TCR Series

WTCR: Beide FIA WTCR-races Nordschleife geschrapt vanwege zorgen omtrent banden

4a813010-fcb6-4147-9569-68d2ff5be3cf
Gat in de linker voorband van Tom Coronels Audi na de kwalificatie

Gisteren al constateerde AUTOSPORT.NL ter plekke zorgelijke gezichten en verhitte discussies in de paddock van de FIA WTCR – World Touring Car Cup op de Nürburgring. Meerdere rijders hadden te maken met bandenproblemen, ongeacht het type auto waarmee ze rijden. Ook Tom Coronel, de enige Nederlandse rijder in het veld, behoorde tot degenen die tegen problemen aanliepen. De FIA en bandenleverancier Goodyear reageerden op zaterdagochtend vroeg en besloten de beide races, die vanaf 10.00 uur zouden plaatsvinden, af te blazen om ieder risico uit de weg te gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Honda, Tom Coronel, Rebocar/R. de Boer

Yvan Muller, met zijn 52 jaar de "elder statesman" in de paddock van de FIA WTCR, uitte gisteren in de officiële FIA-persconferentie na afloop van de kwalificatie al zijn bedenkingen. "Ik weet niet of ik hier morgen wel race", zei hij, een quote die werd opgenomen in het uitgegeven transcript van de persconferentie. In meerdere gesprekken naderhand werd de Elzasser nog duidelijker: "Ik ga hier niet mijn leven op het spel zetten." Muller behoorde tot de vele rijders die na de trainingen en de kwalificatie op de Nordschleife klaagden over problemen met de Goodyear-banden in de WTCR. Ook in het Honda- en Cupra-kamp waren dergelijke geluiden te horen, terwijl ook Tom Coronel met bandenproblemen te maken had. "Het rubber liet los van het karkas, waardoor er links voor een behoorlijk gat in zat, terwijl de rechterband voor was de band gaan draaien op de velg, een fenomeen dat we heel soms tegenkomen, maar dat mag natuurlijk niet", aldus Coronel.

220528 WTCR paddock De banden waren gisteren al een serieus onderwerp van discussie in de WTCR-paddock

De situatie is merkwaardig, want vorig jaar reed de FIA WTCR ook al met Goodyear-banden op de Nordschleife, en toen was er geen enkel probleem. "De banden zijn precies dezelfde, de auto's zijn ook niet anders, dus niemand begrijpt het echt", zei Coronel. In eerdere jaren waren er op de Nordschleife wel klapbanden in het WTCC, dat toen met Yokohama reed.

Honda kwam vanmorgen al met een officiële verklaring waarin het merk stelt dat "Honda absoluut vertrouwen heeft in zijn klantenteams, dat ze zich gehouden hebben aan alle technische adviezen die ze van Goodyear voor het WTCR-seizoen 2022 en specifiek voor de WTCR Race of Germany op de Nürburgring Nordschleife, hebben ontvangen." De bal wordt dus zeer nadrukkelijk bij de bandenleverancier gelegd.

220528 WTCR Honda

Tom Coronel toont zich verbaasd over de genomen beslissing. "Het is niet zo dat de banden in een keer klappen of zo. De problemen kondigen zich aan door vibraties, en als je dat hebt, ga je terug naar de pits. Dat heb ik ook gedaan, en vele anderen ook. Maar blijkbaar vond men het risico toch te groot. Jammer, want ik had hier natuurlijk graag willen racen, en alle teams en sponsors hadden ook veel gasten uitgenodigd voor dit geweldige evenement. Dat het nu niet doorgaat, is gewoon zuur."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet