Formule 2

Richard Verschoor sluit FIA Formule 2-seizoen uitstekend af met tweede plaats in Abu Dhabi

R.Verschoor AbuDhabi.01

Richard Verschoor heeft het FIA Formule 2-seizoen uitstekend afgesloten. Op Yas Marina Circuit legde het 21-jarige TeamNL-talent in de sprintrace beslag op een prachtige tweede plaats en scoorde daarmee zijn vierde podium van het seizoen. In de hoofdrace wist de als tiende gestarte Trident-piloot op te klimmen naar de zevende positie. Daar had zelfs nog meer ingezeten als de race in de slotfase niet tot twee keer toe was onderbroken door een korte virtual safetycar periode. Met zijn zevende positie eindigde Verschoor voor de negende keer op rij in de punten.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Dutch Photo Agency

Met de voorlaatste ronde van de titelstrijd op het circuit van Monza alweer meer dan twee maanden in de geschiedenisboeken, werd het FIA Formule 2 kampioenschap afgesloten met ronde nummer veertien op het fraaie Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Richard Verschoor wilde zijn tweede FIA Formule 2-seizoen net zo goed afsluiten als dat het in maart in Bahrein was begonnen, namelijk met een overwinning. Het 21-jarige TeamNL-talent zette daarvoor in de kwalificatie een belangrijke eerste stap. Op zijn eerste set banden klokte Verschoor een twaalfde tijd om zich vervolgens op zijn tweede set 'softs' te verbeteren tot 1:36.588 seconden, goed voor een tiende positie. De voor het Italiaanse Trident uitkomende Nederlander bleef daarmee slechts 0,3 seconden verwijderd van de poleposition, terwijl het gaatje naar de vierde positie slechts 0,1 seconde bedroeg.

R.Verschoor AbuDhabi.02

Met de snelheid zat het dus wel goed, maar nog veel belangrijker voor een goede uitslag was het feit dat Verschoor in de sprintrace, door de omgekeerde top 10 uit de kwalificatie, vanaf poleposition mocht vertrekken! Toch was het TeamNL-talent niet echt tevreden. "In de chicane maakte ik een fout waardoor de achterkant blokkeerde. Gezien de kleine verschillen had een poleposition voor de hoofdrace er zomaar ingezeten. De snelheid was er. Onze racesnelheid is het hele seizoen al goed, dus met een goede start is er vanaf plek één in de sprintrace veel mogelijk."

R.Verschoor AbuDhabi.03

Dat bleek ook wel want Verschoor was bij de start van de sprintrace vanaf poleposition meer dan uitstekend weg en pakte een paar meter voorsprong. Die werd echter meteen tenietgedaan toen verderop in het veld twee auto's crashten en de race met code rood werd stilgelegd. De herstart vond plaats vanachter de safetycar en omdat Verschoor snelheid maakte op het moment dat de rest van het veld dit nog niet verwachtte, behield hij vrij gemakkelijk de koppositie. De eerste zeven ronden bleef het TeamNL-talent het veld aanvoeren. Het lukte hem echter niet om de nummer twee, Liam Lawson, uit de DRS-zone te rijden. In het bochtige gedeelte van de baan pakte Verschoor wat voorsprong, om deze op de rechte stukken door de DRS als sneeuw voor de zon te zien verdwijnen. In ronde tien werd Verschoor dan ook aan het einde van het rechte stuk gepasseerd. Even lukte het Verschoor om de aansluiting met Lawson te behouden, maar toen zijn banden snel minder werden, moest de Trident-piloot lossen. Verschoor wist zijn voorsprong op de nummer drie te behouden en hoewel het tegen het eind van de 23 ronden durende wedstrijd door de versleten banden steeds moeilijker werd om het tempo erin te houden, lukte het de Nederlander om zijn tweede positie veilig te stellen. Daarmee mocht Verschoor voor de vierde keer dit seizoen naar het podium.

R.Verschoor AbuDhabi.04

"Liam was gewoon sneller vandaag. Ik wilde proberen om hem nog wat langer achter me te houden, maar dat lukte niet. Ik moest in het begin teveel pushen waardoor mijn banden te snel minder werden en tegen het eind van de race zelfs compleet instortten. Maar het team verdiende deze podiumpositie en daarom ben ik toch heel blij met dit resultaat", blikte Verschoor terug.

R.Verschoor AbuDhabi.05

In de 33 ronden tellende hoofdrace moest Verschoor vanaf plek tien proberen in de punten te eindigen. Terwijl een groot deel van het veld ervoor koos om op de zachte, rode band te starten, begon Verschoor de laatste wedstrijd van het seizoen op de hardere, gele band. In de beginfase zag de Trident-piloot dan ook wat plaatsen verloren gaan. Toen de op rood gestarte rijders voor hun stop richting de pits gingen, schoof Verschoor snel naar voren en lag in de elfde ronde al op plek drie. Door goed met zijn banden om te gaan kon Verschoor uitstekende rondetijden blijven rijden. Pas in de 23ste ronde en liggend op plek twee maakte het TeamNL-talent zijn verplichte stop en viel daardoor terug naar plek dertien. Met nog een kleine negen ronden te gaan lagen er op de snellere rode banden kansen om veel plekken goed te maken. Via een elfde plaats rukte Verschoor verder op om uiteindelijk door te stoten naar plek zeven. Daar had zelfs nog meer ingezeten als er niet in de eindfase tot twee keer toe een korte virtual safetycar periode was geweest, waardoor Verschoor niet optimaal kon profiteren van zijn snelle rode banden. Met zijn zevende plaats scoorde het TeamNL-talent echter voor de tweede keer dit weekend punten voor het kampioenschap.

R.Verschoor AbuDhabi.06

Verschoor kan daarmee terugkijken op een goed seizoen waarin het TeamNL-talent met één overwinning en drie keer een tweede plaats (waaronder op Zandvoort) vier keer op het podium eindigde. De Nederlander domineerde en won nog een race maar zag deze geschrapt worden toen na afloop bleek dat er niet de reglementair verplichte hoeveelheid brandstof in de tank was achtergebleven. In totaal eindigde Verschoor veertien keer in de punten, waarvan de laatste negen races op rij. In de eindstand van het kampioenschap legde de Nederlander met een totaal van 103 punten beslag op de twaalfde positie. Als Verschoor zijn overwinning op de Red Bull Ring niet was kwijtgeraakt, had hij zelfs als zevende het kampioenschap afgesloten.

R.Verschoor AbuDhabi.07
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet