TCR Series

WTCR: De vijf Lynk & Co's dit weekeinde niet aan de start op Anneau du Rhin

220804 Lynk en Co
Problemen met de Goodyear-banden deden Lynk & Co besluiten tot terugtrekken

Het zoveelste bedrijf in de tragikomedie waartoe de FIA WTCR – World Touring Car Cup geworden is: aan de vooravond van het raceweekeinde op de Anneau du Rhin bij Colmar in de Elzas heeft Cyan Racing, het fabrieksteam van Lynk & Co, zich volledig uit de serie teruggetrokken. Dat betekent een forse aderlating in het toch al niet overweldigend gevulde startveld, want Cyan Racing zette maar liefst vijf Lynk & Co 03 TCR's in. Bijzonder zuur is het terugtrekken voor Yvan Muller en diens neef Yann Ehrlacher, voor wie het optreden in de Elzas een thuisrace zou zijn geweest. Lynk & Co voert veiligheidsredenen aan voor het genomen besluit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Twee weken geleden al gaf Lynk & Co een duidelijk signaal af, door op het circuit van Vallelunga alle vijf de auto's – naast die van Muller en Ehrlacher ook de auto's van Santiago Urrutia, Qing Hua Ma en Thed Björk – in beide races na het voltooien van de formatieronde de pits in te laten rijden. Met het maximale ballastgewicht hadden de Lynk & Co's in de trainingen op Vallelunga te maken met klapbanden, wat tot serieuze zorgen over de veiligheid leidde. Eerder dit seizoen werden de beide WTCR-races op de Nürburgring al afgeblazen vanwege bandenproblemen.

Hoewel sommigen de problemen verklaren door extreme camberwaarden bij Lynk & Co – de fabrikant zelf houdt vol zich aan alle instructies van bandenleverancier Goodyear te hebben gehouden – moet worden geconstateerd dat ook tal van rijders van andere merken op Vallelunga klapbanden hadden. Het lijkt dus inderdaad eerder een Goodyear-probleem te zijn.

Lynk & Co voert in een persverklaring een lange lijst van punten aan, die mede een rol hebben gespeeld bij het genomen besluit. Zo is er – ondanks dat inmiddels algemeen bekend is dat de laatste twee evenementen van het seizoen in Bahrein en Djedda verreden worden – nog steeds geen officiële melding over het resterende deel van de kalender voor het lopende seizoen nadat de geplande races in Azië werden afgeblazen. Dat de Anneau du Rhin, waar de serie komend weekeinde rijdt, niet echt een geschikte accommodatie voor een serie met mondiale status is, weet iedereen die daar al een keer geweest is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet