Formule 1

Formule 1: Verstappen pakt met minimaal verschil pole position bij kwalificatie van Grand Prix Japan

SI202210080136 hires jpeg 24bit rgb

Na een pauze van drie jaar keerde het F1-circus weer terug op het bochtige circuit van Suzuka. Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft een goede basis gezet voor de winst en misschien wel de potentiële tweede titel in het rijderskampioenschap. Ferrari's Carlos Sainz en Charles Leclerc waren heel dichtbij om pole position van de Nederlander af te pakken, maar konden uiteindelijk geen snellere tijd neerzetten. Een ongelukkig samenkomen tussen Max Verstappen en Lando Norris tijdens de opwarmronde in Q3 betekende echter dat het nog even afwachten zou zijn of er een gridstraf aan zat te komen voor Verstappen. Beide Alpine-coureurs en Sebastian Vettel kenden een lekkere kwalificatiesessie met een finish in de top tien. 

Update: Verstappen heeft definitief pole position. Na afloop van de kwalificatiesessie zijn Verstappen en Norris op bezoek geweest bij de raceleiding. Het bleef bij een reprimande voor de Nederlander; zijn ongelukkige snap-overstuur in de opwarmronde tijdens Q3 zorgde ervoor dat Norris met een snel reflex moest uitwijken.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Mercedes

Het was dan eindelijk weer zover. Lang moesten de doldwaze Japanse fans wachten, maar op de zaterdag was het moment daar. Dat moment, hiermee doelend op de start van de eerste kwalificatiesessie, werd in stijl afgetrapt. Het was notabene thuisheld Yuki Tsunoda die als eerste van het veld een snelle ronde liet noteren. Bijzonder snel was het niet, maar het was genoeg om teamgenoot Pierre Gasly achter zich te houden. De eerste die aan het duo voorbij ging, was Lando Norris. De jonge Brit dook er twee tienden onderdoor. Beide Mercedessen probeerden een gokje te wagen door op de medium-banden een snelle ronde neer te zetten. Dit plannetje viel echter snel in het water; beide coureurs kwamen flink tekort. Het wachten was welke van de Ferrari en Red-Bull-coureurs in de eerste run boven kwam drijven. Het was Verstappen, die met een tijd van 1.30.224 Carlos Sainz met een tiende van een seconde verschil op plek twee wist te houden.
SI202210080143 hires jpeg 24bit rgb

Al snel leek het erop dat de Alpine's sterk zouden zijn. Zowel Fernando Alonso als Esteban Ocon kwamen met hun ronde comfortabel binnen de top tien. Comfortabel was echter niet het woord dat beide AlphaTauri-rijders zouden gebruiken om hun ervaringen in de auto te omschrijven. Zowel Tsunoda als Gasly klaagden over hun remmen. Het werk van Gasly in de tweede snelle run werd teniet gedaan door een flinke lock-up in de haarspeldbocht. De Fransoos bleef met vragen gooien richting zijn teams over zijn remmen. Het was uitgerekend Tsunoda die zijn teamgenoot buiten de gewilde top vijftien duwde. Ook Magnussen en Stroll redden het niet. Stroll had ook een flink moment , eentje dat hem naar eigen zeggen drie tienden van een seconde kostte en zag teamgenoot en F1-veteraan Sebastian Vettel doorgaan naar Q2.

Afvallers Q1: Albon, Gasly, Magnussen, Stroll, Latifi


Meteen na het groenlicht-signaal van Q2 vlogen de Ferrari's naar buiten. Dit seizoen zijn beide coureurs op flink wat circuits gewaagd aan elkaar. In de eerste run was het Sainz die sneller was. Sergio Pérez leek zich niet heel geweldig te voelen in zijn RB18 en moest opnieuw achter de Scuderia's aansluiten. Verstappen klom met zijn tijd opnieuw naar de snelste tijd. Achter de top vier was het ditmaal Ocon die sneller was dan Alonso. De Alpine-rijders probeerden de desastreuse resultaten tijdens de Grand Prix van Singapore – beiden vielen vanwege motorproblemen uit – goed te maken. Een verschil van maar drie tienden scheelde het tussen Ocon in P4 en Russell in P9. Het scenario werd gezet voor een spannend einde van sessie twee.

M339836

In de slotfase van Q2 kwam het gehele veld behalve de top drie naar buiten. Vooral Pérez en George Russell zetten met hun eerste run geen zoden aan de dijk en moesten aan de bak om Q2 te overleven. Pérez maakte zijn voortstuwing richting Q3 in ieder geval definitief met een goede run; de Mexicaan reed naar de snelste tijd van deze sessie. Terwijl de klok langzaam voortkroop en de finishvlag werd gezwaaid, zou het erom spannen wie zou achterblijven en wie door mocht gaan richting Q3. Het was Vettel, die met zijn Aston Martin een hele goede tijd neerzette. Het bleek uiteindelijk nét genoeg voor doorgang naar Q3: de Duitser was drie duizendsten van een seconde sneller dan Daniel Ricciardo, die op zijn beurt flink baalde van zijn uitvalbeurt. Naast Ricciardo was het Tsunoda, die nog steeds met remproblemen kampte, en beide Alfa Romeo-coureurs die achterbleef. Ook Mick Schumacher kon geen wonderen verzetten en moest uitstappen. Russell kon daarentegen wél wat goeds neerzetten en ging door richting Q3.

Afvallers Q2: Ricciardo, Bottas, Tsunoda, Zhou, Schumacher

Het zou erom spannen of het Verstappen zou zijn die op een "thuis-Grand Prix" pole zou gaan pakken, of dat toch een Ferrari-coureur de juiste eindjes aan elkaar kon knopen en de snelste tijd neer zou gaan zetten. Het was Leclerc die het spits afbeet met een 1.29.557, een tijd die teamgenoot Sainz niet kon verbeteren. Verstappen daarentegen wel. De Nederlander noteerde een tijd van 1.29.304, ruim twee tienden los van de man in P2 Leclerc en bijna zeven tienden van teamgenoot Pérez. De opwarmronde van Verstappen was echter niet helemaal zonder gebeurtenissen. Zowel Verstappen als Norris zaten in hun opwarmronde. Bij het uitkomen van de bloedsnelle 130R-bocht poogde Norris om voorbij te komen aan Verstappen. Op volle stoomkracht blies Norris richting Verstappen, maar moest deels via het gras in een ontzettend snelle reflex de RB18 ontwijken. Verstappen had namelijk een flink moment van overstuur tijdens de opwarmprocedure van zijn banden en juist op dit ongelukkige moment kwam Norris eraan voorbij. Gelukkig voor de twee bleven beide auto's uit de muur en (grotendeels) op de baan, echter zou de raceleiding zich nog over dit incident gaan buigen.

SI202210080135 hires jpeg 24bit rgb

Zoals al eerder gezien dit seizoen, liep ook deze finale van de kwalificatiesessie enigszins kalmpjes af. De ogen waren in eerste instantie gericht op de Ferrari's. Zowel Leclerc als Sainz wisten hun tijden te verbeteren. Vooral Leclerc leek bijna zeker een snellere tijd neer te zetten dan de huidige tijd van Verstappen's eerste run. De Monegask was halverwege namelijk twee tienden sneller. De laatste sector was echter dusdanig minder snel dat Leclerc uiteindelijk geen pole position kon pakken. Ook Sainz wist niet voorbij te komen aan Verstappen's eerste run van Q3 en dus was het Verstappen die zichzelf pole-man kon noemen. Het verschil tussen deze drie mannen was zeer klein: nog geen tiende van een seconde(!). Toch bleef het nog even afwachten of en wat de straf zou zijn voor Verstappen en of zijn eerste startplek voor de race definitief was, zowel Verstappen als Norris moesten zich na de kwalificatie namelijk melden bij de stewards. Beide Alpine's wisten sterke prestaties neer te zetten. Ocon wist een knappe vijfde tijd te rijden, net voor Hamilton. Ook Alonso kon tevreden terugkijken op zijn werk deze sessie met een zevende snelste tijd.

Update: Verstappen heeft definitief pole position. Na afloop van de kwalificatiesessie zijn Verstappen en Norris op bezoek geweest bij de raceleiding. Het bleef bij een reprimande voor de Nederlander; zijn ongelukkige snap-overstuur in de opwarmronde zorgde ervoor dat Norris met een snel reflex moest uitwijken.

Grand Prix van Japan, Suzuka, Kwalificatie, 8 oktober 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'29"304 - Q3
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'29"314 - Q3
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'29"361 - Q3
4. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'29"709 - Q3
5. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'30"165 - Q3
6. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'30"261 - Q3
7. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'30"322 - Q3
8. George Russell (Mercedes) - 1'30"389 - Q3
9. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'30"554 - Q3
10. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'31"003 - Q3
11. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'30"659 - Q2
12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'30"709 - Q2
13. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'30"808 - Q2
14. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'30"953 - Q2
15. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'31"439 - Q2
16. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'31"311 - Q1
17. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'31"322 - Q1
18. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'31"352 - Q1
19. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'31"419 - Q1
20. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'31"511 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet