Formule 1

Formule 1: Weergaloze winst voor Max Verstappen op de Hungaroring

winst-verstappen.jpg

De perfecte wedstrijd voor de regerend wereldkampioen. Gestart vanaf een bijna kansloze tiende plaats op een circuit waar het moeilijk inhalen valt eindigt Max Verstappen als eerste en vergroot door zijn beste wedstrijd dit jaar zijn voorsprong in de strijd om de titel. Ook een fraaie prestatie voor Mercedes die met een sterke Lewis Hamilton en een uitstekende, maar een achteraf iets wat teleurgestelde George Russell naar een tweede en derde podiumplaats reden. Na de zomerstop vervolgt de strijd zich eind augustus in het oranje gekleurde Spa-Francorchamps en een week later de Grote Prijs van Nederland voor zijn eigen thuispubliek. We zijn er klaar voor.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto: PR Red Bull

Zowel bij Serge Perez als bij Max Verstappen zijn de motoren gewisseld voor de wedstrijd. Ook zijn er een aantal onderdelen vervangen om geen risico's te nemen voor de race van vanmiddag. Geen consequenties voor beide rijders want zij blijven binnen het aantal wat je in een jaar mag veranderen. Zij starten gewoon van hun 10de en 11de startpositie. Dat geldt echter niet voor Pierre Gasly, bij zijn AlphaTauri AT03 zijn zonder toestemming van de technische verantwoordelijke van de FIA Jo Bauer, alle PU componenten vervangen. Niet zoals gewoonlijk achteraan starten maar volgens de FIA reglementen gaat Gasly vanuit de pits de race aanvangen.

Ondanks wat buien van vanochtend is het nu nog droog op de Hungaroring, maar de wind is enorm toegenomen wat de omstandigheden voor de coureurs toch weer veranderd. Een heel donker wolkendek zorgt echter voor de nodige onzekerheid. Blijft het droog of gaan de hemelsluizen open. George Russell pakte gisteren een onverwachte poleposition, tot grote blijdschap van zijn Mercedes team, waarbij teambaas Toto Wolff gelijk de lat enorm hoog ligt en mogelijkheden ziet tot een overwinning. De beide verbaasde Ferrari's coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc staan daar achter met Lando Norris in zijn McLaren de eerste twee rijen volmaakt. De derde rij wordt ingenomen door Esteban Ocon en Fernando Alonso met hun Alpine-Renaults.

Na het doven van de lichten heeft George Russell een geweldige start op zijn soft banden. De Brit heeft meer grip dan zijn achtervolgers Carlos Sainz en Charles Leclerc, die op de medium banden zijn vertrokken. Ook een fantastische start van Sergio Perez die voor de eerste bocht een aantal rijders aan de buitenkant inhaalt. Max Verstappen rijdt in zijn schaduw mee en weet hem na een paar bochten in te halen. Gelijk al na de start een Virtual Safety Car periode om gelegenheid te geven om brokstukken op te ruimen na een scrummage tussen Albon en Vettel.

Het duurt niet lang voordat de bolides weer op volle snelheid hun race kunnen vervolgen. Verstappen haalt na een klein foutje van Alonso de Spanjaard in en pakt daarmee de zevende plaats om gelijk daarna Ocon te verschalken door een late inhaalactie voor de eerste bocht. Perez daarachter kopieert de inhaalactie van Verstappen en gaat Alonso voorbij. De volgende target voor Verstappen is Hamilton. Kevin Magnussen moet de pits opzoeken voor een nieuwe voorvleugel en gelijk verse banden. Aan de kop is de volgorde nog niet veranderd. Leclerc op kop is wat uitgelopen voor Sainz, Leclerc en Norris. Hamilton voert de druk op bij Norris voor plaats vier met daarachter een aandringende Verstappen.

In de eerste bocht haalt Lewis Hamilton Norris in en Verstappen sluit gelijk aan. Norris verliest door éen actie gelijk twee plaatsen en krijgt gelijk Perez in zijn spiegels. De mediumband is na 12 ronden de beste band. De rode banden storten een beetje in. Verstappen kan in eerste instantie niet bij Hamilton aanhalen. De Red Bull rijder klaagt over een slippende koppeling. Norris komt binnen om zijn versleten rode banden te vervangen door de mediums. Koploper George Russell en Verstappen komen in de 17de ronde binnen om nieuwe verse medium banden te halen. Eén ronde later ruilt Carlos Sainz zijn gele sloffen voor een zelfde compound, maar zijn stop is traag. Charles Leclerc en Lewis Hamilton rijden allebei door op hun medium banden. Russel komt na zijn stop als derde weer op de baan. Verstappen ligt op een vijfde plaats tussen de beide Alpine-Renaults van Ocon en Alonso.

Max Verstappen schijnt weinig last te hebben van zijn slippende koppeling en haalt voor de tweede keer Esteban Ocon in en pakt de vierde plaats over. Na de eerdere pitstop van Hamilton en de wat latere van Leclerc pakt Russell weer de koppositie over voor Leclerc en Sainz die wat extra tijd in de pits heeft verspeeld. Max Verstappen maakt veel tijd goed op Sainz en kruipt naar het podium. Een briljante inhaalactie van Daniel Ricciardo waarbij hij Ocon en Alonso in één manoeuvre weet in te halen. Eindelijk zien we weer een beetje van de oude Ricciardo terug. De beide Alpine's hebben bij hun wissel gekozen voor de harde band, wat zichtbaar niet de juiste optie is. Zowel Ocon als Alonso zakken iets terug.

Koploper George Russell heeft in deze Grand Prix al meer aan de kop gereden voor Mercedes dan alle races hiervoor maar moet zich gaan wapenen tegen een aandringende Leclerc, die steeds dichterbij komt. Russell gebruikt de ellenbogen om de snellere Leclerc achter zich te houden. Door dit gevecht verliezen deze twee rijders wat tijd op hun achtervolgers Sainz en Verstappen. Daarachter een groter gat naar Hamilton , Perez en Norris. Na een geweldige inhaalactie na zeer laat remmen voor de eerste bocht haalt Charles Leclerc George Russell buitenom in.

Bijna halverwege vallen de eerste druppels, maar het is nog niet heftig genoeg. Vanuit de pits gestart heeft Pierre Gasly met zijn AlphaTauri-RBPT al zeven plaatsen goed gemaakt en rijdt nu op een dertiende plaats. Zijn teamgenoot Yuki Tsunoda heeft het de laatste wedstrijden moeilijk en nu ook spint hij met koude banden na een bezoek aan de pits. De Japanner ligt nu twintigste en laatste. Ook Lewis Hamilton pakt wat tijd terug op zijn voorganger Verstappen en is vrije ruimte sneller als onze landgenoot. Verstappen op zijn beurt verkleint de afstand op Sainz. Tot een gevecht komt het niet. Verstappen duikt de pits in voor een hele snelle stop voor versere medium banden. Ferrari maakt zich gelijk gereed om de strategie van Red Bull te volgen maar gaan over op de witte banden, waar op het koude wegdek bijna geen temperatuur in te krijgen valt. De undercut van Verstappen werkt uitstekend. Hij komt vlak achter Charles Leclerc maar voor Russell de baan op. Leclerc moet de veel snellere Verstappen vervolgens laten gaan.

Verstappen gooit zijn net verworven plekje weg door een 360 graden spin. Charles Leclerc profiteert en pakt zijn plaats weer terug. Russell kan niet profiteren van dit zeldzame foutje van de Red Bull rijder. Verstappen pareert met de allersnelste ronde en meldt zich wederom weer aan de staart van de Ferrari van Leclerc. Een inhaalactie uit het boekje voor Verstappen die in de eerste bocht probeert buitenom te steken om vervolgens binnendoor met meer grip via een switchback zijn positie weer terug te pakken. Aan de kop moet leider Carlos Sainz vrezen voor de opdringende Hamilton die steeds dichterbij komt. Maar wanneer gaan deze rijders naar binnen voor nieuwe banden. Hamilton wil nog geen banden wisselen. Hij vind ze OK meldt hij op de radio. Sainz gaat al eerste naar binnen om zijn banden om te wisselen voor de soft versie. Het duurt allemaal wat langer dan gewenst is.

George Russell gaat het gevecht aan met Leclerc, die op zijn harde band problemen kent, voor de tweede plaats nadat Hamilton de pits heeft bezocht. Max Verstappen is de nieuwe koploper en profiteert van het tijdverlies tussen het strijdende duo daarachter. Russell is veel te sterk voor Charles Leclerc, die voorbij de Monegask stuurt. Weer drama voor Leclerc, die weer de pits in komt omdat zijn harde banden niet werken. De strategie van Ferrari werkt al het gehele jaar minder als de andere topteams.

Na zijn laatste bandenstop komt Hamilton steeds dichterbij Sainz en Russell op plaats drie en twee. De druppels vallen weer maar echt nat wordt het (nog) niet. Hamilton gaat weer tekeer als in zijn beste jaren. Lewis Hamilton schiet fluitend om Sainz heen. Wederom rijden twee Mercedessen naar het podium, maar wat wordt de volgorde. Hamilton met veel meer grip in zijn nieuwere banden voert de druk op bij teamgenoot Russell. Russell is geen partij en Hamilton pakt de tweede plaats over. Verstappen heeft als koploper elf seconden voorsprong op Hamilton met nog vijf ronden te gaan. In de slotfase valt Valtteri Bottas met zijn Alfa Romeo-Ferrari stil zonder power. Een Virtual Safety Car moet zorgen dat de auto weggesleept kan worden. Met nog de laatste anderhalve ronde te gaan worden de auto's weer losgelaten. De verwachte plensbui in de slotfase blijft weg. Verstappen rijdt naar zijn eerste overwinning op de Hungaroring en zorgt voor een gala voorstelling. Applaus voor Lewis Hamilton en George Russell die Mercedes een dubbel podium geven. Leclerc valt wederom door de mand door een verkeerde strategie bij Ferrari en eindigt als zesde achter Perez en Sainz. Vettel pakt in zijn laatste jaar bij Aston Martin een punt achter Ocon, Alonso en Norris. Max Verstappen is heel blij met deze winst in deze gekke race. De strategie van het team maakte de beste keuzes bij de pitstops, Na vele inhaalacties onder moeilijke omstandigheden en ondanks een 360 graden spin pakt hij de winst.

Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull)
2. Lewis Hamilton (Mercedes)
3. George Russell (Mercedes)
4. Carlos Sainz (Ferrari)
5. Sergio Perez (Red Bull)
6. Charles Leclerc (Ferrari)
7. Lando Norris (McLaren-Mercedes)
8. Fernando Alonso (Alpine-Renault)
9. Esteban Ocon (Alpine-Renault)
10. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes)

11. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes)
12. Pierre Gasly (AlphaTauri-RBPT)
13. Guanyu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari)
14. Mick Schumacher (Haas-Ferrari)
15. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes)
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)
17. Alexander Albon (Williams-Mercedes)
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes)
19. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-RBPT)
20. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) DNF
  Stand: 1. Verstappen 258 2. Leclerc 178 3. Perez 173 4. Russell 158 5. Sainz 156 6. Hamilton 146 7. Norris 76 8. Ocon 58 9. Bottas 46 10. Alonso 41
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet