Formule 1

Formule 1: Verstappen overwint problemen en profiteert optimaal van nog grotere problemen Leclerc

Verstappen

Ondanks een run door de grindbak en een haperende DRS, heeft Verstappen in Barcelona een grote slag geslagen. Door zijn problemen leek Leclerc fluitend op weg naar de overwinning, maar toen hield zijn motor ermee op. Verstappen zat met de kapotte DRS lang vast achter Russell en de frustratie spoot uit zijn helm. Maar met een goede strategie van het team wist Red Bull Verstappen aan de overwinning te helpen. En aan de leiding van het kampioenschap.

Perez bestempelde de tweede dubbelzege van Red Bull van dit jaar, maar moest wel een teamorder slikken – en dat al in de zesde race van het jaar. De derde plek ging naar Russell, die een groot deel van de race Verstappen achter zich hield. Teamgenoot Hamilton had ook een bijzondere race: hij liep bij de start een lekke band op en wilde eigenlijk al opgeven. Maar het team liet hem doorgaan. Met de blik weer vooruit lukte het de recordkampioen om terug te vechten tot de vierde plek, om die in de laatste ronde door problemen toch nog aan Carlos Sainz te moeten geven. Het overheersende gevoel zal echter zijn dat Mercedes de grootste problemen heeft overwonnen. 


Bloedheet
Op het Circuit de Cataluyna is het bloedheet: de buitentemperatuur is 36 graden, de baan is 50 graden. Al op weg naar de grid klaagt Russell over de hitte in de cockpit, eenmaal op de grid is iedereen druk met koelen en water over het hoofd gooien. De race zal vandaag draaien om het uithoudingsvermogen van de rijders, het materiaal én de banden. Want ook die zullen het zwaar krijgen.

Op de voorste startrij hoopt Max Verstappen de start van vorig jaar te herhalen: vanaf p2 in bocht 1 binnendoor naar de leiding. Verstappen komt goed van zijn plek, maar Leclerc heeft de start van vorig jaar nog even teruggekeken. Hij kruist voor Verstappen en dekt de binnenkant goed af. Verstappen kan niets en sluit verstandig aan op de tweede plek. Achter hem heeft thuisheld Sainz een slechte start en hij verliest twee plekken aan Russell en Perez.

Hamilton geeft snel op
Hamilton probeert Sainz ook nog in te halen, maar die aanval slaat de Spanjaard af. Hamilton wil aansluiten, maar wordt – iets te enthousiast – buitenom aangevallen door Kevin Magnussen. De twee raken elkaar, de Haas stuitert de grindbak in, Hamilton loopt een lekke voorband op en moet een heel lange ronde terugsukkelen naar de pits. Met wat schade maar een nieuwe set banden vervolgt hij zijn weg vanaf de laatste plek. Er kan nog veel gebeuren, maar de Brit laat zijn koppie al hangen: "Ik zou de motor sparen als ik jullie was." "Dat lijkt ons een slecht idee", zegt zijn engineer.

Sainz weer de fout in
Carlos Sainz heeft dit jaar nog weinig potten kunnen breken en blinkt vooral uit in fouten. En ook voor het thuispubliek gooit hij zijn eigen glazen in. Eerst die slechte start, daarna gaat hij in ronde 8 klungelig de fout in. Hij zit niet eens in gevecht, maar spint en gaat diep de grindbak in. Hij kan door, maar wel als elfde.

Ook Verstappen de fout in
Klungelige fout van Sainz? Of kan het iedereen gebeuren? Verstappen verzacht het leed van Sainz, want een ronde later overkomt hem precies hetzelfde. In dezelfde bocht verliest hij ook de achterkant en gaat ook hij rechtdoor de grindbak in. In tegenstelling tot de Spanjaard houdt Verstappen zijn auto uit de spin en in het rechte spoor. Hierdoor verliest hij maar twee plekken, aan Russell en Perez. "Dat was een flinke windvlaag in de rug", krijgt Verstappen de uitleg van wat er gebeurde. Dat zal bij Sainz ook het geval zijn geweest.

Perez moet inhalen
George Russell kon het tempo van Leclerc en Verstappen niet volgen en al enkele ronden was Sergio Perez steeds sterker aan het aandringen. Russell verdedigt zich echter sterk en geeft de Red Bull geen ruimte. De druk voor Perez om op te schieten wordt nog hoger nu, want Verstappen sluit aan achter hem. Perez waagt nog een poging, maar het lukt weer niet.

Verstappen zonder DRS
En dus geeft Red Bull Perez de opdracht zijn teamgenoot voorbij te laten. Nu mag Verstappen het proberen. In de kwalificatie had Verstappen geen DRS en vlak voor de race was zijn team nog druk bezig met die achtervleugel. Dat probleem had hij vorig seizoen ook al, maar sluimert dus nog steeds door. Verstappen dacht dat het probleem was opgelost, maar dat blijkt niet het geval. DRS gaat niet open – dat is nog lastiger inhalen.

Verstappen schiet niets op met stop
Na 14 ronden besluit Red Bull om Verstappen binnen te halen. Dat lijkt een slimme zet, maar Russell komt ook binnen. Beide stops zijn goed en dus zit Verstappen nog steeds vast achter de Brit. Had Red Bull niet beter aan Verstappen kunnen vragen om het tegengestelde van Russell te doen?

Verstappen gefrustreerd
Verstappen is ook op de nieuwe banden veel sneller dan de Mercedes, maar wederom gaat DRS niet open. Dat is frustrerend. De volgende ronde werkt het systeem wel en komt de aanval, maar Russell gooit de binnenbocht dicht.

Barcelona staat bekend als circuit waar inhalen moeilijk is. Maken de nieuwe auto's hier verschil in? Niet echt? Want start/finish blijft de enige plek en zonder DRS is er niets uit te richten. Bij Verstappen blijft het elke ronde spannend of DRS open wil of niet. Verstappen is hoorbaar gefrustreerd – dat brengt meestal niets goeds. Hij gaat bijna weer de fout in, maar houdt zijn auto in het gareel.

Late stop Perez
Perez mag nog wat langer door – is dat een voordeel? Niet direct, want de oude softs zijn veel langzamer dan de nieuwe mediums. Perez stopt een aantal ronden na zijn teamgenoot. Duidt dat op een eenstopper? Hij komt in ieder geval ver achter Verstappen de baan op.

Leclerc stopt nog later, maar hij heeft zoveel ruimte achter zich, dat hij zich alleen om zichzelf zorgen hoef te maken.

Red Bull zoekt naar oplossing
Verstappen en zijn engineer zijn intussen druk bezig om een oplossing voor het DRS-probleem te vinden. Soms gaat hij open, soms niet. Probeer hem één keer in te drukken, na de kerbs. Dat werkt. En met DRS pakt Verstappen de binnenbocht. Hij duikt in het gat, maar heeft niet zo'n goede drive door de bocht en Russell vecht terug. Hij kruipt toch naar p2, Verstappen probeert het nog buitenom, maar Russell houdt stand. Een mooi gevecht tussen de twee – het eerste serieuze gevecht tussen de twee.

De volgende ronde gaat de flap weer dicht en komt Verstappen weer tekort.

Red Bull durft niet in te grijpen
Perez is dan aangekomen aan de staart van Verstappen. Hij is veel sneller en het zou logisch zijn als Red Bull Verstappen vraagt aan de kant te gaan. Maar dat durven ze blijkbaar niet.

Drama Leclerc
Voor Charles Leclerc lijkt deze GP een zorgeloze te worden, met zo'n grote voorsprong. Maar niets blijkt minder waar. Hij verliest plotseling vermogen. "Nooo!" roept de Ferrari-rijder. Een zekere overwinning wordt hem ontnomen. Hij sukkelt terug naar de pits en parkeert zijn Ferrari in de garage. Wat een drama en wat een verschil kan dat maken in het kampioenschap.

Verstappen stopt weer
Dat maakt het gevecht tussen Russell en Verstappen ineens de strijd om de overwinning. Verstappen vindt nog steeds het gaatje niet, maar Red Bull heeft nu de luxe die Mercedes jarenlang had: twee tegen één. En Red Bull grijpt in: Verstappen komt de pits in, nog voor de helft van de race – op weg naar een driestopper? Ja, want hij krijgt softs. En vooral: weg achter de Mercedes.

Maar Verstappen heeft niet helemaal het rijk alleen, want hij zit nog achter Bottas. DRS kan weer problemen opleveren, maar met veel nieuwere banden kan de Nederlander meer uitrichten. Hij gaat buitenom in Bocht 12 – een plek waar niemand inhaalt. Maar Verstappen wel, en hij gaat voorbij de Alfa Romeo. Een cruciale move.

En wat kan Perez dan? Hij heeft wel gewoon DRS en mag het nu gaan proberen achter Russell. Kan hij wel potten breken? Ja! Hij zit veel dichterbij, heeft geen probleem met zijn DRS en pakt de leiding.

Verstappen vliegt
Met de race pas op de helft, rijdt de topdrie nu op verschillende strategieën. Leider Perez is later gestopt dan nummer 2 Russell, Verstappen heeft zijn tweede stop al gemaakt. Op die nieuwe band is de Nederlander razendsnel; bijna drie tellen sneller dan Russell en twee dan Perez. En dat terwijl Verstappen ook nog bezig is zijn motor te koelen.

En zo komt Verstappen na 36 van de 66 ronden wederom aan de staart van Russell uit. DRS kan weer voor problemen zorgen, maar het bandenvoordeel telt nu ook mee. Verstappen kan veel dichter achter de Mercedes komen en maakt zich op voor een inhaalactie. Maar dat hoeft niet, want Russell draait ook de pits in.

Perez reageert
Sergio Perez reageert op de stop van Russell en wil niet undercut worden. Hij stopt de volgende ronde voor een vers setje mediums en blijft ruimschoots voor de Mercedes.

Rondetijden
Verstappen rijdt nu aan de leiding, 17 seconden voor Perez en 20 seconden voor Russell. Die twee rijden op mediums, Verstappen op softs. De Nederlander zal dus nog moeten stoppen. De ogen gaan dus op de rondetijden. Die zijn redelijk gelijk tussen de twee Red Bulls, Russell geeft elke ronde een paar tienden toe. Zo lang dat zo blijft kan Verstappen met gemak die pitstop maken. Dan zal de strijd nog gaan tussen de twee Red Bulls. En dat wordt interessant om te zien wat Red Bull dan doet.

Achter de drie
En nu de strijd voorin even bedaard is, gaan de ogen ook naar de mensen daarachter. Bottas is weer oerdegelijk op p4, maar heeft wel Carlos Sainz achter zich. Die is redelijk teruggekomen van zijn fout, maar hij had na de problemen van zijn teamgenoot eigenlijk voor de overwinning moeten strijden. Wat als ...

Verrassende nummer zes is Lewis Hamilton, die eerder nog wilde stoppen, maar nu gewoon hartstikke goede rondetijden klokt. Zo zie je maar weer dat je niet te snel moet opgeven. Hij moet echter wel opletten, want hij krijgt zwart/wit geblokt wegens het te vaak overschrijden van de track limits.

Ver achter hem rijden Ocon en Norris, gevolgd door Alonso die als laatste moest starten en ook weer in de punten is belend.

Derde stop
Na 44 van de 66 ronden – en de rondetijden nog steeds gelijk – komt Verstappen binnen voor zijn derde stop. De stop is goed en het plan werkt: Verstappen komt als tweede de baan op. Vijf tellen achter zijn teamgenoot, even ver voor Russell.

Wat doet Red Bull nu? Verstappen is meer dan een seconde per ronde sneller dan zijn teamgenoot. Vraagt Red Bull Perez aan de kant te gaan, of moet Verstappen het op eigen kracht (en met halve DRS) zien uit te richten? De instructie is niet keihard, maar wel duidelijk. "Max zit op een andere strategie. Als hij sneller is, laat hem dan voorbij." Op start/finish komt hij nog niet dichtbij – wederom zonder DRS. Maar Perez is slim genoeg en gaat een paar bochten verder van het gas. "Bedankt maat!", zegt Verstappen.

Het klinkt als een bittere pil voor Perez, maar hij zal ook verstandig genoeg zijn om te beseffen dat ze op heel andere strategieën zitten.

Ook Russell stopt nog
George Russell zit nu in niemandsland op p3, tien tellen achter Perez. Daar kan hij op eigen kracht niets meer aan veranderen, maar er kan in de slotfase nog veel gebeuren. En dus waagt Russell de gok en haalt hij nog een nieuwe set banden. Hij verliest één plekje aan Bottas, maar kan hem ook snel inhalen. En nu kan hij nog proberen de snelste raceronde te rijden.

Red Bull blijft ook altijd goed wakker en laat Perez niet lijdzaam toezien als er iets gebeurt in de slotfase. De Mexicaan maakt ook een derde stop en houdt zo zijn veilige marge op Russell.

Snelste raceronde
Nu de onderlinge verschillen weer zijn beklonken, gaat de strijd om de snelste raceronde. Verstappen kan dat wel vergeten, want hij heeft veel oudere banden. Maar Hamilton heeft hem in handen – de Mercedes gaat echt goed dit weekend, nu het stuiteren lijkt opgelost. Die snelste ronde zou goed zijn voor het moraal. Russell op zijn nieuwere band komt niet aan de tijd van zijn teamgenoot, maar Perez wel.

Strijd om p4
Maar er is in de laatste 10 ronden nog meer te winnen dan de snelste raceronde. Sainz zit vlak achter Bottas en Hamilton zit vlak achter hem. Een open strijd voor de plekken 4, 5 en 6, alle drie binnen een seconde. Wie knippert er als eerste. Sainz; hij heeft DRS en Bottas niet. Sainz' actie slaagt meteen en Hamilton sluit aan achter Bottas. Zit Hamilton daar een ronde lang vast? Nee, hij gaat buitenom in bocht 3 en haalt zijn oud-teammaat ook in. Kan Hamilton ook Sainz nog aanvallen? Dat zou wel echt een bekroning zijn voor Mercedes.

Sainz is in ieder geval niet bijster snel, Hamilton zit erbovenop. Sainz heeft geen grip en nu ook geen DRS. Dat maakt hem machteloos. Sainz verdedigt wel de binnenbocht, maar ook buitenom is het Hamilton geen al te grote opgave om de Ferrari voorbij te gaan. P3 en p4 voor Mercedes. Zal Hamilton nog sorry zeggen, dat hij na 3 ronden al wilde stoppen?

Problemen Mercedes
Net als de race gelopen lijkt en Mercedes zeker lijkt van p3 en p4, krijgt het team nog grote problemen. Russell en Hamilton krijgen allebei de opdracht om zoveel mogelijk "lift and coast" toe te passen, ook als dat posities kost. Een DNS is mogelijk het alternatief. Daar gaat p4 weer voor Hamilton, want Sainz is nog niet ver weg en gaat hem snel voorbij. Hamilton mag van geluk spreken dat het gat naar Bottas – die maar twee stops deed – groot genoeg is. En Russell mag blij zijn dat het gat naar Sainz enorm is. En zo komen de twee toch nog als derde en vijfde over de meet.

Verstappen leider in kampioenschap
Voor Max Verstappen is er, eenmaal aan de leiding, geen wolkje meer aan de lucht. Hij is zuinig op auto en banden, en boekt zijn vierde overwinning van het jaar. Perez maakt het teamfeest compleet. "Ik ben blij voor het team, we praten later wel." Door de uitvalbeurt van Leclerc is de achterstand in het kampioenschap ook als sneeuw voor de bloedhete Spaanse zon verdwenen: Verstappen leidt het kampioenschap weer.

Beide Mercedessen houden hun auto heel en dus mag Russell zijn sterke race vieren op het podium. Sainz zal op p4 zwaar teleurgesteld zijn. Misschien nog wel meer door het feit dat hij uiteindelijk op snelheid werd verslagen door Mercedes dan door die spin in de openingsfase. Dat cadeautje voor p4 zal daar weinig verschil in maken.

Achter Hamilton eindigt Bottas als zesde – hij beseft dat de tweestopsstrategie niet de goede was. Ocon eindigt als zevende, voor Norris en Alonso, die met p9 goed terugkomt van die laatste startplek. Het laatste punt is voor Yuki Tsunoda.

Verstappen:
"Het was niet gemakkelijk vandaag. Eerst ging ik eraf, omdat ik ineens een gigantische windvlaag had in de rug en de achterkant verloor. Toen werkte DRS niet heel goed en dat maakte het gevecht met George niet gemakkelijker. Maar met strategie wisten we toch voor hem te komen en konden we onze eigen race rijden. De auto ging erg lekker, zowel op softs als op mediums. En dat leverde uiteindelijk dus de zege op. Heel blij mee, ook voor het team met Checo op p2."

Perez:
Sergio Perez is natuurlijk niet blij met de teamorders – in race 6 van het jaar al. Hij weet wat zijn plek is. "Blij met de dubbelzege, we praten later wel", zegt hij over de boardradio. Tegenover de pers laat hij het achterste van zijn tong niet zien: "Ik had kunnen winnen. Het was close, maar uiteindelijk is dit een goed teamresultaat en daar ben ik blij om. Max en ik zaten op een andere strategie. Eerst liet ik hem voorbij en ik dacht dat ik daarna ook voorbij zou laten toen ik sneller was. Daar verloor ik cruciale tijd. Maar goed, uiteindelijk is dit een goed teamresultaat."ltaat.

Russell:
"Ik wil graag zeggen dat Mercedes terug is, maar ik kon Max niet achter me houden. Ik heb er alles aan gedaan en ik moest met die Red Bull in mijn spiegels alles doen om hem achter me te houden. Het waren een leuke ronden, maar hij deed het ook gewoon heel goed. Laatste paar ronden waren echt overleven. Was blij dat ik zo'n groot gat had achter me en kon de auto thuisbrengen."

Uitslag Grand Prix Spanje
1. Max Verstappen, 66 ronden
2. Sergio Perez, op 13.072
3. George Russell, op 32.927
4. Carlos Sainz, op 45.208
5. Lewis Hamilton, op 54.534
6. Valtteri Bottas, op 59.976
7. Esteban Ocon, op 1:05.397
8. Lando Norris, op 1:23.235
9. Fernando Alonso, op 1 ronde
10. Yuki Tsunoda, op 1 ronde

11. Sebastian Vettel, op 1 ronde
12. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
13. Pierre Gasly, op 1 ronde
14. Mick Schumacher, op 1 ronde
15. Lance Stroll, op 1 ronde
16. Nicholas Latifi, op 2 ronden
17. Kevin Magnussen, op 2 ronden
18. Alex Albon, op 2 ronden

Guanyu Zhou
Charles Leclerc
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet