Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Britse en Duitse Formule BMW samengevoegd tot één serie

harkema

Zien we landgenoten als Matthijs Harkema volgend jaar terug in de Europese Formule BMW?

Vanaf volgend jaar worden de Formule BMW Duitsland en de Formule BMW Groot-Brittannië samengevoegd tot de Formule BMW Europa. De nieuwe klasse zal voornamelijk in het bijprogramma van Formule 1 Grands Prix aan de start verschijnen. “Ik ben blij dat de Formule BMW zijn aanwezigheid bij het FIA WK Formule 1 aanzienlijk uitbreidt en zich ontwikkelt tot een sterk en vast bestanddeel van diverse Formule 1-raceweekends. De Formule BMW is voor jonge talenten de eerste stap in een professionele racecarrière, die via de GP2 tot in de Formule 1 kan leiden. Zes vaste coureurs en testrijders in het Formule 1-veld van dit jaar zijn een indrukwekkend bewijs hiervoor”, zegt Bernie Ecclestone.

Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat

Theissen: "Platform zoals dat er nog niet eerder was"
Dr. Mario Theissen, directeur van BMW Motorsport, is eveneens blij met deze nieuwe stap: “Met de Formule BMW Europa zetten we de volgende stap in ons internationale Formule BMW-concept. Naar het voorbeeld van de Formule 3 Euro Serie fuseren twee sterke nationale kampioenschappen tot een nog sterkere serie. Hiermee bieden we rijders en teams een platform zoals dat er nog niet eerder was bij een instapklasse in de autosport. We laten ze daarbij van onze betrokkenheid bij de Formule 1 profiteren. Vanaf het seizoen 2008 zijn we met onze Formule BMW-kampioenschappen in Azië, Noord-Amerika en Europa in alle belangrijke racegebieden actief. Met de Formule BMW Europa leren jonge rijders zo vroeg mogelijk de circuits van de belangrijke klasses GP2 en Formule 1 kennen, en de omgeving van de Formule 1, die voor hen later belangrijk wordt.”

Twee races per weekend
Al een aantal jaren zijn er races voor de Formule BMW Azië en de Formule BMW USA in het voorprogramma van Formule 1-weekends in Azië en Noord-Amerika. De kalender van de Formule BMW, die uit maximaal acht evenementen zal bestaan, omvat grotendeels races in het bijprogramma van Europese Grands Prix. Gepland zijn ook één of twee weekends bij andere hoogstaande kampioenschappen, waarbij gezien de betrokkenheid van BMW het FIA WK Toerwagens uiteraard voor de hand ligt. Elk raceweekend zal een vrije training op vrijdag, een kwalificatie op zaterdag en op zaterdag en zondag elk een race van circa 25 minuten. Het vanuit andere Formule BMW-klasses bekende “rookie-programma”, waarin bepaalde talentvolle rijders extra worden ondersteund, wordt ook voor de Formule BMW Europa gehandhaafd.

"Meer dan alleen een auto"
Theissen verklaart: “De Formule BMW biedt getalenteerde jonge rijders meer dan alleen een auto. In ons trainings- en coachingsprogramma leren ze alles om in de grote racewereld te kunnen overleven. Zo heeft de Formule BMW zich vanuit het niets tot de top-instapklasse in de wereldwijde eenzitter-racerij ontwikkeld. We geven jonge rijders mee wat ze nodig hebben om ook in hogere formulewagenklasses succesvol te zijn.”

Commentaar:
Het klinkt natuurlijk allemaal fantastisch, zeker wanneer je het ronkende persbericht van BMW leest, maar de vraag is of de autosport met dergelijke ontwikkelingen wel de goede kant uitgaat. Immers: wie moet dat allemaal betalen? Nu al worden in de Formule BMW Duitsland budgetten gevraagd van rond de 250.000 Euro, en dat is voor een instapklasse (!) buitengewoon veel geld. Met een Europees kampioenschap zullen deze budgetten vanwege de toenemende reiskosten alleen nog maar hoger worden, zeker wanneer er her en der ook nog eens getest mag gaan worden, wat BMW-teams nu al veelvuldig op allerlei circuits doen. Vallen de nationale series in Duitsland en Groot-Brittannië weg, dan ontstaat er in die landen bovendien een gat in de nationale formulewagenracerij. In Groot-Brittannië misschien nog niet zo nadrukkelijk voelbaar, omdat je daar met Formule Ford en Renault en, zij het in (veel) mindere mate Formule Palmer Audi, nog een aantal andere klasses hebt, maar in Duitsland is er nauwelijks meer een serieuze onderbouw: Formule Ford en König zijn al jarenlang weg, Formule Renault ging op in het NEC en of de geplande Formule DMSB van de grond komt, moeten we nog maar zien. Maar wellicht pakt iemand het initiatief op en creëert alsnog een nationale Duitse Formule BMW, zoals de oprichting van de Formule 3 Euro Serie ook leidde tot de komst van de nationale Duitse Formule 3 Cup. Doorgroeien naar het internationale vlak kan daarna altijd nog. (René de Boer)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet