Formule 1

Formule 1: Ferrari slaat de plank mis in verregend Monaco, Perez profiteert

Perez feest

Charles Leclerc moet weer een jaar wachten om zijn ultieme droom uit te laten komen. Vanaf poleposition dacht hij zijn thuisrace gemakkelijk te kunnen winnen, maar de regen gooide alles op zijn kop. De start werd een uur uitgesteld, maar ook daarna had Leclerc de touwtjes nog in handen. Totdat het tijd was om naar intermediates of slicks te wisselen. Red Bull had de perfecte strategie en Ferrari sloeg de plank mis. Perez kwam aan de leiding, terwijl leider Leclerc ineens vierde reed – achter Verstappen. Die strategische blunder kwam hij niet meer te boven en dus zal het donderen bij de Italianen. Voor Red Bull was het een perfect resultaat: Perez was gefrustreerd na de teamorders in Spanje, maar dit maakt veel goed. En Verstappen bouwt zijn voorsprong op Leclerc uit, wie had dat gisteren gedacht?

Wedstrijdleiding zaait verwarring

De vierde startplaats met Leclerc op pole biedt voor Max Verstappen weinig perspectief. "We moeten hopen op regen", zei hij na de kwalificatie. Die hoop is uitgekomen, want tien minuten voor de start valt er een buitje. Niet heel dramatisch, maar genoeg voor intermediates. De rijders raken er niet van in paniek, maar de wedstrijdleiding wel. Ze stellen de start uit, om de teams de kans te geven de juiste banden te halen. Maar een paar minuten later wordt de start zelfs uitgesteld. De rijders en teams vragen zich af waarom en wat er aan de hand is. De wedstrijdleiding doet alsof het Spa-Francorchamps 2021 is, maar zoveel is er niet aan de hand. Waarom niet gewoon starten? Sinds wanneer is de Formule 1 bang voor een beetje regen? De enige manier om deze GP een beetje onvoorspelbaar te maken, en dan stellen ze de start uit ...

Als ze na een kwartier eindelijk van start gaan achter de safetycar, begint het harder te regenen. De safetycar blijft op de baan, voor een extra opwarmronde. Niet leuk, wel veilig. En in die ronde gaat het nóg harder regenen. En dan wordt de rode vlag uitgehangen en rijdt iedereen de pits in.

Waar wachten we op?
Na een dik half uur is de zware regen wel verdwenen, maar geeft de wedstrijdleiding nog steeds geen teken van leven. Voormalig wedstrijdleider Michael Masi moest weg onder druk van Mercedes, maar hij deed in ieder geval zijn best om de show aan de gang te krijgen en stuurde de safetycar de baan op om te onderzoeken hoe de omstandigheden waren. Het nieuwe duo Niels Wittich en Eduardo Freitas lijkt vooralsnog de veiligheid op plaats 1, 2 en 3 te hebben, want er gebeurt helemaal niets zo lang er een paar druppels in een plas te zien zijn. Kom, rijden. Het zijn de beste rijders ter wereld.

Na 55 minuten – het is honderd procent droog – wordt het tien-minuten-teken gegeven. De rijders mogen weer in de auto's stappen, de focus hervinden en achter de safetycar – met full wets – weer de baan op. Er is geen staande start – het zou eens gevaarlijk worden, stel je voor – dus al rijdend begint de race. Dat zal Charles Leclerc fijn vinden.

Onduidelijkheid blijft
Ook rondom de hervatting is de wedstrijdleiding alles behalve duidelijk. "De race wordt hervat achter de safetycar" is de officiële mededeling. Maar er is nooit een officieel teken geweest dat de race gestart was. Telden de opwarmronden als raceronden? De auto's rijden in ieder geval de natte baan op, dat pakken ze ons niet meer af.

Hoe verraderlijk de baan is, laten Lance Stroll en Nicholas Latifi zien. Stroll schuurt tegen de vangrail aan, Latifi gaat in de hairpin rechtdoor de muur in. Beide Canadezen kunnen verder, via een ritje door de pitstraat.

Race van start
Na twee ronden draait de safetycar dan terug de pits in en kan de race eindelijk van start. In de spray van Leclerc is iedereen extreem voorzichtig – even geen actie, maar de auto op de baan houden.

Naar intermediates
In het achterveld durven Schumacher, Gasly en Latifi wel een gokje te wagen: zij halen meteen intermediates. Dat kan vruchten afwerpen als ze de eerste ronden overleven. Gasly laat met twee enorme glibbermomenten zien hoe uitdagend dat is.

Na drie ronden klokt Gasly wel de snelste raceronde, en dat is een belangrijk signaal. Vettel en Tsunoda komen ook binnen. Dat zijn meteen de eerste plekken winst voor Gasly. Die is dan al aan de staart van het veld aanbeland. Daar zit hij uiteraard vast, want inhalen kan hier niet. Maar hij moet even geduld hebben, dan gaan de mannen voor hem vanzelf aan de kant.

Geduld heeft Gasly echter niet, want het voordeel van intermediates wordt met de ronde groter. Gasly haalt eerst met een mooie actie Zhou in en weet daarna ook Ricciardo te verschalken. Mooie acties van de Fransman.

Direct naar slicks?
De mannen vooraan doen natuurlijk nog niets. Maar ze gaan wel snel: achter Verstappen verliest Norris bijna elke ronde een seconde. Dat gat is voor de koplopers wel een fijne buffer. De buffer waar de strategiemensen vooral naar kijken, is Ocon. Hij valt op p9 ver terug achter Hamilton. Daar wil Ferrari en Red Bull niet achter terechtkomen. Dus de stops zullen pas komen als dat gat veilig is gesteld.

Er is nog een goede reden om langer te wachten met stops: als de baan droog genoeg is, kunnen ze intermediates misschien wel overslaan en direct slicks halen. Dat scheelt een stop. Sainz bevestigt het vermoeden: "Direct naar slicks, toch?"

Hamilton gefrustreerd
Terwijl de topvier zich koest houdt, heeft Lewis Hamilton op p8 minder te verliezen. En dus komt hij na 16 ronden ook binnen – hij heeft immers niet veel te verliezen. Maar hij heeft wel de pech precies achter Ocon binnen te komen. Die is nog steeds langzaam, zeker nu Hamilton betere banden heeft. De Brit probeert Ocon in de eerste bocht in te halen, maar Ocon gooit het gat dicht. De twee raken elkaar licht, het levert Hamilton schade op aan zijn voorvleugel. Maar hij kan wel door, en is nog steeds veel sneller dan de Alpine. Ocon verdedigt zich met hand en tand en frustreert Hamilton zo veel hij kan. En dat lukt, Hamilton vraagt

Red Bull wedt op twee paarden
Red Bull zit op p3 en p4 vast en kan niets uitrichten naar de Ferrari's. Leider Leclerc heeft al een veilige buffer van zes seconden gekregen van zijn teamgenoot. Omdat naar achteren de marge ook veilig is, kan Red Bull Ferrari uit de tent lokken. Dat doet het met Perez: die komt binnen voor intermediates en verliest maar twee plekken, aan Verstappen en Norris. Die laatste stopt de volgende ronde om Hamilton af te dekken

Ferrari is te laat
Ferrari hapt niet en houdt Sainz op de baan. Maar Perez is razendsnel op die intermediates. Die veilige buffer van Leclerc verdampt als sneeuw voor de zon en Ferrari krijgt het benauwd. Het haalt Leclerc binnen en Red Bull doet hetzelfde met Verstappen. De Nederlander kan niet profiteren, maar Perez wel. Leclerc komt ruimschoots achter de Mexicaan de baan op.

Beide Ferrari's naar slicks
Sainz kan nog maar één ding: slicks halen. Dat doet hij na 22 ronden, Sainz krijgt slicks. Maar bij Ferrari is het paniek: Leclerc komt ook meteen binnen, net op het moment dat ze "stay out" tegen hem roepen. Leclerc sluit aan achter Sainz, heeft best een goede stop, maar is dus wel de plaats kwijtgeraakt aan zijn teamgenoot.

Red Bull geniaal, Leclerc witheet
Red Bull doet de volgende ronde hetzelfde als Ferrari: beide auto's binnenhalen. En dan is het extreem spannend. Perez was op die inters veel sneller dan Sainz en komt vlak voor de deur van de Spanjaard terug de baan op. Perez heeft dus de leiding.

Achter hen is het net zo spannend, maar ook Verstappen komt precies voor de deur van Leclerc weer terug. Wat een geweldige strategische dubbelslag van Red Bull. En wat zal Leclerc ziedend zijn: van de leidende positie met vijf seconden voorsprong naar p4 in een paar rondjes.

Achter de vier heeft George Russell geprofiteerd van de chaos en hij is Norris voorbij gegaan. Alonso heeft p7 behouden, Hamilton is Ocon voorbij omdat die ook slicks heeft gekregen, en rijdt weer achtste. Ocon wordt beloond voor zijn werk en rijdt negende.

Zware klapper Schumacher
Op slicks is het prima rijden op de droge lijn, daarnaast blijft het gevaarlijk glad. Dat laat Mick Schumacher zien; hij spint bij het zwembad en gaat hard rechtdoor de muur in. Zijn Haas breekt doormidden, maar de Duitser stapt gelukkig veilig uit. De safetycar is de logische oplossing om alle onderdelen van de baan te vegen en de bandenstapels weer in model te brengen. Omdat dat wel even kan duren, wordt de rode vlag gezwaaid en kunnen de rijders weer de pits in en voor de tweede keer vandaag uitstappen.

Red Bulls op mediums
Als de baan weer veilig is, kan de race worden hervat. Er zijn nog altijd 46 ronden te gaan, maar de kans is groot dat die niet uitgereden gaan worden en de klok gaat lopen. Het nadeel van de rode vlag is dat iedereen vrij banden mag wisselen. Nu levert dat echter wel een interessant strategieverschil op: beide Red Bulls staan op nieuwe mediums, beide Ferrari's op de 10 ronden oude hards. Russell heeft ook nieuwe mediums, Norris heeft zijn hards gehouden. Alonso en Hamilton volgen ook op mediums.

De start zou in principe een staande mogen zijn, maar de wedstrijdleiding kiest toch voor een rollende start. Dat levert geen problemen op, maar Perez maakt het zichzelf wel meteen moeilijk als hij zich verremt en meteen een verse flatspot oppakt.

Alonso extreem traag
Fernando Alonso krijgt na de hervatting de spotlight op zich gericht. Niet om zijn heldendaden, maar wel om zijn enorm trage tempo. De Spanjaard laat drie seconden per ronde liggen op Norris. En dat frustreert Lewis Hamilton die al de hele race tegen de achterkant van een Alpine aan zit te kijken. Maar inhalen is hier niet te doen, zeker niet bij Alonso.

Rust voorin
Aan het front gebeurt er niet veel. Red Bull heeft niet veel voordeel van mediums, en let vooral op bandenmanagement om op deze set de finish te halen. Bovendien zullen drie van de vier het zo wel prima vinden. Perez uiteraard. Voor Sainz is p2 na het tot dusver tegenvallende seizoen een lekker resultaat. En Verstappen vindt het allemaal prima zo lang hij voor Leclerc blijft. De Monegask zal de enige zijn die baalt, want hij ziet zijn droom weer niet uitkomen. Maar hij kan vooralsnog ook niet veel uitrichten achter Verstappen.

Ferrari draait de duimschroeven aan
Met nog een kwartier te gaan, is het voor Ferrari tijd om de druk op te voeren. Perez en Verstappen hebben het veel te gemakkelijk gehad, het minste wat ze kunnen doen is een beetje druk uitoefenen. Zeker omdat Perez zijn voorband verpest heeft.

Dat levert in ieder geval mooie beelden op: de topvier binnen twee seconden. Maar vindt er iemand een gaatje om aan te vallen? Perez moet zijn banden heel houden én zijn auto breed houden. En dat nog tien minuutjes. Een bloedstollend einde van de race. Maar zo'n scenario hebben we vaker gezien in Monaco en baanpositie wint het bijna altijd van betere banden.

De klok tikt langzaam richting 0 en Perez gebruikt al zijn ervaring om Sainz op afstand te houden. Betere banden of niet, Sainz komt niet meer dichterbij en komt als tweede over de finish. Verstappen is niet iemand die blij is met p3, maar had zijn teleurstelling gisteren al. Leclerc zal vloeken dat zijn droom wederom niet is uitgekomen, met dank aan zijn team.

Achter de vier koplopers rijdt Russell redelijk anoniem weer een uiterst degelijke race. Meer dan p5 zat er echter niet in het vat. Achter hem deed Norris nog een extra stop – dankzij het gat dat Alonso liet vallen. Het bracht hem nog vlak bij Russell, maar niet voor hem.

Alonso bleef de hele race langzaam, maar liet Hamilton gefrustreerd niet meer in de buurt komen. Bottas haalt met p9 weer punten, Vettel bekroont een goed weekend met het laatste punt.

Perez:
"Dit is een droom die uitkomt. Als coureur droom je ervan om deze race te winnen, er is geen specialere race. De manier waarop was bijzonder – het was niet makkelijk. En dankzij de graining van de banden werd het in de slotfase nog moeilijker. Het viel niet mee om Carlos achter me te houden, maar ik maakte geen fouten. Het is een geweldige dag voor mij en mijn land."

Sainz:
Carlos Sainz straalt teleurstelling uit. "Het was een crazy race. We deden eigenlijk alles goed, maar een achterblijver heeft me de overwinning gekost. Ik had op de opdrogende baan al snel door dat het de juiste keuze was om direct naar slicks te gaan. We hadden de goede call, maar in mijn outlap op de hards zat er een achterblijver voor me. Die heeft me veel seconden verloren. Ik ga daar niet over klagen, want Checo had in Jeddah pech en nu viel het geluk zijn kant op. Zo is het uiteindelijk altijd in balans, maar voor nu is het wel zuur. Ik had in de slotfase wel iets betere banden, maar die waren ook niet meer geweldig. En buiten de racelijn was het nog vochtig. Dus als ik iets had geprobeerd en nog later had geremd, had ik Checo ook uit de race gereden."

Verstappen:
"Ik heb mijn best gedaan, het leed was gisteren al geleden. Als je eenmaal vierde start, kun je niet meer veel uitrichten. Maar het team had de goede strategie, waardoor wij voor de Ferrari's kwamen. Een foutje is in dergelijke omstandigheden snel gemaakt, dus je moet gefocust blijven. Daar mogen we als team trots op zijn. Het was een hectische zondag, we hebben goed gehandeld. En ik ben een paar punten uitgelopen op Charles, dat had ik gisteravond niet verwacht. Voor Checo is dit een geweldig resultaat. Ik ben erg blij voor hem."

Uitslag GP Monaco
1. Sergio Perez, 64 ronden
2. Carlos Sainz, op 1.154
3. Max Verstappen, op 1.491
4. Charles Leclerc, op 2.922
5. George Russell, op 11.968
6. Lando Norris, op 12.231
7. Fernando Alonso, op 46.358
8. Lewis Hamilton, op 50.388
9. Valtteri Bottas, op 52.525
10. Sebastian Vettel, op 53.536

11. Pierre Gasly, op 54.289
12. Esteban Ocon, op 55.644
13. Daniel Ricciardo, op 57.635
14. Lance Stroll, op 1:00.802
15. Nicholas Latifi, op 1 ronde
16. Guanyu Zhou, op 1 ronde
17. Yuki Tsunoda, op 1 ronde

Alex Albon
Mick Schumacher
Kevin Magnussen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet