SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Landmachtdames oppermachtig

Met de pole en beide overwinningen waren de dames Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur oppermachtig tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. De dames sloegen bij het begin al gelijk een gat en hoefden niet tot het gaatje te gaan om de rest achter zich te houden. De kampioenschapsleider Morien en Duivenvoorde werden tweede, voor Engel en De Groot.

Tekst: Daan Jeuken

Van der Sloot gooit bij de start gelijk de deur dicht naar Ronald Morien, die hetzelfde doet bij Matthijs Bakker. Nummer vier Ward Rosier kent een dramatische start en valt terug van plaats vier naar achttien.

De koploopster Van der Sloot weet al meteen een flink gat te slaan. De rondetijden die de landmachtauto noteert zijn een dikke seconde sneller dan die van nummer twee Morien, die op zijn beurt flink in de spiegels moet kijken om Bakker achter zich te houden. Intussen weet ook Quint Engel de aansluiting te vinden, waarmee we drie auto’s van Match Racing achter mekaar hebben. De achterste twee van de drie wisselen stuivertje. Een drietal seconden achter de Match Racings rijden de twee Teamwork Racings, met Hoekzema voor Schilerpoort.

Na een kwartier is Ronald Morien de eerste van de koplopers die de pits opzoekt, daarbij plaats makend Ferry Duivenvoorde. Wanneer ook Bakker zijn stuur overdraagt aan Kroes komt deze weer vlak achter Duivenvoorde de baan op. Het derde team met in de tweede fase Dennis de Groot achter het stuur wint de interne strijd voorlopig en pakt de tweede plaats.
Ook de interne strijd bij Teamwork Racing wordt bevochten tijdens de pitstops, Heuser neemt het stuurtje over van Schilperoort en komt vlak voor Hoekzema’s vervanger Oudshoorn weer de baan op.

Met nog een twaalf minuten te gaan, maken dan ook de leiders in de wedstrijd hun pitstop. Sheila Verschuur neemt het stuur over van Sandra van der Sloot. Met een veilige voorsprong komt de landmachtdame weer de baan op.

Op plaats vier vindt er een rondenlang gevecht plaats tussen Matthijs Bakker en Johan Kraan. De twee geven elkaar geen strobreed toe, maar ook René Oudshoorn gaat zich erin mengen en passeert Bakker.

Achter de vrouwelijke koplopers wordt de strijd in de laatste minuten nog beslist om de tweede plaats. Ferry Duivenvoorde is duidelijk sneller dan Dennis de Groot en het kost hem dan ook niet bijzonder veel moeite om de teamgenoot te passeren.

Ook verder naar achteren worden er in de slotfase nog wat robbertjes gevochten. In de strijd om de tiende plaats komen Jeroen den Boer en Simon Gras met elkaar in aanraking, waarbij vooral Den Boer flink in de bandenstapels eindigt.

De strijd om plaats vier eindigt ook erg absurd. In de laatste ronde probeert René Oudshoorn Johan Kraan te passeren, maar de twee botsen en eindigen allebei in het grind van de Tarzanbocht. Hierdoor schuiven Bakker – Kroes bij het vallen van de vlag plotseling op naar plaats vier, voor Heuser – Schilperoort.

De winst van de dames zat volgens henzelf vooral in de auto. “Na onze problemen in het begin van het jaar hebben we elk schroefje nagekeken en nu is de auto weer top. Bovendien hebben we vrijdag erg intensief getest om de auto optimaal af te stellen, en daardoor konden we vooral in de openingsfase erg hard. Dat de auto daarna wat minder werd was niet zo erg, want toen hadden we al een voorsprong.” Na de gelikte pitstop hoefde Sheila Verschuur alleen nog uit te rijden. “Ik hoefde maar vier rondjes te rijden, maar Sandra had me een mooie uitgangspositie bezorgd.”

Voor Morien en Duivenvoorde was de tweede plaats het maximaal haalbare. “Bij de start was Sandra al snel weg, zij accelereerde gewoon een stuk sneller. Er was vervolgens geen houden aan, ze waren een seconde sneller dan wij. Dat moeten wij zien op te lossen”, aldus Morien. Teamgenoot Ferry Duivenvoorde wist de vinger op de zere plaats te legen. “We komen motorvermogen en wegligging te kort, daar moeten we aan werken. Het gekke is echter dat de auto woensdag nog top was, toen reden we nog dezelfde tijden als de dames, maar in de tussentijd is er iets gebroken. Maar we hebben in ieder geval een lekkere race gereden. Ik kon in de slotfase de tweede plaats nog pakken, ik was een stuk sneller dan Dennis. Bovendien zijn het teamgenoten, dus echt moeilijk maken deden ze niet.”

Voor de nummers drie Engel en De Groot was de derde plaats een aangename verrassing. “Dit hadden we vanochtend niet durven droom, we moesten immers als veertiende starten”, aldus Engel. “Ik had een bliksemstart; in de eerste ronde lag ik al zesde en in de tweede vierde. Toen zat ik achter Ronald en toen hij naar binnen ging was ik tweede en kon ik rustig mijn rondjes rijden.” Dennis de Groot verloor in de slotfase nog de tweede plaats, “maar ik kan mijn teamgenoot natuurlijk niet het leven zuur gaan maken, hij was veel sneller.”

Uitslag race 2 SEAT Cupra Cup
Pinksterraces Circuit Park Zandvoort, maandag 28 mei 2007

1. Van der Sloot – Verschuur, 18 ronden
2. Morien – Duivenvoorde, op 4.429
3. Engel – De Groot, op 5.414
4. Bakker – Kroes, op 11.219
5. Heuser – Schilperoort, op 13.909
6. Zwart – Stots, op 14.333
7. Valenteijn – Sanders, op 16.611
8. Dekker – Mus, op 38.981
9. Peter Abbing, op 47.569
10. Sandifort – Rosier, op 50.668
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet