Formule 1

Formule 1: Nipte pole voor Max Verstappen op de Red Bull Ring

480-verstappen-oostenrijk

Het zag er in de laatste beslissende kwalificatie ronden na twee tussentijden niet helemaal lekker uit voor Max Verstappen. Maar in het laatste sector maakt de Red Bull coureur nog een heleboel goed om voor een uitzinnige oranje gekleurde massa fans toch nog de poleposition naar zich toe te trekken voor Charles Leclerc op een minimale 0.029 seconde achterstand. Ook derde man Carlos Sainz bleef met 0.082 achterstand binnen één seconde van de poleman. De laatste kwalificatie werd tweemaal onderbroken door crashes van beide Mercedes rijders Lewis Hamilton en George Russell. Het word nog hard werken vanavond voor de monteurs om deze twee wagens morgen aan de start te krijgen.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto: PR Red Bull

In Spielberg op de thuishave van Red Bull Racing moet het dit weekend allemaal gaan gebeuren. De pech van Silverstone wegspoelen met een overwinning voor Max Verstappen in de zondagse hoofdrace. Het team heeft er vertrouwen in, maar ook de massaal aanwezige orange army heeft er zin in en en de stemming stijgt na elke doorkomst. Al op vrijdag zijn de tribunes oranje gekleurd. Bij elke passage wordt onze landgenoot toegejuicht en zowat naar de snelste tijd toegeschreeuwd. Na natuurlijk het circuit van Zandvoort en Spa-Francorchamps is de Red Bull Ring wederom een Nederlandse enclave.

Dat het allemaal naar wens ging blijkt al uit de eerste vrije training van vanmiddag. Na wat updates aan de sidepots aan de voorzijde, de vloer en de achtervleugel gaat Verstappen als een speer op de rechte stukken en noteert de snelste tijd in VT1 ondanks oponthoud door twee rode vlaggen. Waar het bij Red Bull Racing en vooral Verstappen steeds beter gaat holt het team van McLaren de andere kant op. Lando Norris zet al snel zijn bolide op een vervelend punt aan de kant. Rook aan de onderkant van zijn stoeltje zorgt voor een snelle uitstap. Ook teamgenoot Daniel Ricciardo kent de nodige problemen door een klapperende achtervleugel bij het opengaan van de DRS. Na wat aanpassingen aan de gurneys wordt dit probleem aan het einde een stuk minder. Mercedes heeft aansluiting gevonden in de kopgroep. Met een derde en vijfde plaats zitten George Russell en Lewis Hamilton er goed bij. Charles Leclerc eindigt op een tweede plaats met +0.255 achterstand op Verstappen, terwijl de winnaar van de GP van Engeland Carlos Sainz een beetje aan het klagen was over de balans van zijn bolide en niet verder komt dan een zesde plaats Alle ingrediënten voor een spannende kwalificatie vanmiddag voor de startopstelling van de sprintrace van morgen zijn aanwezig.

De Red Bull Ring is een kort circuit waar hoge snelheden worden bereikt. Vooral voor de kwalificatie moet je je goed positioneren voor het aangaan van het ideale rondje. Je komt zomaar onderweg een paar auto's tegen. Een beetje geluk kan dan ook geen kwaad vooral in Q1 waar alle 20 wagens hun tijd moeten zetten.

Q1
De eerste snelle tijd wordt afgepakt van Carlos Sainz die te wijd gaat in de laatste bocht. Leclerc rijdt in de beginfase naar de snelste tijd voor Perez en Norris, die met een nieuwe motor onderweg is. Alonso pakt kortstondig de koppositie voor heel verrassend de twee Haas-Ferrari bolides van Mick Schumacher en Kevin Magnussen. Carlos Sainz pakt in zijn tweede snelle ronde de tweede plaats. Max Verstappen komt de baan op, en op dat moment rijdt routinier Alonso wederom naar de snelste tijd, maar de verschillen zijn minimaal. Uitkomend bocht 10 verliest ook Verstappen zijn tijd door de track limits en moet weer opnieuw beginnen. Sergio Perez schiet naar de bovenste plaats maar moet Lewis Hamilton voor zich dulden. Onder een enorm gejuich gaat Verstappen naar de snelste tijd maar wordt gelijk door de beide Ferrari's van Leclerc en Sainz terug verwezen naar de derde plaats. In de staart van het veld knokken Ricciardo, Zhou, Vettel, Latifi en Albon om uit de gevarenzone te komen. Albon weet zich naar boven te werken ten koste van Lance Stroll. Een teleurstellende 20ste en laatste plaats voor Sebastian Vettel, die zijn Aston Martin-Mercedes niet op snelheid kreeg.

16. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - +1.194 – Q1
17. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - +1.428 – Q1
18. Guanyu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari) - +1.482 – Q1
19. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - +1.584 – Q1
20. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - +1.664 - Q1

Q2
In de tweede kwalificatie gaat het allemaal weer een stuk sneller. Max Verstappen pakt kortstondig de snelste tijd maar wordt terugverwezen naar plek twee door Lewis Hamilton met de Mercedes. Ook George Russell laat zien dat de Mercedes op de goede weg is en de derde plaats overneemt van Charles Leclerc. Wederom verliest Sainz zijn snelste tijd door de track limits en blijft hangen achter zijn Ferrari teamgenoot. Mick Schumacher en Kevin Magnussen staan daar achter met hun beide Haas bolides. Het team heeft maar weinig updates gedaan maar staan toch voorlopig in de top tien. Fernando Alonso voelt zich lekker in Oostenrijk en verwijst beide Haas coureurs terug. Met nog een paar minuten op de klok wordt Leclerc de nieuwe koploper met een setje nieuw vers rubber. Ocon verdringt zijn Alpine teamgenoot Alonso van de zesde positie. Schumacher en Magnussen balanceren nog op de achtste en negende plaats met een tiende plaats voor een knokkende Albon. Max Verstappen klimt naar de tweede plaats ten koste van Hamilton. Sainz blijft hangen op de vierde plaats gevolgd door Russell en Perez. Kevin Magnussen weet zijn tijd nog te verbeteren en eindigt op een zevende plaats gevolgd door beide Alpine rijders Ocon en Alonso. Mick Schumacher pakt met een tiende plaats de weg naar Q3. Pierre Gasly is de eerste afvaller, gevolgd door Alexander Albon die in de slotfase twee posities verliest. Valtteri Bottasw eindigt een beetje kleurloos op een dertiende positie voor een vloekende Yuki Tsunoda die meer had verwacht van zijn sessie. Wederom pech voor Lando Norris die met heftige remproblemen niet verder komt dan de 15de plaats.

11. 11. Pierre Gasly (AlphaTauri-RBPT) - +0.873 - Q2
12. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - +0.943 – Q2
13. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - +1.032 - Q2
14. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-RBPT) - +1.564 - Q2
15. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - +20.560 – Q2

Q3
In de beslissende kwalificatie is het Leclerc die in de beginfase de koppositie pakt maar Verstappen er daar gelijk overheen dendert, onder gejuich van het oranje legioen. Lewis Hamilton raakt zijn wagen kwijt in bocht zeven en gaat zijwaarts hard bandenstapels in. Hamilton blijft lang in de auto zitten en praat met zijn engineer. Zelfstandig komt Lewis gelukkig uit zijn beschadigde Mercedes, maar heeft flink last van zijn lichaam na deze heftige impact. De wedstrijdleiding stopt met nog 5:29 op de teller deze kwalificatie. Tijd om de auto weg te halen en de bandenstapels te repareren.

Na een kort oponthoud gaan de negen overgebleven wagens weer de baan op. Dat zouden er heel snel acht worden nadat ook de tweede Mercedes van George Russell het einde van de sessie niet haalt. Bij het insturen van de laatste bocht verliest hij de achterkant van zijn wagen die daarna achterwaarts de bandenstapels beroert. Wederom een code rood met nog 2:31 minuten te gaan. De monteurs van Mercedes hebben nog een lange avond voor de boeg.

Na de herstart is er nog maar tijd voor één vliegende ronde. Leclerc zet als eerste van de hoofdrolspelers zijn laatste beslissende ronde in en pakt de snelste tijd. Daarachter komt Sainz niet aan de tijd van Leclerc en verliest Verstappen na de eerste twee meetpunten wat tijd op de beide Ferrari's maar weet zich in het laatste gedeelte toch nog flink te verbeteren om de pole-position te pakken voor de sprintrace met slechts 0.029 seconde voorsprong op Charles Leclerc. Derde eindigt Carlos Sainz voor Sergio Perez. George Russell eindigt ondanks zijn crash als vijfde voor Ocon, Magnussen, en Schumacher, Alonso start morgen vanaf de negende positie, maar of Lewis Hamilton naast hem zal starten is nog de vraag. Er moet veel aan de Mercedes worden aangepast om morgen aan de start te komen. Wellicht start Hamilton uit de pits.


1. Max Verstappen (Red Bull) - 1'04"984 - Q3
2. Charles Leclerc (Ferrari) - +0.029 - Q3
3. Carlos Sainz (Ferrari) - +0.082 - Q3
4. Sergio Perez (Red Bull) Q3
5. George Russell (Mercedes) - Q3
6. Esteban Ocon (Alpine-Renault) – Q3
7. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) – Q3
8. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) – Q3
9. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - Q3
10. Lewis Hamilton (Mercedes) - Q3

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet