Formule 1

Formule 1: Verstappen weerstaat enorme druk Sainz

Verstappen champagne

Max Verstappen moest er diep voor gaan, maar heeft onder enorme druk de GP van Canada op zijn naam geschreven. Dankzij een late safetycar stond de Nederlander de laatste 16 ronden continu onder druk van Sainz, die op jongere banden reed en elke ronde DRS had op dat ellenlange rechte stuk. Verstappen kon zich geen minuscuul foutje permitteren, maar gaf weer een lesje in koelbloedigheid. Hij deed alles goed en behaalde alweer zijn zesde overwinning van het jaar. Sainz deed ook niets verkeerd, kon niet voor het eerst in zijn carrière zijn eerste zege ruiken, maar hij moet er nog steeds op wachten. Verstappen pakte naast de dagzege ook weer belangrijke punten voor het kampioenschap: Leclerc komt na zijn motorstraf tot p5, Perez haalt de finish niet door technische problemen. De derde plaats is een flinke opsteker voor Lewis Hamilton: hij profiteert niet alleen van pech van anderen, maar reed ook gewoon een prima tempo.

Ogen op Alonso

Met Verstappen op pole en de belangrijkste concurrenten op grote afstand, is de hoop van de neutrale toeschouwer – en de niet-Verstappen-fan – op Fernando Alonso gevestigd. Als die bij de start Verstappen niet kan aanvallen, is de vrees dat de Nederlander met de noorderzon vertrekt en pas op het podium weer teruggezien wordt.

Alonso toont zich in ieder geval strijdbaar: ik ga Max aanvallen. En de Spanjaard weet dat hij niets te verliezen heeft en Verstappen alles. Dus áls het knokken wordt, moet Verstappen voorzichtig zijn, want Alonso zal niet wijken. Het doet denken aan Monza vorig jaar, toen Verstappen hetzelfde scenario had met Ricciardo naast hem. Toen verliep de race voor Verstappen van kwaad tot erger, nu des te meer reden voor een goede start.

Dat lukt. De eerste meters van Verstappen zijn perfect, hij trekt weg bij de rest van het veld en duikt zorgeloos en soeverein als leider de eerste bocht in. Achter hem sluiten Alonso en Sainz aan. Magnussen is goed weg en jaagt op Hamilton, zijn voorvleugel raakt nipt het wiel van Hamilton. Het loopt voor Hamilton met een sisser af, de endplate van de Haas hangt los en de hele vleugel moet vervangen worden. Daar gaat de goede klassering van de Deen.

De andere Haas, Schumacher, heeft ook al geen voortvarende start; hij verliest een plek aan Ocon en wordt daarna in de chicane ook ingehaald door Russell.

Alonso houdt geen stand
Fernando Alonso had spierballentaal voor de race, maar was ook al realistisch: het is leuk om vooraan te starten, maar dat is niet zijn race. De Ferrari op zijn hielen is eigenlijk veel te sterk en dat snelheidsverschil benut Sainz: hij remt zijn landgenoot gemakkelijk uit en sluit op 3 seconde achter Verstappen aan als tweede.

Snel vergeten Perez
Verstappens grootste concurrenten Perez en Leclerc hebben een degelijke openingsfase, weten bij de start uit de problemen te blijven, en winnen plek voor plek. Maar Perez kan zijn opmars niet lang voortzetten. Na 9 ronden valt zijn Red Bull stil en de Mexicaan kan niet verder. Hij parkeert zijn auto in de uitloopstrook van de chicane. Daar kan hij weggerold worden, maar dat is wel gevaarlijk. Dus wordt de Virtual Safety Car uitgeroepen.

Goedkope stop Verstappen
De VSC is na 9 ronden. Dat is best vroeg voor een pitstop, maar Verstappen maakt toch van de mogelijkheid gebruik om een goedkope stop te maken. Sainz en Alonso doen dat niet en zij pakken de leiding. Verstappens tempo in de openingsfase leek niet moordend, maar het was toch genoeg om nu als derde alweer op de baan te komen, nog voor Russell die niet is gestopt.

Hamilton is wel gestopt en is achter Russell en Ocon terug op de baan gekomen. Als de baan weer vrij is, gaat Hamilton direct in de aanval. Op het rechte stuk weet Ocon zijn plek nog te behouden, maar met de betere exit uit de slotchicane pakt Hamilton op start/finish toch gemakkelijk p5.

Toch vechten met Alonso
Bij de start hoefde Verstappen niet te vechten met Alonso, nu mag dat dus alsnog. Hij is op zijn nieuwe banden meer dan een seconde per ronde sneller. Verstappen sluit aan, heeft een ronde geduld en gaat dan op het lange rechte stuk met DRS fluitend langs de Alpine.

Verstappen rijdt vijf seconden achter leider Sainz. De Red Bull is een paar tienden per ronde sneller, maar op de oude mediums weet Sainz nog een meer dan behoorlijk tempo te rijden. Dat beseft Ferrari ook: Sainz blijft op plan A.

Weer een VSC-pitsrondje
Na 20 van de 70 ronden is de tweede VSC van de dag. Mick Schumacher kon zijn goede startpositie aanvankelijk een mooi vervolg geven, maar valt op precies dezelfde plek stil als Perez eerder. Weinig geluk voor Haas. Meer geluk voor de auto's die nog niet gestopt waren, want nu krijgt die groep een goedkope pitstop. Russell is de eerste die die kans kan grijpen, daarachter volgt praktisch iedereen. McLaren haalt beide binnen, maar dat gaat helemaal mis. Bij Ricciardo gaat het verkeerd bij het voorwiel, waardoor hij lang stilstaat en Norris al achter hem staat te wachten. Als de Brit dan eindelijk aan de beurt is, weten de monteurs niet welke banden waarbij horen en moet Norris lijdzaam toezien hoe er met banden gegoocheld wordt.

Sainz en Alonso moeten nog de hele ronde voor ze bij de pits zijn. Daar aangekomen duikt Sainz naar binnen, Alonso niet. Sainz is halverwege zijn stop als de VSC wordt opgeheven. Hamilton kan vol op het gas en Sainz komt maar net voor de Mercedes terug de baan op. Met DRS blijft Hamilton dichtbij en zoekt hij een gaatje, maar Sainz schudt de Mercedes af.

Leclerc trekt eigen plan
Toen Ferrari besloot om in Canada de motorstraf van Leclerc te incasseren, hadden ze ongetwijfeld in het achterhoofd dat inhalen op dit circuit niet supermoeilijk is. Toch snijdt Leclerc niet als een mes door de boter – hij wint mondjesmaat wat plekken, maar het gebrek aan topsnelheid waar Ferrari mee kampt, speelt nu parten. Maar omdat hij op hards is gestart, komen de VSC's nog veel te vroeg om binnen te komen. En dat bespaart de Monegask een hoop inhaalwerk; hij schuift door naar p7, achter Ocon die wel gestopt is.

Met de oudere banden is Leclerc nog altijd sneller dan Ocon op nieuwe hards. Maar eenmaal aan diens staart blijkt inhalen toch weer ingewikkeld. Hij heeft in de hairpin steeds net te weinig tractie, waardoor Ocon een gat trekt dat net groot genoeg is om het rechte stuk te overleven. Ronde na ronde probeert Leclerc iets te forceren, maar hij bijt zich continu stuk op hetzelfde probleem. Uiteindelijk geeft Leclerc de strijd op: "Ik zit vast."

Alonso's stop
Alpine besloot Alonso bij beide VSC's dus niet binnen te halen. Na 28 ronden gebeurt dat alsnog: Alonso wisselt zijn mediums voor hards. De stop kost hem drie plekken aan Russell, Ocon en Leclerc. Maar de hoop van Alpine is dat Alonso nu door kan tot de finish, en de mannen om hem heen nog een keer moeten stoppen.

Leclerc stopt
Charles Leclerc heeft lang vastgezeten achter Ocon, gefrustreerd en al, en heeft door dat tempo ook niet weg kunnen rijden bij de rest van het veld. Na 42 ronden komt hij eindelijk binnen en tot overmaat van ramp staat hij drie seconden te lang stil. Daardoor komt hij op p12 buiten, precies achter het groepje Stroll, Zhou, Tsunoda en Ricciardo, die ook al heel lang in die samenstelling rondrijden.

Kan Leclerc met de nieuwe banden beter inhalen? Jazeker. Het hele groepje heeft geen schijn van kans en in een mum van tijd rijdt de Ferrari op p8. De achterstand op Bottas is wel groot.

Verstappen moet nog een keer stoppen
Dat Verstappen het niet met één stop afkan, is al snel duidelijk. De race is nog niet halverwege als de Nederlander al aangeeft dat de banden beginnen weg te vallen. Sainz is iets sneller, maar met de bijna tien seconden achterstand maakt dat nog weinig indruk.

Na 43 van de 70 ronden geeft Verstappen aan dat zijn banden nu écht beginnen weg te vallen. Dat blijkt ook uit de rondetijden, want de Mercedessen zijn inmiddels sneller dan Verstappen.

Red Bull wacht niet af: Verstappen komt binnen voor een nieuwe set harde banden. De stop is prima, maar Verstappen komt precies naast Hamilton de baan op. En die heeft de binnenbocht en pakt dus de tweede plaats. Verstappen is boos: "Hoe kan ik achter hem uitkomen!", vervloekt hij. Het antwoord is nuchter: "We hadden het tempo niet."

Verstappen zet zijn woede snel om in daadkracht. Hij sluit aan achter Hamilton, pakt in de hairpin DRS en gaat op het rechte stuk eenvoudig langs zijn rivaal van vorig jaar. Dat viel mee. Om de zorgen helemaal weg te nemen, komt Hamilton ook meteen binnen voor zijn tweede stop.

Bij Mercedes zaten de twee rijders op verschillende strategieën, maar dat trekt het team nu recht. Russell komt na Hamilton ook direct binnen. Daarmee voorkomt Mercedes een onderlinge strijd en bezegelt het team normaalgesproken p3 en p4 – een prima resultaat gezien de omstandigheden.

Sainz krijgt hulp
Verstappen heeft na zijn stop 10 seconden achterstand op Sainz en 20 voorsprong op Hamilton. De ogen zijn gericht op Sainz. Hoe lang kan hij door? Kan hij het met één stop af? Of kan hij goedkoop stoppen met een VSC of volledige safetycar? Dat laatste is waar het team op hoopt. En dat is ook wat het team krijgt. Tsunoda komt iets te enthousiast uit de pitstraat en gaat rechtdoor de muur in. Dat veroorzaakt een safetycar.

Spannende slotfase
Sainz komt direct binnen voor zijn tweede stop. Verstappen had al behoorlijk wat tijd goedgemaakt en pakt wel de leiding terug. Maar Sainz kan op zijn zes ronden nieuwere banden nu wel aansluiten achter Verstappen. En Sainz was groot deel van de race sneller dan de Red Bull. Dat kan dus een mooi gevecht worden in het laatste deel van de race.

Bovendien kunnen Hamilton en Russell nu ook aansluiten achter Sainz. En Hamilton was voor de safetycar zowaar de snelste man op de baan. Als de Brit dat te horen krijgt over zijn boardradio, kan hij zijn oren bijna niet geloven. "Kan ik echt met hen vechten? Vroeg ik te snel te veel van mijn nieuwe banden?" Nee, je had gewoon een lekker tempo.

Maar ook achter deze vier is het interessant. Want Ocon en Alonso zijn ook gestopt, en zij hebben mediums, tegen de hards voor hem. En achter die twee rijdt Leclerc.

16 ronden standhouden
Als de safetycar de baan verlaat, zijn er nog 16 ronden te gaan. Verstappen mag het tempo aanvoeren en gaat met een slakkengang richting de laatste chicane. Sainz en Hamilton zijn wakker. In de chicane stamt Verstappen het gas in. Het stuk richting de eerste bocht is niet lang en dat komt goed uit. Achter hem kan niemand iets uitrichten en iedereen sluit aan. Maar daarna wordt het pas echt interessant.

De eerste paar ronden is er nog geen DRS, dus Verstappen moet snel zorgen dat hij een gat van een seconde slaat. In de eerste ronde lukt dat bijna, maar de ronde daarna is Sainz de snelste man op de baan. Dan krijgt Sainz DRS en dus komt er een rechtstreeks gevecht om de overwinning.

De eerste ronde komt Sainz heel dichtbij, maar nog net niet genoeg voor een aanval. Maar Sainz heeft nog 12 ronden. Dit wordt een zware slotfase voor Verstappen. En Sainz kan zijn eerste overwinning in de Formule 1 ruiken.

De volgende ronde heeft Verstappen het gat weer groot genoeg. De volgende ronde zit Sainz duidelijk dichterbij. Maar het gat is weer net te groot. De volgende ronde weer hetzelfde verhaal. Nog 10 ronden te gaan, want een mooie ontknoping.

Leclerc kan het nu wel
Charles Leclerc zat eerder deze race lang vast achter de Alpine van Ocon. In de slotfase vergaat het Leclerc beter. Alonso verrast hij in de chicane, Ocon is twee ronden later machteloos. Kan hij nog naar Russell toerijden en hem ook aanvallen?

Teamwork Verstappen
Na nog twee ronden weet Verstappen zich bijna te ontworstelen aan de DRS. 0.950 – Sainz krijgt nog nét DRS. Verstappen krijgt meerdere keren per ronde zijn voorsprong op Sainz te horen, het is mooi teamwork tussen Verstappen en zijn engineer. En dat teamwork is éénrichtingsverkeer, want het team kan Verstappen niet meer horen.

De volgende ronde klokt Sainz weer de snelste raceronde en heeft hij dus nog steeds DRS. Maar nog steeds geen inhaalactie. En nu nog 6 ronden te gaan. En de spanning is te snijden.

0 fout
Nog 5 ronden. Nog 4 ronden. Nog 3 ronden. Nog 2 ronden. En nu zit Sainz écht iets dichterbij dan de voorgaande ronde. Komt dan de aanval? Sainz komt net niet lekker uit de hairpin en dat geeft Verstappen weer voldoende lucht voor het rechte stuk. In de laatste ronde krijgt Verstappen nog een paar extra modi voor nog meer vermogen. Het geeft Sainz nog net wel DRS, maar Verstappen heeft de touwtjes stevig in handen. Hij geeft Sainz geen kans, blijft uit de wall of champions en grijpt zijn zesde overwinning van het jaar. En de zesde overwinning van Red Bull op rij.

Achter de twee strijdende leiders eindigen Hamilton en Russell als derde en vierde. Een bemoedigend resultaat voor Mercedes, ook gezien het tempo dat de twee konden rijden. Al vertekent de late safetycar wel, want anders waren ze toch op flinke achterstand gefinisht.

De vijfde plek van Leclerc is niet heel slecht, maar Ferrari had er ongetwijfeld meer van verwacht, zeker met zo'n late safetycar. Dat hij achter beide Mercedessen eindigt, zullen de Italianen niet verwacht hebben.

De zesde en zevende plek van Alpine is wel ongeveer waar ze zelf hadden verwacht te eindigen. Maar toch is Alonso niet blij. Hij streed met Hamilton tot motorproblemen hem parten begonnen te spelen. Daarna vielen ook de strategische keuzes van het team en de timing van de safetycar niet zijn kant op, waardoor hij uiteindelijk achter Ocon eindigt. Maar Alonso mag Ocon ook bedanken, want die liet zijn tempo zakken, zodat Alonso DRS hield om zijn motorproblemen te compenseren. Daardoor kon Bottas niet aanvallen.

Maar ook Alfa Romeo zal niet ontevreden zijn. Bottas eindigt op p8 alweer voor de zevende keer – in negen races – in de punten. Zhou heeft het geluk nog niet vaak aan zijn zijde gehad, maar eindigt voor de tweede keer dit jaar in de punten. Het laatste punt is voor Stroll, zijn derde punt van het jaar.

Verstappen:
"De safetycar hielp me niet vandaag. Maar ze waren al de hele tijd snel. Ook op mijn nieuwere banden was het moeilijk geweest om het gat dicht te rijden. Maar door de safetycar was het superspannend in die slotfase, en had hij ook nog versere banden. Ik zag hem pushen, dan weer opladen, en dan weer pushen. Die laatste ronden waren erg leuk. Maar gelukkig hebben we dit jaar goede topsnelheid op de rechte stukken, dat was nu wel lekker. Ik was liever de aanvallende partij geweest dan de verdedigende, maar het pakte toch goed uit."

Sainz:
"Ik heb flat out gepusht, ik heb geen centimeter laten liggen, ik gaf alles, ook met de batterij. Ik heb alles geprobeerd om Max in te halen. maar we hadden net niet genoeg snelheid om in de hairpin dcichtbij te komen en dan aan te vallen. We waren snel genoeg om te winnen, maar net niet snel genoeg om in te halen. Maar ik ben wel blij met de racesnelheid en hoe we de hele race de druk op Max konden houden. De timing van de pitstops was ook goed. We hebben alles geprobeerd en kwamen dichtbij om te winnen. Dat zijn de positieve dingen die we meenemen."

Hamilton:
"Het is overweldigend om derde te worden. Het is zo'n strijd dit jaar met de auto, maar we blijven als team gefocust en geven nooit op. Ze zijn nog iets te snel momenteel, maar we komen dichterbij. We blijven pushen en hopelijk kunnen we dan het gevecht weer aan. Ik kon ze uiteindelijk nog net zien, maar had dat wel aan de safetycar te danken. Maar zeker in de tweede fase van de race was onze snelheid best goed. Het is pas mijn tweede podium van het jaar, ik ben er blij mee. En de rug voelt goed, ik voel me weer jong."

Uitslag Grand Prix Canada
1. Max Verstappen, 70 ronden
2. Carlos Sainz, op 0.993
3. Lewis Hamilton, op 7.006
4. George Russell, op 12.313
5. Charles Leclerc, op 15.168
6. Esteban Ocon, op 23.890
7. Fernando Alonso, op 24.945
8. Valtteri Bottas, op 25.247
9. Guanyu Zhou, op 26.952
10. Lance Stroll, op 38.222

11. Daniel Ricciardo, op 43.047
12. Sebastian Vettel, op 44.245
13. Alex Albon, op 44.893
14. Pierre Gasly, op 45.183
15. Lando Norris, op 52.145
16. Nicholas Latifi, op 59.978
17. Kevin Magnussen, op 1:08.180

Yuki Tsunoda
Mick Schumacher
Sergio Perez
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet