Formule 1

Formule 1: Verstappen profiteert maximaal van ongelofelijke blunder Leclerc

Verstappen

Max Verstappen heeft op Paul Ricard weer een stevige slag geslagen in de strijd in het kampioenschap. Niet alleen qua punten, maar ook qua vertrouwen. Charles Leclerc had de touwtjes aanvankelijk in handen, sloeg de aanval van Verstappen af, maar ging aan de leiding faliekant de fout in. Hij spinde, eindigde in de muur, en viel voor de derde keer dit jaar uit in leidende positie – dit keer volledig door eigen schuld. Verstappen hoefde daarna alleen nog maar zijn banden heel te houden en deed dat met verve. En zo loopt hij niet alleen weer 25 punten uit, het momentum van Ferrari is weer gebroken en Leclerc gaat met een dosis minder zelfvertrouwen naar huis.

Achter Verstappen eindigden de twee Mercedessen op het podium, en dat was niet alleen te danken aan pech van anderen. Hamilton was de hele race de baas over Perez. Russell moest er hard voor vechten, maar wist in de slotfase na een late VSC de tegenvallende Mexicaan te verrassende. Grote smaakmaker vandaag was echter Carlos Sainz. Hij knokte zich vanaf de laatste startrij terug naar de derde plek, totdat de strategen van Ferrari voor de zoveelste keer de tactische plank missloegen: op de derde plek, met de tweede in het vizier, haalde het Sainz binnen voor een late extra stop. Zo had Ferrari vandaag weer de snelste auto's, maar krijgen ze er één vijfde plek voor terug.


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Heet middagje
Paul Ricard is zonovergoten deze zondag, het is 31 graden en de baantemperatuur is al opgelopen tot 54 graden. Het heel houden van de banden zal vandaag dan ook de hoofdzaak worden. In Oostenrijk verloor Verstappen daar de race op, vergaat het hem vandaag beter? Leclerc op pole heeft meer bochtensnelheid, de twee Red Bulls daarachter hebben meer topsnelheid én kunnen met zijn tweeën proberen de ene Ferrari te verslaan – alleen met grote calamiteiten en safetycars kan Sainz vanaf p19 nog een rol spelen in de strijd om de overwinning.

De twee kemphanen vooraan komen goed van hun plek, Leclerc houdt zonder probleem de leiding. Hamilton daarachter is het beste weg en weet Perez al in de eerste meters te pakken. Hij lijkt nog even Verstappen aan te vallen, maar hij zet niet door en Verstappen remt laat. Achter Perez sluit de als een komeet gestarte Alonso aan als vijfde, Russell en Norris volgen achter hem.

Sainz in het achterveld weet aanvankelijk een paar plekken te winnen, maar een overmoedige actie buitenom kost hem weer een plek. De enige plek die Sainz wint is van Tsunoda, die na een tik van Ocon de rondte in gaat. Hoe het ook kan laat Magnussen zien: hij startte als twintigste maar komt als twaalfde door.

Voor Sainz nog niets verloren, de volgende ronde gaat hij Zhou, Latifi en Bottas al voorbij.

Verstappen in de aanval
Na de openingsronde heeft Leclerc een seconde voorsprong, maar Verstappen is in de openingsfase sneller. Hij komt weer binnen de seconde en kan dus met DRS – én betere topsnelheid – gaan aanvallen. Daar krijgt hij een paar ronden voor, want als hij lang binnen de seconde blijft maar er niet voorbij komt, kost dat veel van zijn banden.

Hij komt op het rechte steek steeds dichterbij, maar het is steeds net niet genoeg. Verstappen probeert het ook in de bochtige derde sector, maar dat is Ferrari-territorium. De Red Bull komt steeds nét te kort. Hoe lang houdt hij dit vol? Een rondje of 10, want dan begint hij serieuze klachten te krijgen.

Perez kan niet helpen
Als Verstappen op de baan niet kan inhalen, zal hij het strategisch willen proberen. Daarbij was op de hulp van Perez gehoopt, maar die zit ook al vast. Hamilton verliest weliswaar een seconde per ronde op de leiders, maar Perez komt er maar niet voorbij. En hij ervaart ook de keerzijde van nauw volgen; na tien rondjes verliest Perez de aansluiting bij de Mercedes en moet hij zich zorgen maken om die andere Mercedes achter hem.

Of is dat de kracht van Mercedes? Want als Hamilton eenmaal warm is, is hij bijna net zo snel als de twee mannen vooraan.

Pitstops dan maar?
Leclerc heeft de eerste druk van Verstappen weerstaan en de storm is wat gaan liggen. Wat wordt de volgende zet van Red Bull? Een vroege pitstop? Daar moet Verstappen nog even op wachten, want hij wil ook niet in middenveldverkeer terechtkomen.

Na 16 ronden duikt Verstappen toch de pits in. Zijn achterstand liep op richting de 2 seconden. Hoe snel is de undercut? De stop is snel, Verstappen komt als zevende de baan op, achter Alonso en Norris. Die moet hij snel voorbij om dit plan te laten slagen. Norris helpt zelf door wijd te gaan, dat scheelt.

Leclerc gooit zijn eigen glazen weer in
Wat doet Ferrari? Het hapt niet. Leclerc blijft op de baan en moet gaan pushen, mikkend op een eenstopper waarschijnlijk. Maar in die vrijheid gaat het weer faliekant fout voor Leclerc. Hij spint van de baan en gaat rechtdoor de muur in. Wat een blunder weer van Leclerc. Hij schreeuwt het uit van frustratie. Na Spanje en Azerbeidzjan is dit al de derde keer dit jaar dat Leclerc uitvalt als leider van de wedstrijd. En nu is het volledig zijn eigen schuld. Met zulke fouten wordt een wereldtitel wel erg moeilijk.

Safetycar
De safetycar komt de baan op en dat is voor iedereen het moment om te stoppen. Verstappen moet opschieten en komt maar net voor Hamilton uit. Die rijdt nu dus tweede, gevolgd door Perez, Russell en Alonso.

Verstappen mag de herstart aanvoeren en geeft Hamilton geen enkele kans. De rest sluit aan.

Sainz doet weer mee
Om weer voor de prijzen mee te strijden, moest er voor Sainz iets bijzonders gebeuren. Dat is gebeurd, al was dit ongeveer het enige scenario waar hij niet op had gehoopt. Maar Sainz was voor Leclercs crash al lekker bezig, en reed al in de toptien.

Sainz stopt ook, die duurt veel te lang, maar hij krijgt wel mediums terwijl de rest van het veld op hards reed. Daarop is Sainz ontketend. Hij rijdt achtste, maar gaat de twee McLarens in een oogwenk voorbij. Dan zit hij achter Alonso, die er nog een mooi gevecht van probeert te maken, maar ook machteloos is. P5, op naar Russell. Sainz krijgt wel een vijf seconden extra tijdstraf vanwege een unsafe release bij die slechte pitstop.

Red Bull niet superdominant
Aan de leiding kan Verstappen iets beter op zijn banden letten dan toen hij nog op Leclerc jaagde. Maar dat betekent niet dat de Nederlander zorgeloos de ronden weg kan tikken. Verstappen is maar iets sneller dan Hamilton. Hij loopt wel iets uit, maar niet met rasse schreden.

Inhalen blijft moeilijk
Jarenlang werd er uitgekeken naar de auto's van 2022, waarmee inhalen een stuk makkelijker zou zijn. De eerste races van het jaar leken dat ook wel uit te wijzen, maar op Paul Ricard zien we ook dat het nog lang niet zo gemakkelijk is. Perez zit ook nu weer vast achter Hamilton en moet na een aantal ronden volgen weer een gat laten vallen.

Carlos Sainz rijdt het gat naar Russell vrij gemakkelijk dicht, maar heeft daarna ook veel moeite om – mét DRS – de aanval in te zetten. Sainz zit vele ronden dichtbij, maar komt steeds net te kort. In ronde 31 is het dan toch raak voor de Spanjaard. Hij zit dichtbij genoeg, duikt in het gat en laat de Mercedes zijn hielen zien.

De achterstand op Perez is dan ook nog geen drie seconden. Het duurt een rondje of zes om dat te dichten, dan heeft Sainz weer DRS. Gaat Sainz weer aanvallen? Of moet hij nog stoppen? Die mediums moeten wel erg lang door. En áls ze nog willen stoppen, moeten ze dat nu wel zo'n beetje doen. Maar zo lang het tempo van Sainz goed is ...

Ferrari maakt er weer een potje van
Het team vraagt aan Sainz wat hij wil, en hij geeft een duidelijk antwoord: inhalen gaat niet lukken. Sainz zit in hetzelfde schuitje als Verstappen in de openingsfase: hij is wel sneller, maar komt er niet voorbij. Maar wat is er te winnen met een stop? Hij rijdt nu vierde, maar zo lang Russell binnen de 5 seconden blijft, betekent dat p5. Maar met een stop en nog 12 ronden te gaan is er ook niet veel meer te behalen.

Sainz wil stoppen, maar Ferrari zegt dan toch buiten te blijven. En dus drukt Sainz toch de aanval op Perez door. Maar midden in die aanval roept zijn team toch dat Sainz binnen moet komen. Wat een fiasco toch elke keer bij de Italianen. En nu Sainz doorzet heeft hij ook die plek te pakken. Mooie actie van de Spanjaard.

Dat heeft Sainz mooi gedaan, maar dan kiest Ferrari er alsnog voor om Sainz binnen te halen. Hij zit zijn tijdstraf uit, krijgt een setje mediums en hervat de race als negende. Met nog tien ronden te gaan. Gooit Ferrari hier een podium weg?

Russell weer te enthousiast
George Russell reed in Oostenrijk tegen Perez aan en kreeg daar een straf voor. Nu wil hij weer aanvallen bij de Red Bull en Russell duikt erg laat in de binnenbocht. Perez verdedigt, maar voorkomt een aanrijding door rechtdoor te gaan. Russell is pisnijdig en vindt het volledig de schuld van de Mexicaan. Maar dat vond hij in Oostenrijk ook. En ook nu luistert de wedstrijd niet naar de klaagzang van de jonge Brit. Sterker nog, Toto Wolff komt zelf op de radio om te zeggen dat Russell niet moet klagen maar de Red Bull gewoon in moet halen.

En daar heeft Toto wel gelijk in. Want Perez heeft zijn banden aan gort gereden en stelt zwaar teleur vandaag. In plaats van een fijne 1-2 voor Red Bull, bij het falen van Ferrari, moet hij in de slotfase hard vechten om niet twee Mercedessen op het podium te hebben.

Sainz is klaar
Carlos Sainz had optimaal kunnen profiteren van de strijd tussen Perez en Russell. Perez is helemaal niet meer snel en Sainz had de twee gemakkelijk op vijf seconden kunnen rijden. Dat was minstens p3 geweest, misschien had hij Hamilton voor p2 nog wel kunnen pakken.

Maar door die onverklaarbare stop heeft Ferrari Sainz uit de wedstrijd gehaald. Hij verliest een paar plaatsen, maar maakt die gemakkelijk weer goed. Maar op p5 is de achterstand op Russell meer dan 20 seconden, dat is onbegonnen werk.

Of kan een safetycar hem nog helpen? Guanyu Zhou moet zijn Alfa Romeo parkeren op een niet-ideale positie. Een safetycar hangt in de lucht en de koplopers houden rekening met een late stop. Maar de virtuele safetycar voldoet ook en dus kan iedereen door.

De VSC verloopt soepel, al is er wat verwarring door de melding dat de VSC eindigt. Die blijft heel lang staan en iedereen is een beetje in de war. Als het dan eindelijk eindigt zit Perez een beetje te slapen en is George Russell superscherp. Hij kan precies op het goede moment op het gas en verschalkt daarmee de pittende Mexicaan. Loon na werken voor Russell, een tekenend einde voor Perez na een teleurstellend weekend.

Of kan Perez in de laatste ronde nog wat uitrichten? Want na de VSC lijkt hij herboren. Hij haakt weer aan bij de Mercedes en heeft DRS. Op start/finish komt hij dichtbij, maar dat is niet genoeg. Op het tweede rechte stuk dan? Perez kijkt en zoekt, maar ook nu komt hij tekort. In de bochtige laatste sector is inhalen moeilijk. Perez probeert nog wat, maar het mag niet baten.

Geen vuiltje aan de lucht
Voor Verstappen is er sinds het uitvallen van Leclerc eigenlijk geen vuiltje meer aan de lucht. Hij houdt zijn banden netjes onder controle, hoeft niet tot het uiterste te gaan, en sleept zijn zevende overwinning van het jaar binnen. De voorsprong in het kampioenschap is inmiddels 63 punten. Er kan nog veel gebeuren in de tweede helft van het jaar, maar het is een lekkere buffer.

Mercedes maakt stappen
Mercedes hoopte met zijn updates dit weekend mee te kunnen strijden om de overwinning. Dat was nog net te hoog gegrepen, maar het tempo in de race was zeker bemoedigend. En zoals al het hele jaar maakt het team bijna geen fouten en profiteert het maximaal van de problemen van anderen. Een dubbel podium is daar een verdiende bekroning van, zeker omdat Perez waardig was verslagen.

Alonso best of the rest
Terwijl alle ogen op de topteams waren gericht, vond daarachter ook een interessant gevecht plaats, om de titel best of the rest. Alonso voerde de twee McLarens aan, Ocon kwam oprukken. Alonso won uiteindelijk de strijd en was niet te kloppen. Ocon wist nog wel Ricciardo te pakken, Norris was te hoog gegrepen. 

Het laatste puntje was voor Lance Stroll.

Verstappen:
"Onze snelheid was vandaag erg goed, maar in deze hitte is het erg moeilijk om aan te vallen. Ik deed één poging, maar die was niet goed genoeg. En dan moet je weten dat je moet afhaken. We bleven echter rustig en dichtbij, en stopten vroeg. Met zo'n vroege stop moet je altijd maar zien hoe het uitpakt, en dit keer goed. Charles had natuurlijk pech, gelukkig gaat het goed met hem. Daarna moest ik vooral op de banden letten; met deze lange pitstraat was een extra stop geen optie. Maar het is allemaal goed gekomen. Het doel is erg weekend om zoveel mogelijk punten te pakken en in dat licht is vandaag een goede dag.

Hamilton:
"Het was zwaar vandaag, want ik had geen drinken. Ik denk dat ik wel drie kilo aan vocht ben verloren. Maar het resultaat is goed, zeker als je onze snelheid in het begin van het weekend zag. Maar in de races zijn we meestal een stuk beter. We hebben dit jaar al veel te danken aan onze geweldige betrouwbaarheid en daar hebben we nu een dubbel podium aan te danken. In Boedapest zal het weer moeilijk zijn, maar hopelijk kunnen updates ons weer iets vooruit helpen."

Russell:
"Onze snelheid vandaag was goed, maar we hadden veel moeite om de banden op temperatuur te krijgen. Ik zag dat Perez het moeilijk had, en na die actie van Sainz wist ik dat ik meteen die kans moest grijpen. Ik vond dat ik er duidelijk voor zat, maar hij gooide de deur dicht en ik kreeg geen ruimte. Maar goed, ik moest door en wist uiteindelijk toch de derde plek te pakken."

Uitslag Grand Prix Frankrijk
1. Max Verstappen, 53 ronden
2. Lewis Hamilton, op 10.587
3. George Russell, op 16.495
4. Sergio Perez, op 17.310
5. Carlos Sainz, op 28.872
6. Fernando Alonso, op 42.879
7. Lando Norris, op 52.026
8. Esteban Ocon, op 56.959
9. Daniel Ricciardo, op 1:00.372
10. Lance Stroll, op 1:02.549

11. Sebastian Vettel, op 1:04.494
12. Pierre Gasly, op 1:05.448
13. Alex Albon, op 1:08.565
14. Valtteri Bottas, op 1:16.666
15. Mick Schumacher, op 1:20.394
16. Guanyu Zhou

Nicholas Latifi
Kevin Magnussen
Charles Leclerc
Yuki Tsunoda

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet