IndyCar

Indycar: Power neemt revanche en wint bandenroulette. VeeKay verspeelt top 10 resultaat

Penske-coureur Will Power heeft in Detroit revanche genomen voor zijn slechte optreden in de Indy 500. Met een uitgekiende strategie drukte de Australiër duidelijk zijn stempel op de wedstrijd. Indien VeeKay in de openingfase een iets snellere stop had gemaakt was een hogere klassering zeker mogelijk geweest. Voor Rinus VeeKay eindigde de wedstrijd teleurstellend. Met een klap in de bandenstapels verspeelde de Nederlander in het zicht van de finish jammergenoeg een Top 10 resultaat.


2022 Power
Will Power was in Detroit een klasse apart.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Power neemt revanche in Detroit en wint bandenroulette. VeeKay verspeelt Top 10 resultaat
In een race die vrij bleef van neutralisaties domineerde Will Power met een uitgekiende strategie en behaalde zijn derde overwinning in Detroit in de slotfase kwam hij onder druk van Andretti Autosport-coureur Alexander Rossi te staan. Voor de Australiër was het een dubbele revanche voor zijn optreden in Detroit 2021 en de Indy 500.

Met zijn overwinning neemt Power opnieuw de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. In zeven wedstrijden tot nu toe telde Indycar zes verschillende winnaars. Voor Power betekende het zijn 41e overwinning en de 100e voor Chevrolet. Vanuit Nederlands standpunt eindigde de wedstrijd voor Rinus VeeKay teleurstellend. De Nederlander belandde in het zicht van de finish in de bandenstapels en verspeelde daarmee een Top 10 klassering. Hij werd teleurstellend als 16e geklasseerd.

De Race
Bandenkeuze: Dixon, Kirkwood, Power, Ferrucci, Palou, Lundgaard, De Francesco, Rahal, Calderon, Rosenqvist, Kellett opteerden voor de harde compound. Overige deelnemers gingen op de Rode Compound van start.

2022 VeeKay 1 Slechte dag voor VeeKay.

Bandenroulette in Detroit
Na 29 jaar komt er definitief een einde van de Indycar-voorstellingen op Belle Isle. Volgend jaar keert de serie weer terug naar Downtown Detroit. Dixon, Kirkwood, Power en Palou kozen voor de 70 ronden durende wedstrijd voor banden met een iets langere levensduur. De te verwachten pitwindow lag tussen de 25-28 ronden. Newgarden en Pagenaud hadden direct een superstart. VeeKay ging direct aan zijn teammaat Conor Daly voorbij terwijl Rossi Ericsson in een chaotische openingsronde Indy 500 winnaar Marcus Ericsson passeerde. Graham Rahal raakte de muur en was daarmee de eerste uitvaller. Een kostbare fout die duur betaald werd.

Harvey, Johnson en VeeKay ging eveneens voor een undercut met de zwarte compound naar binnen. VeeKay verloor bij zijn stop kostbare seconden doordat de motor niet direct aansloeg. De Nederlander viel na zijn stop naar de 23e plek terug. Na negen ronden bevonden Newgarden, Pagenaud, Castroneves, Sato O'Ward, Herta, Ericsson, McLaughlin en Grosjean zich nog op de rode compound. Met een vijftiende plek bleef de schade in deze wedstrijdfase voorlopig nog beperkt.

Vanaf een 16e plek kwam Will Power in de veertiende ronde voor de eerste maal aan de leiding. Eén ronde later namen zowel Castroneves als Grosjean eveneens afscheid van de rode compound. Newgarden probeerde zijn eerste stint op de rode compound te voltooien. McLaughlin moest in de 19e ronde de noodgang opzoeken maar kreeg zijn auto toch weer aan de praat waarop Newgarden vijf ronden eerder dan gepland voor de harde compound naar binnen ging.

2022 Herta
Slechts een achtste plek voor Colton Herta.

Stand 20e ronde: Power, Dixon, Palou, Kirkwood, Rossi, De Francesco, VeeKay, Malukas, Kellett, Daly. Drie ronden later moest Helio Castroneves voor een ongeplande stop met electronicaproblemen naar binnen. Voor de boze Braziliaan zat er op Belle Isle geen vierde overwinning meer in. Hij moest helaas de strijd staken. Voor de eerste maal dit seizoen draait Devlin de Francesco (Andretti Autosport) opvallend goed met de kopgroep mee.

De Canadees bevond zich in vierde positie terwijl Will Power in de 26e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen kwam en bevond zich op de harde compound terwijl de Ganassi-rijders Dixon en Palou voor de rode compound opteerden. Alleen Dixon, Palou en Calderon bevonden zich in deze fase op de rode compound. In de 30e ronde kwamen overigens de eerste kleine druppeltjes op de lens. Maar daar bleef het dan ook in het verdere wedstrijdverloop bij.

Stand Top 10 30e ronde: Power, Dixon, Palou, Rossi, Kirkwood, Newgarden, Sato, O'Ward, Pagenaud, Ericsson. Veekay P12. Zowel Power, Kirkwood, De Francesco en Kellett hadden tot aan de 30e rond nog steeds geen gebruik gemaakt van de Rode Compound. In de 37e ronde liet Power een snelle tijd van 1.16.8551 noteren. Op de harde Compund was Power zelfs een seconde sneller dan Alexander Rossi die zich op P3 bevond. In de 39e ronde moest Palou zijn derde plek aan Alexander Rossi inleveren.

Stand 40e ronde: Power, Dixon, Rossi, Palou, Kirkwood, Newgarden, O'Ward, Pagenaud, Ericsson, Herta.Veekay P11 In de 43e ronde leverden Dixon en Rossi op twee verschillende compounds een verwoed gevecht om P2 dat in het voordeel van laatstgenoemde beslist werd.

Newgarden, O'Ward en Dixon gingen in de 45e ronde voor hun laatste stop naar binnen. VeeKay bevond zich in de 48e ronde in vierde positie en ging eveneens voor zijn laatste stop naar binnen. Daarmee lag een Top 10 klassering voor de Nederlander in het verschiet. Kyle Kirkwood zag evenals Graham Rahal na een touché met de muur een goede klassering in rook opgaan. Kirkwood: "Een grote fout van mij."


2022 McLaughlin
Niet alleen VeeKay stelde teleur maar ook Scott McLaughlin. Ondanks een excursie richting nooduitgang wist Scott de motor draaiende te houden en kwam er geen neutralisatie.

Stand 50e ronde: Power, Rossi, Dixon, Newgarden O' Ward, Palou, Pagenaud, Ericsson, Herta, VeeKay. Power een Kellett waren de enigen die zich nog op de Rode Compound bevonden. Met nog 18 ronden te gaan beschikte Power over een ruime marge van meer dan 15 seconden.

Stand 60e ronde: Power, Rossi, Dixon, Newgarden, Pato O'Ward, Palou, Pagenaud, Ericsson, Herta, VeeKay. In de 67e ronde begon Rossi de laatste aanval op de Penske Dallara Chevrolet van Power in te zetten en in de allerlaatste ronde bedroeg het verschil tussen Power en Rossi nog maar 2.4652 secs. maar de Penske-rijder behield zijn voorsprong en zegevierde voor de derde maal op Belle Isle in Detroit.Alexander Rossi: "Als de wedstrijd nog één ronde langer geduurd had, had het best nog wel eens interessant kunnen worden.'

Helaas kon VeeKay zijn optreden op het Belle Isle Street Circuit niet bekronen met een vierde toptienfinish van 2022. In de slotronde gleed de Nederlander rechtuit de muur in, waardoor hij zes posities verloor en uiteindelijk als zestiende is geklasseerd. In de strijd om het kampioenschap bezet VeeKay na zeven van de zeventien wedstrijden positie dertien, hij heeft reeds 148 punten gescoord.

"Ik baal hier ontzettend van", laat VeeKay in een eerste reactie vanuit Detroit weten. "Het was een stuurfout van mijn kant, daar kan ik kort over zijn. Het is ontzettend zonde dat dit weekend op deze manier moet eindigen. Ik wil mijn excuses aanbieden aan Ed Carpenter Racing en al mijn monteurs, want die tiende plaats had ik over de streep moeten brengen."

"Vanaf startplaats veertien was P10, gezien het hoge, competitieve niveau van de IndyCar een prima eindklassering geweest. Natuurlijk kan het beter, we verloren namelijk wat tijd in de pitstraat, maar al met al reed ik 69 ronden lang een prima wedstrijd. Ik heb kunnen vechten, tijd gewonnen, de strategie laten werken en mezelf de top tien ingereden. Dankzij de verschillende strategieën was deze race vanuit rijdersoogpunt continu interessant. Ik denk dat we als positief punt onze snelheid op de blacks mee kunnen nemen. Zeker in de tweede stint vloog ik naar voren."

2022 Winnaar Power
Will Power en zijn crew waren een klasse apart in Detroit.

Uitslag Detroit Grand Prix
1. Will Power Dallara Chevrolet 70 ronden
2. Alexander Rossi Dallara Honda + 1.0027 secs.
3. Scott Dixon Dallara Honda + 7.1239 secs.
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 10.6716 secs.
5. Pato O'Ward Dallara Chevrolet + 11.2348 secs.
6. Alex Palou Dallara Honda + 14.9056 secs.
7. Marcus Ericsson Dallara Honda + 40.8996 secs.
8. Colton Herta Dallara Honda + 41.1286 secs.
9. Simon Pagenaud Dallara Honda + 41.4942 secs
10. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 42.8774 secs.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet