IndyCar

Indycar: Scott Dixon op gelijke hoogte met Mario Andretti in Toronto. VeeKay 13e

Voor de eerste maal in drie jaar keerde Indycar weer terug in het Canadese Toronto. Een uitstekende strategie van het Ganassi-team bracht de Nieuw Zeelander in het begin van de wedstrijd aan kop van de wedstrijd. Voor Dixon betekende het in Toronto zijn 52e Indycar-overwinning en kwam daarmee op de eeuwig durende ranglijst op gelijke hoogte met Indycar-legende Mario Andretti. De legendarische A.J. Foyt behaalde in totaal maar liefst 67 Indycar-overwinningen. Afwachten of "The Iceman" ook dit in de toekomst kan evenaren. VeeKay mocht korte tijd aan de leiding rijden maar kwam uiteindelijk als 13e over de streep.

2022 Scott Dixon 1
Scott Dixon op weg naar een uniek record in Toronto. Hij evenaart de legendarische Mario Andretti qua overwinningen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Scott Dixon op gelijke hoogte met Mario Andretti in Toronto. VeeKay 13e
Ganassi-coureur Scott Dixon was de grote winnaar in Toronto. De 41-jarige zesvoudige Indycarkampioen profiteerde in de beginfase van een undercut waardoor hij nog voor Colton Herta weer terug op de baan kwam. De Andretti Autosport-coureur moest zich in de slotffase nog fel tegen Arrow McLaren SP-coureur Felix Rosenqvist verdedigen. Tot een positiewisseling kwam het niet meer. Tevens leverde de wedstrijd eindelijk een goed resultaat voor Graham Rahal op. Die gaf op zijn verdiende vierde plek het volgende commentaar: " Sommige mensen twijfelen aan ons en zeggen dat ik niet kan rijden. Ik weet dat dit niet het geval is." Duidelijke taal van Rahal dus.

Bandenkeuze
Soft compound
Herta, Dixon, Newgarden, Rossi Malukas, McLaughlin, Ilott, Ericsson, Lundgaard, Grosjean, De Francesco, Harvey, Power, Castroneves, Pagenaud, Palou, Kellett, Daly,
Harde compound: Rahal O'Ward, Sato, Veekay, Johnson, Kirkwood


2022 VeeKay
VeeKay reed zelfs korte tijd aan de leiding maar een Top 10 resultaat zat er jammer genoeg voor de Nederlander niet in. Wel de snelheid.

Race

Na drie jaar keerde de Indycar-series eindelijk weer terug in Toronto. Colton Herta nam direct de leiding terwijl David Malukas iets terugviel en de Japanner Takuma Sato na contact met de muur als eerste de pits moest opzoeken. Daly, Kirkwood en Kellett maakten van de gelegenheid gebruik om hun banden te wisselen. De herstart volgde in de vijfde ronde met opnieuw Colton Herta aan de leiding. In de staart van het veld bevonden VeeKay, O'Ward, Kirkwood, Daly, Kellett zich op de harde compound evenals Graham Rahal in veertiende positie. Vanuit 12e positie probeerde Grosjean Will Power na contact onder druk te zetten. Ook was er een touché met zijn Andretti Autosport-teamgenoot Devlin de Francesco.

Stand 10e ronde: Herta, Newgarden, Rossi, McLaughlin, Rosenqvist, Malukas, Ilott, Ericsson, Lundgaard. VeeKay 17. Will Power moest in de 11e ronde Romain Grosjean laten passeren.In de 16e ronde gingen zowel Newgarden als Rossi voor hun eerste reguliere stop naar binnen terwijl VeeKay zich inmiddels op P10 bevond. Herta ging in de 19e ronde voor zijn eerste stop naar binnen en liet geen veranderingen aanbrengen maar moest bij het uitrijden van de pits zijn positie aan Scott Dixon prijsgeven.

Stand 20e ronde: Rahal, VeeKay, O'Ward, Johnson, Daly, Dixon, Herta, Newgarde, Malukas, Rossi. Twee ronden later bevond geen van de deelnemers zich meer op de rode compound. Callum Ilott verremde zich in de 23e ronde en viel naar de 24e plek terug. In de 26e ronde reed VeeKay, na een aantal routinestops van de concurrentie, voor de eerste maal aan de leiding en werd door O'Ward in de Arrow SP McLaren Dallara Chevrolet onder druk gezet.

Stand 30e ronde: O' Ward, VeeKay, Dixon, Herta, Johnson, Daly, Newgarden, Malukas, Rosenqvist. VeeKay kwam in de 31e ronde voor zijn eerste reguliere stop naar binnen en kwam in 19e positie weer terug op de baan. Jimmie Johnson werd bestraft voor te snel rijden in de pitlane. VeeKay en Grosjean waren flink in gevecht om P14. In de 40e ronde wist de Nederlander de Andretti Autosport-rijder te passeren.

Stand 40e ronde: Dixon, Herta, Newgarden, Rossi, Rosenqvist, Malukas, McLaughlin, Ericsson, Pagenaud, Rahal. Op de Rode Compound bevond VeeKay zich in 13e positie.

2022 Rahal
Uitstekende wedstrijd van Graham Rahal.

Inmiddels maakten Rosenqvist en Alexander Rossi contact met elkaar en moest de Andretti Autosport-coureur opgeven. Het betekende in de 47e ronde een volledige neutralisatie die mogelijk iets te vroeg kwam. Vrijwel het gehele startveld maakte van de gelegenheid gebruik om naar binnen te gaan terwijl zowel VeeKay en Daly besloten om dit niet te doen omdat zij zich op een iets andere strategie bevonden.

Stand 50e ronde: VeeKay, Daly, Dixon, Herta, Rosenqvist, McLaughlin, Rahal, Pagenaud, Ericsson, Palou. Bij de herstart namen de beide ECR-auto's van VeeKay en Daly de leiding. De Nederander wist het met zijn rode compound lang aan de kop uit te houden.

Mario Andretti
Mooi gebaar van Mario Andretti.

Loskomend asfalt zorgde in de 57e ronde voor een neutralisatie. VeeKay wist geen voordeel te behalen uit een incident tussen Kyle Kirkwood en Jimmie Johnson. Daarbij wisselde de Nederlander voor de laatste maal naar setje sticker "Reds" Het leverde jammergenoeg geen voordeel meer op. Na in de beginfase een flink aantal plekken goed gemaakt te hebben moest de ECR-coureur met een 13e plek genoegen nemen.

Stand 70e ronde Dixon, Herta, Rosenqvist, Rahal, Ericsson, Palou, Lundgaard, McLaughlin, Newgarden. VeeKay 13. Het verschil tussen Dixon en Herta bedroeg bijna ruim twee seconden.

Stand 80e ronde: Dixon, Herta, Rosenqvist, Rahal, Ericsson, Alex Palou, Simon Pagenaud,Lundgaard, McLaughlin, Newgarden. VeeKay 13. Rosenqvist probeerde in de slotfase Colton Herta nog flink onder druk te zetten maar slaagde er niet in om de Andretti Autosport-rijder te passeren. Een overtuigende wedstrijd van Scott Dixon levert de Nieuw Zeelander zijn 52e Indycar-overwinning op.

Daarmee kwam Dixon  in zijn 18e Indycar- seizoen op gelijke hoogte met Mario Andretti. Een uniek record. De Amerikaanse racelegende feliciteerde Dixon direct via de social media. In de tussenstand van het kampioenschap leidt Marcus Ericsson met 351 punten gevolgd door Will Power, Alex Palou, Scott Dixon en Josef Newgarden. Het kampioenschap blijft nog steeds volledig open!

Uitslag Honda Indy Toronto
1. Scott Dixon Dallara Honda 85 ronden
2. Colton Herta Dallara Honda + 0.8106 secs.
3. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 1.3490 secs.
4. Graham Rahal Dallara Honda + 4.4830 secs.
5. Marcus Ericsson Dallara Honda + 5.1260 secs.
6. Alex Palou Dallara Honda + 6.3629 secs.
7. Simon Pagenaud Dallara Honda + 8.7398 secs.
8. Christian Lundaard Dallara Honda + 9.3820 secs.
9. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 10.2868 secs.
10. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 10.6561 secs.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet