libertel DTCC

De overwinning in de (Sprint)race van het Libertel DTCC was voor Cor Euser al voldoende om zich officieel kampioen van het seizoen 1999 te noemen. De Brabander, uitkomend met een BMW van Carly Motors, liet al tijdens de training geen misverstand over zijn bedoelingen bestaan. Hij wilde met mooie resultaten, een einde maken aan alle onduidelijkheden en het voltallige team bedanken. Euser begon die operatie tijdens de training. Twee maal pakte hij pole position en gaf daarmee in principe zijn overmacht nog eens aan. En als dat al niet genoeg was, bezette (tijdelijk bij JJ Motorsport gerecruteerd) teamgenoot Sandor van Es tot tweemaal toe de plaats naast hem op de eerste rij. Feitelijk stond bij aanvang van de races, niets een titel meer in de weg.

Tekst: Jakob Dekker

Van de Haterd
Cor, raceprofesssional in hart en nieren, kweet zich op waardige wijze van zijn taak. Startte sterk, maakte geen fouten en zegevierde in beide races. Daarin 'als een schaduw' gevolgd door teamgenoot Van Es. Ook voor de derde plaats meldde zich tot tweemaal toe, dezelfde rijder. Toon van de Haterd was daarmee tevens de beste Privateer en scoorde kostbare punten voor dat kampioenschap. Toon van de Haterd roemde het team rond de Hadegro Honda Integra, die ditmaal volledig gevrijwaard bleef van technische en/of andere problemen. Achter zijn dubbele podiumplaats, gingen de vierde plaatsen naar Allard Kalff (Mitsubsihi) en Rob Karst (Honda).

Grote voorsprong
Cor Euser schreef de titel op zijn naam met een totaal van 188 punten. Verschuur (Renault) eindigde als tweede met 148 punten, terwijl Allard Kalff met de Mitsubihi het brons voor zich opeiste. Het kampioenschap voor Privateers ging naar Rob Karst (Honda met 196 punten) voor Pim van Riet (166) en Sandra van der Sloot legde beslag op de derde plaats. Maar dat ging niet zonder slag.

Braspenning curieus
Een curieus moment in de laatste meters van de Sprint race. Daarin reden Ron Braspenning, Hans Ambaum en Sandra van der Sloot ‚in deze volgorde- achter elkaar. Voor de derde plaats in het Privateers kampioenschap had de dame in het gezelschap nog steeds de beste kaarten.
Om die uit volledig te spelen, moest er dus kort voor het eind nog gewisseld worden. Daarbij kwam het echter tot een touché tussen de drie achter elkaar rijdende blauwe BMW's. Ron Braspenning maakte namelijk plaats. Ambaum schrok min of meer, remde en werd door de ‚kort achter hem rijdendende Van der Sloot aangetikt. Ambaum knalde daarbij hard in de vangrails en ging met veel schade, achterwaarts over de finish. Achter Van der Sloot die als twaalfde finiste en de basis onder haar derde plaats in het Privateers kampioenschap verder verstevigde. Braspenning werd dertiende en Ambaum veertiende. Kortom: Actie geslaagd, maar schade enorm. Die werd overigens met gebruikmaking van meerdere particuliere auto's op Zandvoort weer hersteld. In de tweede race stonden de BMW dus weer aan de start.

Uitslag twaalfde race van het Libertel Dutch Touring Car Championship:
1. Cor Euser (BMW 320i) 8 ronden in 15'33"622;
2. Sandor van Es (BMW 320i) op 0"529;
3. Toon van de Haterd (Honda Integra) op 3"346;

Uitslag dertiende race van het Libertel Dutch Touring Car Championship:
1. Cor Euser13 ronden in 25'27"449;
2. Sandor van Esop 0"510;
3. Toon van de Haterd op 12"622;

Eindstand van het Libertel DTCC na dertien races
1. Cor Euser 188
2. Frans Verschuur 148
3. Allard Kalff 146
4. Donald Molenaar 143
5. Rob Karst139
6. Tim Coronel 135
7. Pim van Riet 111
8. Marcel Alderden 110
9. Sandor van Es 94
10. Toon van der Haterd 88
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet