GT

GT World Challenge Europe: Catsburg en Schothorst middenin wagenwijd open gevecht om winst na twintig uur in Spa 24H

220731 2GetSpeed
Als GetSpeed de pit stops en stints precies goed timet, kunnen ze winnen met de perfecte strategie in de slotfase

Er is nog meer dan drie uur te gaan in een zenuwslopende TotalEnergies 24 Hours of Spa. De meeste van de deelnemers in de top tien maken allemaal kans op de overwinning. Nicky Catsburg (ROWE Racing) en Steijn Schothorst (AMG Team GetSpeed) liggen op een goede positie om in deze slotfase nog aan te vallen.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jules Benichou/Kevin Pecks)

De nummer-34-Walkenhorst-BMW lag tweede in de Gold Cup, maar Richard Heistand crashte in Stavelot met een lekke band. Ook de nummer-188-Garage 59-McLaren is uitgevallen. Miguel Ramos was al de leiding in de Pro-Am Cup kwijtgeraakt aan Andrea Bertolini (AF Corse). De Portugees werd vervolgens geraakt door Chris Froggatt (SKY – Tempesta Racing) richting Blanchimont. De McLaren werd afgeschreven en het kostte een uur om de vangrail te repareren. De nummer-57-Winward-Mercedes-AMG is uitgevallen met nog onbekende problemen. Ruben del Sarte (AGS Events) is opgeschoven naar de vierde positie in de Gold Cup. Maxime Oosten (Samantha Tan Racing) ligt nu in de algemene top veertig en is negende in de Silver Cup. De nummer-83-Iron Dames-Ferrari domineert de Gold Cup, terwijl de nummer-14-Emil Frey-Lamborghini, nummer-30-WRT-Audi en nummer-99-Attempto-Audi strijden om de leiding in de Silver Cup.

220731 Thiim
Thiim vertelde na zijn spin dat ze de pace niet hadden om te winnen, maar vooraan lagen door de strategie, en dat hij daarom elk risico op de baan nam

De nummer-55-GruppeM-Mercedes-AMG, nummer-51-Iron Lynx-Ferrari en nummer-38-JOTA-McLaren liggen vaak op de eerste drie posities, maar om de finish te halen, moeten ze een pit stop meer maken dan hun concurrenten. Het is de nummer-2-GetSpeed-Mercedes-AMG van Schothorst met op dit moment Maximilian Götz achter het stuur die het best geklasseerd staat van de auto's die het op drie pit stops naar de finish kunnen redden. Hier gaan we er dan van uit dat er geen neutralisaties meer komen. Ook de nummer-71-Iron Lynx-Ferrari, nummer-88-Akkodis ASP-Mercedes-AMG, nummer-98-ROWE-BMW van Catsburg, nummer-47-KCMG-Porsche, nummer-50-ROWE-BMW en nummer-95-Beechdean-Aston Martin kunnen het tot aan het eind redden met drie pit stops. De laatstgenoemde lijkt echter niet meer deel uit te gaan maken van de strijd vooraan. In een legendarische strijd met Jules Gounon in Eau Rouge raakte Nicki Thiim de nummer-88-Akkodis ASP-auto en spinde op hoge snelheid. De Deen moest langzaam terugrijden naar de pits met vernielde banden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet