GT

GT: Ford heeft grootse autosportplannen met zevende generatie Mustang

220915 Ford Mustang
GT3, GT4, NASCAR, NHRA, Supercars: Ford is heel wat van plan met de nieuwe Mustang

Tijdens "The Stampede", een introductie-evenement voor de zevende generatie van de Ford Mustang rondom de Detroit Motor Shiow, kondigde bestuursvoorzitter Bill Ford aan, dat de nieuwe Mustang GT3 vanaf 2024 ook in Le Mans aan de start zal verschijnen. Volgend jaar wordt zoals bekend het laatste jaar van de huidige GTE-auto's, dan alleen nog maar in de GTE-Am-klasse, daarna stapt de organiserende Automobile Club de l'Ouest over op een reglement dat is gebaseerd op het GT3-concept. Naast het racen op Le Mans heeft Ford nog veel meer autosportplannen met de nieuwe Mustang.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

"Mustang will go back to Le Mans. Once again, we will Go Like Hell", zei Bill Ford, verwijzend naar de titel van het boek van AJ Baime over de campagne met de Ford GT40 in de jaren zestig, waarop ook de film "Ford vs. Ferrari" van James Mangold gebaseerd is. Inderdaad waren er al eerder Mustangs aan de Sarthe: in 1967 de Shelby 350 GT van de Belgische Shelby-importeur Claude Dubois en diens landgenoot Chris Tuerlinx (uitgevallen vanwege defecte versnellingsbak) en in 1997 de Ford Saleen Mustang van Steve Saleen, Price Cobb en Carlos Palau (uitgevallen met een afgebroken wiel). Het zijn geen optredens die in de herinnering gegrift staan: de reputatie van Ford is natuurlijk vooral gebaseerd op de successen met de GT40 en de meer recente prestaties met de GT, die echter niet zonder controverse waren, omdat Ford met een bijna prototype tegen de GT-filosofie inging.

220915 Mustang GT3 Vage voorstelling van hoe de GT3-versie van de Mustang er op de baan uit zou kunnen zien

Ook de nieuwe Mustang GT3 is niet geheel zonder controverse. Ford heeft grote plannen met de auto voor de racerij, wil GT3- en GT4-versies bouwen, plus een uitvoering voor de Australische Supercars en "track day"-auto's. Daarnaast staan NASCAR- en NHRA-versies op het programma. Stéphane Ratel, die met zijn organisatie SRO aan de basis stond van het wereldwijde succes van de GT3- en GT4-racerij, waarschuwde voor een scheefgroei. "De Mustang kost in Amerika iets van 30.000 Dollar, terwijl de nieuwe Ferrari bijna het tienvoudige kost", zei de Fransman eerder dit jaar. "De GT-klasse moet iets zijn voor supersportwagens. Als je met goedkope auto's de grote sportwagenmerken gaat verslaan, dan verliezen die hun interesse." Daarbij verwees Ratel naar de ondergang van het WTCC, dat aanvankelijk met BMW en Alfa Romeo goed functioneerde, maar met de komst van budgetmerken als Chevrolet en Lada volgens hem zijn aantrekkingskracht verloor.

220915 Mustang detail
Meer dan "teaser"-foto's zit er voorlopig nog niet in

Ford zal er waarschijnlijk niet van wakker liggen, want het merk ziet in de Mustang een goede basis voor commerciële mogelijkheden in de autosport op meerdere fronten. Dat is een positief gegeven.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet