Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Nyck de Vries bevestigd bij AlphaTauri voor 2023, Gasly kan naar Alpine

devries-alphatauri

Vanochtend zijn in Japan tijdens het Grand Prix-weekend op Suzuka twee Formule 1-transfers bevestigd die de naam 'stoelendans' weer eens ouderwets eer aandoen: Nyck de Vries begint in 2023 aan zijn eerste volledige F1-seizoen bij AlphaTauri, wat de huidige eigenaar van diens AlphaTauri-stoeltje 'bevrijdt' om de plek van Fernando Alonso bij Alpine in te nemen. Beide bewegingen hingen al langer in de lucht, maar werden vandaag officieel.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia AlphaTauri

De Vries en Gasly waren wekenlang onderdeel van een touwtrekwedstrijd om de laatste talenten op de F1-markt. Die wedstrijd was in gang gezet door de onverwachte overstap van Alonso naar Aston Martin, waar hij de afscheid nemende Sebastian Vettel vervangt. Niet veel later volgde het geruchtmakende nieuws over de beslissing van supertalent Oscar Piastri om niet Alonso's auto over te nemen, maar bij McLaren in te stappen als vervanger van de teleurstellende Daniel Ricciardo.

Diverse vervolgopties vlogen over tafel, vooral bij Alpine, dat met de handen in het haar zat en zelfs tests aanbood aan diverse kandidaten, onder wie De Vries, Antonio Giovinazzi en Colton Herta. De eerste twee waren rechtstreekse opties geweest, maar eigenlijk had Alpine zijn ogen naar Pierre Gasly gewend, ook al had die nog een doorlopend contract met AlphaTauri. Het Italiaanse team – en Red Bull daarachter – wilde hem echter alleen laten gaan als zij Colton Herta als vervanger konden krijgen. De Amerikaan had echter onvoldoende punten voor zijn superlicentie en de FIA wilde na weken van aandringen ook geen uitzondering voor hem maken.
  SI202210080187 hires jpeg 24bit rgb

Daardoor kwam het scenario in beeld waarin De Vries de vervanger van Gasly zou kunnen worden. Al gauw werd de Nederlander gesignaleerd in Salzburg, waarna duidelijk werd dat de intentie er van beide kanten was. Er volgden nog weer enkele weken om de contracten uit te werken, waarna zowel De Vries als Gasly deze ochtend werd bevestigd door hun nieuwe teams.

Met Verstappen en De Vries rijden er dus volgend jaar twee Nederlanders in de Formule 1, voor het eerst sinds Robert Doornbos en Christijan Albers. Die reden in 2005 zelfs voor hetzelfde team (Minardi), terwijl Verstappen en De Vries nu allebei dezelfde hoofdsponsor hebben. Met zijn wonderbaarlijke race reed De Vries zich blijkbaar zo in de kijker dat hij Red Bulls talentenbaas Helmut Marko ervan overtuigde dat hij ondanks zijn 27 jaar een man van de toekomst is – in ieder geval méér dan de huidige jongelingen in het Red Bull-juniorprogramma waarin de Nieuw-Zeelander Liam Lawson nu de eerstwachtende is en dat voorlopig blijft. AlphaTauri maakte eerder immers al bekend dat Yuki Tsunoda voor een derde seizoen wordt aangehouden.

De transfermarkt van 2023 is nu vrijwel helemaal rond. Alfa Romeo bevestigde recent al dat Guanyu Zhou ook volgend seizoen naast Valtteri Bottas rijdt, zodat alleen Haas en Williams nog hun tweede auto moeten vullen. Williams gaf De Vries op Monza de kans van diens leven, maar grijpt nu dus naast de Friese coureur. In plaats daarvan zal het nu vol inzetten op zijn junior Logan Sargeant. Die moet in de laatste twee F2-races in Abu Dhabi nog wel zijn superlicentie verdienen. Als dat lukt, heeft de Formule 1 alsnog zijn Amerikaan, ondanks het feit dat Colton Herta niet de Atlantische Oceaan kan overkomen. Bij Haas vecht Mick Schumacher voor een vervolg van zijn F1-carrière, maar ook Giovinazzi en Nico Hülkenberg zijn daar nog in beeld.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet