GT

Italiaans GT: Barrichello en Fisichella domineren Vallelunga in Scuderia Baldini 27-Ferrari, Pijl pakt podium

220918 StartItaGT
21 GT3- en GT Cup-auto's aan de start van de twee-uursrace op het circuit nabij Rome

Autodromo Vallelunga Piero Taruffi speelde afgelopen zondag gastheer van de derde race van het Endurance-seizoen van de Campionato Italiano Gran Turismo, het Italiaans GT-kampioenschap. Rubens Barrichello en Giancarlo Fisichella (Scuderia Baldini 27) waren onverslaanbaar in de twee-uurswedstrijd. Daan Pijl deelde een Lamborghini van Imperiale Racing met Raúl Guzmán en Mateo Llarena en finishte netjes als derde. Er was meer Nederlands succes voor Jop Rappange (Antonelli Motorsport) die tweede werd in de Pro-Am-klasse.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Barrichello, die voor het eerst sinds de Chinese Grand Prix van 2005 achter het stuur van een Ferrari stapte, spinde in de kwalificatie. Desondanks zette hij samen met Fisichella de snelste rondetijd neer. Diego Locanto (Krypton Motorsport) maakte een flinke schuiver mee bij de start van de race en de Porsche Cup-auto viel meteen uit. Het zorgde voor de eerste van uiteindelijk twee neutralisaties. Fisichella deed de eerste en laatste stint, terwijl Barrichello halverwege de race in de auto zat. Ze zouden de leiding nooit opgeven en wonnen voor de Honda van Jorge Cabezas, Jacopo Guidetti en Leonardo Moncini (Nova Race). Bij de finish was het gat tussen de twee leidende auto's twee en een halve seconde. Barrichello en Fisichella hadden eerst een grotere voorsprong, maar er was een late Safety Car-periode. Die werd veroorzaakt door Kikko Galbiati (Antonelli Motorsport) die hard crashte na een tik van Baptiste Moulin (Vincenzo Sospiri Racing) in de strijd om de overwinning in de Pro-Am-klasse. De laatstgenoemde was niet blij met een agressieve inhaalactie van Galbiati. Moulin werd bestraft, omdat hij als verantwoordelijke van het uiteindelijke ongeluk werd gezien.

220918 BarrichelloFisichella
Barrichello in zijn eerste race in een Ferrari in 6181 dagen en meteen succes: hij won samen met Fisichella

In de slotfase was het Pijl zelf die Edo Liberati (Vincenzo Sospiri Racing) passeerde en daarmee de derde positie verdiende. Achter Guzmán, Llarena & Pijl en Michele Beretta, Liberati & Yuki Nemoto was het de andere Lamborghini van VSR, bestuurd door Karol Basz, Benja Hites en Mattia Michelotto, die vijfde werd. Sebastian Balthasar, Riccardo Ponzio en James Roe Jr. (Imperiale Racing) werden zesde algemeen en zegevierden in de Pro-Am-klasse voor Francesca Linossi, Emidio Pesce en Rappange. De straf van Moulin bracht hem terug op P3 in de klasse samen met Andrea Cola. Diego Di Fabio en Luca Magnoni (Nova Race) waren de winnaars in de Am-klasse. De Ferrari 488 Challenge van Rocco Mazzola en Vito Postiglione (Easy Race) was de beste in de Cup-categorie voor de Lamborghini Huracán Super Trofeo van Michael Fischbaum en Miloš Pavlović (Bonaldi Motorsport). Rodrigo Testa (FFF Racing Team) lag aan de leiding vanaf pole positie in de openingsfase, maar viel samen met Hiroshi Hamaguchi uit na een brand in de pitstraat.

220918 MazzolaPostiglione
Mazzola's zege brengt hem aan de leiding van de GT Cup-tussenstand met vijf punten voorsprong op Fischbaum en Pavlović

UITSLAG RACE

Beretta, Liberati en Nemoto zullen naar Autodromo Nazionale Monza gaan op 9 oktober met een punt voorsprong op teamgenoten Basz, Hites en Michelotto. Een tweede podium op rij brengt Guzmán en Pijl op elf punten achterstand op de kampioenschapsleiders met nog twintig punten om te verdienen op de 'Temple of Speed'. Met een achterstand van vijftien punten maken Cabezas, Guidetti en Moncini mathematisch gezien ook nog kans op de titel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet