Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Buemi, Hartley en Hirakawa zorgen voor vijfde Toyota-zege, JOTA wint LMP2, GT-zeges Porsche, TF Sport in Le Mans (lang)

220612 Le Mans Finish
Finish van Brendon Hartley in de winnende Toyota


"The car in front is a Toyota", was jarenlang de slogan van het merk in Engelstalige landen. Dat was ook weer het geval tijdens de 24 Uur van Le Mans, voor het vijfde jaar op rij. Even na 16.00 uur werd Brendon Hartley in de nummer 8-Toyota als winnaar afgevlagd. De Nieuw-Zeelander, die eerder in 2017 met Porsche en in 2020 met Toyota won, deelde het succes met Sébastien Buemi, voor de vierde maal winnaar, en Ryo Hirakawa, die zijn eerste optreden in Le Mans voor het fabrieksteam gelijk beloond zag met de overwinning. De andere Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López eindigde als tweede, de nummer 709-Glickenhaus van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux werd derde. Het JOTA-team in de nummer 38 met Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Will Stevens bekroonde een nagenoeg perfecte race met de LMP2-zege. De TDS Racing x Vailliante-Oreca met Nyck de Vries, Tijmen van der Helm en Mathias Beche reed een sterke inhaalrace en eindigde als vierde. Porsche sloot het GTE-Pro-tijdperk in Le Mans af met de GTE-Pro-winst voor Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki. De winst in GTE-Am was voor de TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sørensen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De beide Toyota's wisselden elkaar een paar keer af aan de leiding van het veld. Eenmaal was er een spannend moment voor José María López in de nummer 7, toen de Argentijn bij een inhaalactie ongelukkig over een kerbstone reed en met de auto een flink eind de lucht in vloog. Later was er een probleem met de motor-generator-unit op de vooras, wat een volledige "reset" noodzakelijk maakte. Dat kostte López, Conway en Kobayashi uiteindelijk de kans op de overwinning voor de nummer 7 en besliste de strijd in het voordeel van de nummer 8 met Buemi, Hartley en Hirakawa. De vijfde Toyota-zege op rij is de tweede met de GR010 Hybrid-hypercar, maar de kans is vrij groot dat Toyota volgend jaar al met een nieuwe auto komt, omdat de huidige auto nog steeds niet volledig betrouwbaar is. Bovendien komt er volgend jaar aanmerkelijk meer concurrentie met de hypercars van Peugeot en Ferrari en de LMDh's van Porsche en Cadillac.

Voor Jim Glickenhaus en zijn team is het behalen van een podiumplaats in Le Mans al een overwinning op zich, zoals de filmmiljardair zelf meermaals benadrukte. Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux zorgden voor dit succes met de derde plaats in de nummer 709-auto, die afgezien van een klein probleem met een sensor in de beginfase een race zonder noemenswaardige incidenten kende. De andere Glickenhaus met Olivier Pla, Romain Dumas en Pipo Derani eindigde als vierde. Op 18 ronden, een achterstand veroorzaakt door problemen met de koppeling en later met het uitlaatspruitstuk, werd de Alpine van André Negrão, Nicolas Lapierre en Mathieu Vaxivière als vijfde geklasseerd.

220612 Le Mans LMP2 JOTA LMP2-klassezege voor JOTA

In LMP2 kende JOTA Racing met de nummer 38 van Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Will Stevens een nagenoeg probleemloze wedstrijd, die het trio afsloot met de overwinning in de klasse. De derde plaats voor de zusterauto van Oliver Rasmussen, Ed Jones en Jonathan Aberdein completeerde het prachtige succes voor het team van Sam Hignett. Daartussen eindigde de Prema Orlen-Oreca van Robert Kubica, Louis Déletraz en Lorenzo Colombo als tweede. De TDS Racing x Vaillante-Oreca van Nyck de Vries, Mathias Beche en Tijmen van der Helm eindigde als vierde in de klasse, op minder dan een minuut van het podium, een geweldige prestatie na de problemen eerder in de week voor het team. Tijmen van der Helm is daarmee ook de best geklasseerde Nederlander in de algehele uitslag van de race. De Panis Racing-Oreca met Job van Uitert werd twaalfde in LMP2, op drie ronden van de winnaars. De ARC Bratislava-Oreca met Bent Viscaal had met negen ronden act meer achterstand, deze auto werd 21e algemeen in de klasse en zesde in de Pro-Am-subcategorie.

220612 LM 911
Porsche won voor het eerst sinds 2018 weer de GTE-Pro-klasse in Le Mans, tevens het laatste optreden

Corvette was hooglopend favoriet voor de zege bij het laatste optreden van de GTE-Pro-klasse in Le Mans, maar technische problemen voor de nummer 63 met Nicky Catsburg en de onfortuinlijke aanrijding voor Alexander Sims in de nummer 64 betekende dat de beide fabrieks-Corvettes de enige twee uitvallers in de klasse waren. Vervolgens ging de strijd tussen de nummer 91-Porsche van Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki en de nummer 51-AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra. De beslissing viel in de vorm van een lekke rechter achterband voor Pier Guidi met vijf uur te gaan, waardoor de Porsche aan de leiding kwam en vervolgens de overwinning naar huis reed. Het was de eerste WEC-klassezege voor de RSR sinds 2019 en de 109e klassezege voor Porsche in de historie van Le Mans. De Ferrari eindigde op 42 seconden als tweede, de andere AF Corse-Ferrari van Miguel Molina, Antonio Fuoco en Davide Rigon werd op een ronde als derde geklasseerd.

In GTE-Am domineerden de Porsches lange tijd, maar in de slotfase controleerde de TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sørensen de klasse en zorgde voor de overwinning. Voor Chaves en Sørensen was het de eerste keer, Keating maakte in 2019 al een keer deel uit van het Ford-team dat aanvankelijk de GTE-Am-klasse won, destijds samen met Jeroen Bleekemolen, maar vervolgens op maandag uit de uitslag werd gehaald omdat de brandstoftank een fractie groter bleek dan toegestaan. De WeatherTech-Porsche van Cooper MacNeil, Julien Andlauer en Thomas Merrill werd als tweede geklasseerd, de Northwest-AMR-Aston Martin van Paul Dalla Lana, David Pittard en Nicki Thiim eindigde als derde. De JMW Motorsport-Ferrari met Renger van der Zande, Mark Kvamme en Jonathan Hart werd met twaalf ronden achterstand, ondermeer na de problemen met de stuurbekrachtiging, als 15e geklasseerd.

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet