IndyCar

Indycar: McLaughlin oppermachtig. VeeKay zorgt voor safetycarfase

Penske-coureur Scott McLaughlin was op Portland oppermachtig en leidde de wedstrijd van start tot finish. Zijn Penske-teamgenoot Will Power eindigde als tweede. Scott Dixon reed een clevere wedstrijd en kwam als derde over de streep. VeeKay zag na een aanrijding met Jimmie Johnson een Top 10 klassering in rook opgaan. De Nederlander moest een "drive-through" ondergaan en viel naar de 20e plek terug.

2022 McLaughlin
Scott McLaughlin was een klasse apart op Portland. Voor de tweede maal dit seizoen won hij vanaf pole.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

McLaughlin oppermachtig. VeeKay zorgt voor safetycarfase
Juist op het moment dat VeeKay een mooie Top 10 klassering leek te behalen ging de Nederlander helaas in de fout. Een aanrijding met Jimmie Johnson werd met een "drive-through'' bestraft. De Nederlander zakte naar de 20e plek terug. Op oud V8 Supercar-coureur Scott McLaughlin stond er dit weekend geen maat. Zowel in de kwalificaties als in de wedstrijd was de Nieuw Zeelander oppermachtig. Will Power eindigde als tweede en gaat als leider in de tussenstand van het kampioenschap volgende week naar Laguna Seca. Het kampioenschap is jaren niet zo open geweest. Volgende week zijn er nog vijf kanshebbers voor de Indycar-titel.

Bandenkeuze Portland
Soft Compound
McLaughlin, Power, Lundgaard, Palou, Malukas, Rahal, Rosenqvist

Harde Compound
Herta, Newgarden, Rossi, VeeKay, Kirkwood, Grosjean, Dixon, Harvey, Ericsson, Pagenaud, Daly, Castroneves, Sato, Johnson, De Francesco, Kellett


Race
McLaughlin nam direct de leiding en in tegenstaande tot de voorgaande jaren waren er weinig incidenten. Alleen Andretti-coureur Romain Grosjean maakte even een offroad excursie. Sinds 2017 waren er elk jaar incidenten geweest. Alleen David Malukas (Dale Coyne Racing) wist in de eerste ronde vier positie te winnen. VeeKay wist in de eerste ronde één positie te winnen die hij ook weer direct moest teruggeven. De Nederlander bleef op P12. In de negende ronde kwam Simon Pagenaud (Meyer Shank Racing) als eerste voor een undercut naar binnen en liet de harde compound als eerste voor de zachte vervangen. 

2022 Newgarden Newgarden verloor in de slotfase de aansluiting.

Stand 10e ronde: McLaughlin, Lundgaard, Power, O'Ward, Palou, Malukas, Rosenqvist, Herta, Rossi, Rahal, Newgaren, VeeKay.

Grosjean maakte in de dertiende ronde eveneens een stop voor een undercut. Daarna volgden, Newgarden, Palou en VeeKay etc. De Nederlander werd overigens direct door Dixon gepasseeerd.

Stand 20e ronde: McLaughlin, Lundgaard, Rahal, Ilott, Ericsson, Power, De Francesco, Sato, O'Ward, Kellett. VeeKay P17

McLaughlin kwam in deze ronde voor zijn eerste stop naar binnen terwijl Herta en Newgarden in een fraai duel verwikkeld waren. VeeKay bevond zich in deze wedstrijdfase in 15e positie. Nadat Ilott voor zijn reguliere stop naar binnenging stabiliseerden de posities en bevond McLaughlin zich opnieuw aan de leiding. VeeKay probeerde Dixon behoorlijk onder druk te zetten maar slaagde er niet in om de Nieuw Zeelander te passeren.


2022 VeeKay
Na een aarzelend begin vond VeeKay aansluiting bij de Top 10.

Stand 30e ronde: McLaughlin, Ericsson, Power, Lundgaard, O'Ward, Palou, Newgarden, Rahal, Herta, Rossi, VeeKay

Op Ericsson na bevond iedereen zich op de soft compound en leek met zijn strategie op een safetycar te gokken. De Indy 500 winnaar kwam in 18e positie weer terug op de baan. Grosjean kreeg voor het incident in de eerste ronde een tijdstraf opgelegd. VeeKay bleef in elfde positie achter Dixon hangen.

Stand 40e ronde: McLaughlin, Power, Lundgaard, O'Ward, Palou, Newgarden, Rahal, Rossi, Dixon, VeeKay.

Eén ronde later wist Newgarden regerend kampioen Alex Palou op P5 te verschalken. Ook Rahal wist handig van de Push to Pass gebruik te maken en nam de zesde positie in. VeeKay had inmiddels al een groot aantal rondes op de Rode Compound gereden maar liet via de boordradio doorschemeren dat hij in deze wedstrijdfase nog geen kans op progressie naar voren zag. McLaughlin en Power kwamen in de 48e ronde voor hun reguliere stop naar binnen en lieten beiden de zwarte compound aanbrengen.

2022 Daly 1
Geen prettige aanblik voor Conor Daly in de spiegels.

Stand 50e ronde: McLaughlin, Power, Ericsson, O'Ward, Lundgaard, Rahal, Newgarden, De Francesco, Sato, Palou. VeeKay P14.

Scott McLaughlin bleef stabiel aan de kop terwijl zijn teamgenoot Will Power zich op iets meer dan vijf seconden achterstand bevond. Met een magistrale manoeuvre wist VeeKay gedurende deze wedstrijdfase Alex Palou te passeren en nam de tiende plek in. Vrijwel tegelijkertijd ging Jimmie Johnson 360 graden achterstevoren maar wist zich te herstellen. Later in de wedstrijd zouden VeeKay en Johnson elkaar helaas tegenkomen.Simon Pagenaud was inmiddels met versnellingsbakproblemen achter de muur verdwenen. De volgorde in de wedstrijd bleef stabiel terwijl Newgarden aansluiting bij de Top 3 probeerde te vinden.


2022 Daly 2
Daly moet met een verbrande schouder opgeven.

Stand 70e ronde: McLaughlin, Power, O'Ward, Newgarden, Lundgaard, Rahal, Rossi, Dixon, Herta, VeeKay

VeeKay lag goed op schema met het brandstofverbruik terwijl Pagenaud opnieuw op de baan was gekomen. VeeKay's teamgenoot Conor Daly moest in de 73e ronde na een brandje in de pits met een verbrande koppeling opgeven. Ook liep VeeKay's teamgenoot een verbrande schouder bij het incident op.

Rossi kwam in de 77e ronde voor zijn laatste stop naar binnen terwijl de rest van het veld direct volgde. McLaughlin werd kort voor zijn pitstop flink door Felix Rosenqvist opgehouden en verloor daarbij bijna vier seconden.

2022 VK Johnson Inschattingsfout van VeeKay. Jimmie Johnson wordt uit de wedstrijd gedrukt.

Stand 80e ronde: McLaughlin, Power, O'Ward, Newgarden, Rossi, Dixon, Rahal, Ericsson, Herta, VeeKay,

De kaarten lijken voorlopig geschud te zijn. In de 84e ronde reed VeeKay bij het aanremmen Jimmie Johnson eraf. Duidelijk een verkeerde inschatting van de Nederlander. Het betekende de eerste neutralisatie in de wedstrijd. VeeKay werd voor deze actie met een "drive-through"bestraft. McLaughlin leek voor een herstart over genoeg push to pass te beschikken en nam direct de leiding.

Vervolgens was Dixon ontbrand en liet Newgarden staan. Ook Rahal ging aan de Penske-coureur voorbij. VeeKay viel naar zijn "drive-through" van de P9 naar P21 terug. Newgarden verloor overigens op de harde compound veel terrein. Scott Dixon had duidelijk van de neutralisatie geprofiteerd en had zich naar P3 weten op te werken. Lundgaard verremde zich in de 93 ronde een reclamebord mee en moest daarvoor naar binnen en viel naar P20 achter VeeKay terug.


Stand 100e ronde: McLaughlin, Power, Dixon, O' Ward, Rahal, Herta, Rossi, Newgarden, Ilott, Rosenqvist. VeeKay P20

O'Ward reed bijna bij Will Power binnen en beschadigde daarbij nog zijn sidepod. En met een derde plek mocht ook Scott Dixon niet onderschat worden. Vanaf een 16e startplek was "The Iceman" aan de wedstrijd begonnen. Van de 110 ronden reed McLaughlin er maar liefst 104 aan de leiding en maakt achter Will Power.



2022 VK Johnson 2
VeeKay kon de wedstrijd vervolgen terwijl Johnson gehavend achterblijft.

Josef Newgarden, Dixon, Ericsson zelfs nog kans op de Indycar titel. Team Penske heeft met Power, Newgarden en McLaughlin maar liefst drie rijders als titelkandidaat en Ganassi met Marcus Ericsson en Scott Dixon twee. De strijd tussen de powerhouses in Indycar.

Uitslag Grand Prix of Portland
1. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 110 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet + 1.793 secs.
3. Scott Dixon Dallara Honda + 1.6006 secs.
4. Pato O'Ward Dallara Chevrolet + 13.8892 secs.
5. Graham Rahal Dallara Honda + 14.8208 secs.
6. Colton Herta Dallara Honda + 16.039 secs,
7. Alexander Rossi Dallara Honda + 17.0044 secs.
8. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 17.6062 secs.
9. Callum Ilott Dallara Chevrolet + 18.0978 secs.
10. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 18.6356 secs.


Stand Kampioenschap
1. Will Power 523 pnt
2. Josef Newgarden 503 pnt
3 Scott Dixon 503 pnt.
4. Marcus Ericsson 484 pnt.
5. Scott McLaughlin 482 pnt,
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet