ESports

Esports: Team Redline wint virtuele Le Mans 24U. Coanda Simsports wint titel voor Porsche

De overall overwinning in de virtuele 24U van Le Mans ging naar de combinatie van Felix Rosenqvist, Felipe Drugovic, Luke Bennett en Chris Lulham, rijdend met de Oreca LMP2 van Team Redline met het startnummer2, die maar liefst 356 ronden wisten af te leggen. De 24U van Le Mans  vond plaats op het rFactor2 platform, dat in tegenstelling tot de concurrentie duidelijk niet stabiel genoeg is. Het is ook de reden dat tweevoudig F1 wereldkampioen Max Verstappen er de brui aangaf en niet meer op het rFactor2 platform wil aantreden. Er lag dus duidelijk een schaduwkant over het evenement en de organisatoren zullen beslist aan de bak moeten om dit prestigieuze online evenement te behouden. Morgen komen we op AUTOSPORT.NL nog nader terug op de problemen die zich tijdens het evenement manifesteerden.

2023 Le Mans

Tekst: Willem J. Staat en René de Boer
Foto's: Porsche/Coanda Espors, Team Redline

Team Redline wint virtuele Le Mans 24U. Coanda Esports wint titel voor Porsche
Ondanks enkele tegenslagen wist de combinatie Joshua Rogers (AUS), Mitchell De Jong (USA), Ayhancan Güven (TR) en Laurin Heinrich (D) met de tweede plek voor het Porsche Coanda Esports Team de titel in de virtuele Le Mans Series binnen te halen. Het team kampte tweemaal met verbindingsproblemen doordat het contact met de server werd verbroken. Het Porsche Coanda Esports Team wist op het digitale circuit des 24 Heures du Mans op 21.1 op de winnende LMP2 bolide van Coanda Simsports als tweede te eindigen. Dit resultaat was voldoende om in de vijfde en laatste wedstrijd van de virtuele Le Mans Series definitief de leiding in de kampioenschapsstand te nemen. De zusterauto, die door Mack Bakkum (NL), Dayne Warren (AUS), Morris Schuring (NL) en kersvers Porsche Junior-rijder Bastian Buus (DK) bemand werd, kampte eveneens met de nodige problemen en werd als zesde geklasseerd.

Porsche Coanda Esports teambaas Philipp Stamm: "De virtuele Le Mans Series is één van de meest prestigieuze simracing kampioenschappen. En met deze wetenschap is het natuurlijk fantastisch om de titel te winnen. Het laat zien hoe hard wij gedurende het seizoen gewerkt hebben. Bovendien hadden we al een goede start. Het is natuurlijk jammer dat we op 21 seconden van de winnaars wisten te eindigen. Maar we staan aan het begin van een nieuwe seizoen waarvan we hopen dat er meer grote successen gaan komen."

2023 Le Mans chicane

De virtuele 24U van Le Mans is natuurlijk het hoogtepunt van de virtuele Le Mans Series. En ook hier treden de real life professionals op het digitale platform tegen de professionele simracers aan. De wedstrijd startte afgelopen zaterdagmiddag exact om 14.00u en kende een turbulent begin waarin Max Verstappen direct de leiding nam terwijl Laurin Heinrich in de No 20 zijn tweede plek goed wist te verdedigen. Door technische problemen verloor Dayne Warren het contact met de server. Maar kreeg door de organisatie een bonus van 250 secs. toegewezen waardoor hij weer in dezelfde ronde als de leiders en de Top 10 kwam. Door deze problemen moest de wedstrijd geruime tijd onderbroken worden en kon pas om 21.30u 's avonds opnieuw hervat worden.

Na de herstart kwam de #20 behoorlijk onder druk van de beide Redline auto's. Om 22.30u kreeg de 2020/2021 Porsche Junior een "drive-through" opgelegd waardoor Güven naar de negende plek overall terugviel. Twee uur later bevond Laurin Heinrich zich opnieuw in tweede positie. Maar vanwege een "unsafe release" kreeg de #20 opnieuw een tijdstraf opgelegd. Heinrich kwam in zesde positie weer terug in de wedstrijd. Maar daarmee hield de pechserie nog niet op.

Bij zonsopgang ondervonden de deelnemers opnieuw problemen met de server waardoor de afstand met de leiders tot meer dan twee minuten opliep. Kort voor zeven uur 's morgens verloor de leidende auto van Max Verstappen terrein en staakte 90 minuten later definitief de wedstrijd. Een fanatieke inhaaljacht in de laatste twee uur van de wedstrijd deed voor Rogers, De Jong, Güven en Heinrich de afstand tot de leiders in de wedstrijd halveren maar zij waren niet meer in staat om het gat dicht te rijden. De Nederlanders Collin Spork (Alpine Sports) en Bono Huis (AMG Team Petronas Esports) wisten respectievelijk als vierde en vijfde te eindigen.

2023 Le Mans 2

Inmiddels heeft Romain Grosjean van R8G Esports ook op de reactie van Max Verstappen gereageerd. 'Het is toch hetzelfde als je in "real life" mechanische problemen hebt of je motor explodeert? " vroeg de Fransman, die tevens ambassadeur voor licentiehouder Motorsports Games is. De verantwoordelijke organisatie van het platform rFactor2 heeft wel een diepgaand onderzoek aangekondigd.

2023 Kampioenskwartet
De best geklasseerde Porsche-combinatie: boven Ayhancan Güven en Mitchell DeJong, onder Laurin Heinrich en Josh Rogers

Terwijl er in de LMP2-klasse uitsluitend met virtuele Oreca's gereden werd (dus een beetje zoals in de echte racerij ook), was er in de GTE-klasse sprake van meer variatie met de Ferrari 488 GTE, de BMW M8 GTE, de Porsche 911 RSR GTE en de Aston Martin Vantage GTE. Dat betekende natuurlijk ook een virtuele 'balance of performance'. De overwinning in deze categorie was voor de Ferrari 488 van het team R8G Esports van Romain Grosjean, bestuurd door Alex Smolyar, Scott Andrews, Timotej Andonovski en Erhan Jajovski. Dit kwartet eindigde met 323 ronden bovenaan, een ronde voor onze landgenoot Rudy van Buren, Lorenzo Colombo, Kevin Siggy en Enzo Bonito in de BMW M8 GTE van het Nederlandse BMW Team Redline. Ook de derde plaats was voor een BMW, de auto van BMW Team BS Competition met oud-DTM-kampioen Bruno Spengler, Philippe Denes, Alen Terzic en Ibraheem Khan.

230116 Le Mans Virtual collision Redline 71 en 2
Spannend moment als het misgaat tussen de uiteindelijk winnende nummer 2-Redline-LMP2 en de nummer 71-Redline-BMW, die tweede werd in GTE

De hoogtepunten van de virtuele 24 Uur van Le Mans zijn samengevat in een half uur durende video:



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet