IndyCar

Indycar: Dixon verprutst het in de slotfase. Marcus Ericsson wint Indy 500. VeeKay crasht

Voor Rinus VeeKay eindigde de 106e editie van de Indy 500 in een grote teleurstelling. De Nederlander crashte al vroeg uit de wedstrijd. Gedurende gehele wedstrijd was zijn team een factor waarbij zijn teamgenoot Conor Daly enkele keren de leiding nam terwijl teambaas Ed Carpenter met een 18e plek in de verzinking . De Ganassi-auto's waren de afgelopen weken duidelijk een factor en dit werd met de overwinning van Ericsson definitief bevestigd. Pato O'Ward eindigde als tweede gevolgd door Tony Kanaan die een uitstekende wedstrijd reed.


2022 Start
Start van de 106e editie van de Indy 500. VeeKay had goede kansen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's Indycar/PR

Dixon verprutst het in de slotfase. Marcus Ericsson wint Indy 500. VeeKay crasht
De gevestigde orde dicteerde in de slotfase de Indy 500 en dit werd door de Top 10 duidelijk bevestigd. David Malukas was voor het team van Dale Coyne Racing met een 16e plek de beste rookie. De Ganassi-coureurs Palou en Dixon bepaalden in de aanvangsfase het beeld van de wedstrijd. Dixon gooide de wedstrijd in de slotfase weg vanwege te snel rijden in de pitlane. The Iceman werd als 21e geklasseerd. Na een crash van Jimmie Johnson besloot de wedstrijdleiding de race korte tijd stil te leggen waardoor Ericsson allerminst van de overwinning verzekerd was.

Ericsson behield de leiding bij de herstart en toen de wedstrijd andermaal geneutraliseerd werd was de Zweed zeker van zijn allereerste Indy 500 overwinning en trad daarmee in de voetsporen van zijn landgenoot Kenny Brack die in 1998 de Indy 500 won. Gedurende de gehele wedstrijd waren de Arrow McLaren Dallara Chevrolets van Pato O'Ward en Felix Rosenqvist grote kanshebbers voor de overwinning. Zij eindigden als tweede en vierde. Voor Team Penske werd het een dramatische Indy 500. Josef Newgarden was met een dertiende plek de best geklasseerde Penske-rijder.

2022 VeeKay crash Big Moment voor VeeKay die hard de Safer Wall raakt.


De wedstrijd
De Ganassi-coureurs Palou en Dixon namen direct de leiding met VeeKay in hun keilzog. In de tweede ronde nam de Nederlander de tweede positie in maar werd opnieuw door Dixon gepasseeerd. Het leek erop dat Jimmie Johnson zich tactisch liet terugvallen in een rustige openingsfase. VeeKay en Ed Carpenter leken in de openingsfase de enige stoorzenders in de Ganassi-trein bestaande uit Palou, Dixon, Ericsson en Kanaan. De eerste verschuivingen deden zich aan de start van het veld door waar Stefan Wilson en Christian Lundgaard wat terrein wisten goed te maken. Rosenqvist klaagde er al vroeg over dat zijn auto "loose" begon te worden. De eerste pitstopcylcus begon in de 30e ronde met JR Hildebrand die als eerste naar binnen ging, evenals Conor Daly en Scott Dixon.

2022 Dixon Palou
Het leek een Dixon Palou show te worden maar dit werd het niet.

Daardoor kwam VeeKay in de 32e ronde voor de eerste maal aan de leiding maar kwam kort daarna eveneens voor zijn reguliere eerste stop samen met Grosjean en Herta naar binnen. Na deze stop vond de Nederlander opnieuw aansluiting bij het Ganassi-tandem Palou en Dixon. In de 36e ronde passeerde VeeKay de Ganassi-rijder en nam de tweede plek over.

Daarna hield het helaas op. Kort na het ingaan van de 39ste ronde van de wedstrijd kwam de achterkant van VeeKays bolide los bij het insturen van de tweede van vier bochten, waarop de wagen van Ed Carpenter Racing achterwaarts richting de muur vloog. VeeKay kon een onzachte aanraking met de omheining niet afwenden en crashte hard. De jonge Nederlander kon gelukkig op eigen kracht uitstappen en heeft geen kwetsuren overgehouden aan de pittige klap.

Samen met teambaas Ed Carpenter waren zij de enigen die het tempo van de Ganassi-Dallara Honda's bij wisten te houden. De Nederlander raakte de Safer Wall in eenzelfde hoek als Colton Herta afgelopen vrijdag. Achteraf verklaarde Rinus dat hij door overstuur in Turn 2 werd verrast.

"Ik baal als een stekker", laat VeeKay vanuit de Verenigde Staten optekenen. "Het was lastig vandaag, de baan had niet zoveel grip als vorig weekend en daarop moesten wij anticiperen. In de beginfase kwam ik goed mee. De wagen was goed en ik ben ervan overtuigd dat wij voor de topklasseringen konden vechten. Helaas verloor ik de achterkant bij het insturen van Turn 2."

"Er is niet veel wat ik anders had kunnen doen. Ik werd verrast door een moment van overstuur en was de wagen kwijt voor ik er erg in had. Voor nu wil ik met het team kijken wat er precies is gebeurd, voor ik een hard oordeel geef van wat ons een mooie klassering heeft gekost. Het doet pijn om het merendeel van de wedstrijd als toeschouwer te bekijken, maar ik ben Ed Carpenter Racing, Team Chevy en Todd Ault van BitNile dankbaar voor deze bijzondere meimaand."

Na VeeKay's crash werden de eerste drie posities door de Ganassi-rijders Palou, Dixon en Ericsson bezet. De eerste herstart volgde in de 47e ronde waarbij Palou en Dixon opnieuw van positie wisselden en de Spanjaard andermaal de leiding nam.

2022 Opening Memorial Day werd vanmorgen vroeg met saluutschoten geopend.

Tweede pitstopcyclus
Stand 50e ronde: Dixon, Palou, O'Ward, Ericsson, Carpenter, Kanaan, Sato, Rosenqvist, Ferrucci, Malukas. Voor de tweede cyclus ging Johnson in de 68e ronde als eerste naar binnen.Kort nadat Dixon zijn tweede stop had gemaakt ging de Brit Callum Illott er als tweede met zijn Juncos Hollinger Dallara Chevrolet vanaf. Het was een exacte kopie van de Herta/VeeKay crashes..... Palou was voor het tweede achtereenvolgende jaar in deze wedstrijdsituatie tijdelijk de grote verliezer.

De Spanjaard moest noodgedwongen met te weinig brandstof in de gesloten pitlane naar binnen. ECR-coureur Conor Daly was in deze situatie de grote winnaar en bevond zich op P2. Bij de herstart in de 78e ronde nam Scott Dixon opnieuw de leiding gevolgd door Conor Daly en Marcus Ericsson. In de 81e ronde nam Conor Daly voor de eerste maal de kop in de wedstrijd. Voor Will Power en Colton Herta verliepen de stops niet echt vlekkeloos. Power die als 11e gestart was viel na zijn stop naar de 24e plek terug. Herta zelf naar de 29e. De Andretti-coureur leek duidelijk niet met zijn reserve-auto overweg te kunnen.


2022 Ilott
Callum Ilott crashte op identiek wijze als VeeKay.

Stand 100e ronde: Dixon, Daly, O'Ward, Ericsson, Kanaan, Ferrucci, Carpenter, Newgarden, Rosenqvist, Sato. De Chevrolet-motoren lijken gedurende deze fase wat sterker dan de Honda-motoren. Daly ging in de 107e ronde als eerste voor brandstof naar binnen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet