Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Verdiende overwinning van Alexander Rossi in Gallagher Grand Prix IMS. VeeKay zesde

Na bijna 50 wedstrijden eindelijk na drie jaar weer een overwinning voor Alexander Rossi. Drie jaar geleden behaalde de Amerikaan op Road America zijn laatste overwinning. De Deense Rookie Christian Lundgaard behaalde zijn beste seizoensresultaat terwijl Will Power na een chaotisch begin als derde over de streep kwam. Rinus VeeKay eindigde na een uitstekend gereden wedstrijd keurig als zesde.

2022 Rossi
Het werd tijd maar eindelijk een verdiende overwinning voor Alexander Rossi.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Verdiende overwinning van Alexander Rossi in Gallagher Grand Prix IMS. VeeKay zesde
Colton Herta was wederom de grootste pechvogel. De jonge Amerikaan leek duidelijk op een volgende overwinning af te stevenen toen de versnellingsbak in de 42e ronde vastsloeg. Daardoor kreeg zijn teamgenoot Alexander Rossi de leiding in handen en stond die niet meer af. Rossi reed verdiend naar de overwinning. "Voor mij was dit gewoon een opluchting" verklaarde Rossi na afloop. Het verschil met Lundgaard bedroeg op de streep 3.5441 secs. De jonge Deen behaalde zijn eerste Indycar-podium.

Will Power was in het begin in een aantal incidentjes verwikkeld maar kwam als derde over de streep. Voor VeeKay werd het ook een uitstekende dag met P6 op de Speedway. Met een derde plek op de Speedway nam Will Power de leiding in de tussenstand van het kampioenschap van Marcus Ericsson over. Josef Newgarden bezet de derde plek. Voor VeeKay werd het op de Speedway een uitstekende wedstrijd nadat hij in het begin van de wedstrijdnoodgedwongen terugviel.

De Nederlander vocht zich weer terug in de Top 10 en kwam als zesde over de streep. Voor zijn teamgenoot verliep de wedstrijd aanmerkelijk minder. Na een slecht uitgevoerde pitstop verloor de ECR-rijder de aansluiting en was in meerdere confrontaties met Devlin De Francesco verwikkeld. Achteraf was Scott McLaughlin op de zachte compound de grote winnaar qua posities. Vanaf P14 wist de Team Penske-rijder als vierde te eindigen. Mogelijk werd een verdere opmars door zijn team gestuit. Voor de titelstrijd preferreerde men duidelijk Will Power gedurende het wedstrijdverloop.

2022 Power Ondanks een zwak begin sterk einde van de wedstrijd. Will Power reed naar P3.

Bandenkeuze
Harde compound
Rosenqvist, Rossi, O'Ward, Power, Newgarden, Lundgaard, Palou, VeeKay, Herta, Daly, Malukas, Pagenaud, Harvey, Castroneves, Rahal, Sato, Illott, Dixon, Kellett, Ericsson.

Zachte compound
Devlin De Francesco, Scott McLaughlin, Kyle Kirkwood, Romain Grosjean, Jimmie Johnson

Race
Van de 25 starters kozen er slechts vijf deelnemers voor de Rode ofwel de zachte compound. Rosenqvist had een perfecte start evenals Josef Newgarden terwijl O'Ward na een touché van Will Power achterstevoren ging terwijl VeeKay in de chaos van de achtste naar de zestiende plek terugviel. Andretti-coureur Devlin De Francesco profiteerde van de chaos en direct vanuit een veertiende positie zeven plekken wist te winnen. Dalton Kellett zorgde in de derde ronde voor de eerste neutralisatie. Amper twee ronden later was Power bij een incident met David Malukas betrokken.

De herstart volgde in de vijfde ronde terwijl Rossi zich iets verremde waarvan Colto Herta direct wist te profiteren en direct bij Rosenqvist in de zevende ronde in de aanval ging. Herta nam de leiding over terwijl Rosenqvist zijn tweede plek eveneens aan Alexander Rossi moest afstaan.

2022 VeeKay
Mooie wedstrijd van VeeKay die eveneens in het begin een snelle inhaalrace reed.


Stand 10e ronde
: Herta, Rossi, Rosenqvist, Newgarden, Daly, McLaughlin, De Francesco, Palou, Harvey. VeeKay P12.

Het was ook het moment van een undercut waarbij veel mensen naar binnen kwamen om naarde Rode Compound te wisselen. Ook Newgarden en Daly kwamen naar binnen terwijl de pitstop van laatstgenoemde totaal de mist inging. De ECR-rijder viel naar de laatste plek terug. Vervolgens gingen Herta en Rossi in de veertiende ronde voor de Rode Compound naar binnen. Alleen Ericsson bevond zich nog op de harde compound. Bij Grosjean verliep de reguliere stop in de 15e ronde ook niet bepaald vlekkeloos. Alleen Kellett en Kirkwood bevonden zich nog op de harde compound.

Stand 20e ronde: McLaughlin, Ericsson, Johnson, Power, O'Ward, Sato, Herta, Kellett, Rossi, Lundgaard. VeeKay P14
Zowel McLaughlin, Ericsson en Johnson gingen in de 23e ronde voor hun reguliere stop naar binnen terwijl Romain Grosjean andermaal met de nodige problemen geconfronteerd werd.

Stand 30e ronde: Power, Herta, Rossi, Lundgaard, O'Ward, Sato, McLaughlin, Newgarden, Palou, Pagenaud, VeeKay.

Het was ook het moment dat O'Ward en Power voor hun verplichte stop naar binnen gingen. Palou worstelde twee ronden later duidelijk met de grip van zijn banden en moest VeeKay laten passeren. De in opspraak geraakte Ganassi-rijder ging direct naar binnen terwijl VeeKay zijn zevende positie overnam. Alleen Newgarden bevond zich in de Top 10 als enige in de Top 10 op een alternatieve strategie. Een stilgevallen motor van Simon Pagenaud zorgde in de 36e ronde voor een tweede neutralisatie. De herstart volgde in de 40e ronde waarbij Herta en Rossi opnieuw de leiding namen. Verder was er een onderlinge Penske-confrontatie tussen Newgarden en McLaughlin. VeeKay nam de negende positie van Takuma Sato over.

Stand 40e ronde: Herta, Rossi, Lundgaard, Power, Johnson, McLaughlin, Newgarden, VeeKay, O'Ward, Rahal.

Kort voor het opgaan van het rechte stuk sloeg de versnellingbak van Colton Herta op de curbstones stuk. De Andretti-Autosport rijder viel bij de ingang van de pits definitief stil. VeeKay wist te profiteren van de knokkende Ganassi-coureurs en kon met gemakt P6 innemen. Ook Helio Castroneves en Kyle Kirkwood bevonden zich kortstondig in de problemen. Na het verdwijnen van Herta beschikte Rossi over een voorsprong van meer dan drie seconden op Christian Lundgaard. Het commentaar van Herta: "Triest maar gaan door totdat we weer winnen."

Stand 50e ronde: Rossi, Lundgaard, Power, McLaughlin, Newgarden, VeeKay, Rahal, Dixon, Palou, Rosenqvist

Vrijwel iedereen in de Top 15 met uitzondering van Palou bevond zich op de Rode Compound. Er brak even een rustig fase in de wedstrijd aan. Will Power ging in de 59e ronde als eerste naar binnen. Rossi besloot nog twee ronden door te gaan evenals McLaughlin, Rosenqvist en de overige deelnemers. In de 61e ronden wisselden de meeste rijders naar de Rode Compound.

2022 McL
Prachtige comeback van Newgarden na zijn crash op Iowa afgelopen weekend.

Stand 65e ronde: Rossi, Lundgaard, Power, McLaughlin, Newgarden, VeeKay, Rahal, Dixon, Rosenqvist, Palou

Lundgaard liep in de slotfase iets op Alexander Rossi in maar de afstand bleef vrijwel gelijk. Jack Harvey op P16 was de enige deelnemer die zich nog op de harde compound bevond. Nadat Daly (ECR) en Devlin de Francesco (Andretti Autosport) door diverse oorzaken uit de Top 10 verdwenen hadden beiden het nog in de achterhoede flink aan de stok totdat De Francesco in de chicane rechtdoor schoot en Daly van zijn kwelgeest verlost was.

Stand 75e ronde
Rossi, Lundgaard, Penske trein bestaande uit Power, McLaughlin, Newgarden, vervolgens VeeKay, Rahal, Dixon, Rosenqvist, Palou.

Dixon is andermaal weer de Top 10 binnengeslopen en is andermaal weer de coureru die op slimme wijze kostbare punten voor het kampioenschap bij elkaar weet te sprokkelen. Aan het einde van de wedstrijd leek er wat witte rook uit de auto van Rossi te komen. Het scheen weinig te betekenen. Twee ronden voor het einde beschikte Rossi over een voorsprong van bijna 4.3 secs.

Uitslag Gallagher Grand Prix
1. Alexander Rossi Dallara Honda 85 ronden
2. Christian Lundgaard Dallara Honda + 3.5441 secs.
3. Will Power Dallara Chevrolet + 14.8441 secs.
4. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 15.9694 secs.
5. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 18.4253 secs.
6. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet + 22.9626 secs.
7. Graham Rahal Dallara Honda + 23.2542 secs.
8. Scott Dixon Dallara Honda + 23.6130 secs.
9. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 24.5659 secs.
10. Alex Palou Dallara Honda + 27.6401 secs.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet