IndyCar

Indycar: Sato snel op eerste testdag Indy 500. VeeKay vijfde

Met een tijd van 228.939 mph was Takuma Sato tijdens de openingsdag, ter voorbereiding van de 106e editie van de Indy 500 volgende week, de snelste man op de baan. Rinus VeeKay liet de vijfde tijd registreren. Ook Jimmie Johnson deed het uitstekend.

2022 VeeKay werkdag 1
De eerste werkdag, in aanloop naar de Indy 500 volgend weekend, begon gisteren voor Rinus VeeKay.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's Indycar

Sato snel op eerste testdag Indy 500. VeeKay vijfde
Tweevoudig Indy 500 winnaar Takuma Sato maakte gebruik van een aerodynamische "tow" en was met de No 51 Nurtec Dallara Honda 1 mijl sneller dan de concurrentie. Zesvoudig NTT Indycar SERIES-kampioen Scott Dixon liet in de No 9. PNC Bank Chip Ganassi Racing Honda de tweede tijd noteren. Overigens eindigden op de eerste dag maar liefst vier Ganassi-coureurs in de Top 6.

2022 Pitlane 1 Het was druk in de pitlane.

Takuma Sato: "Wij hadden een goede "tow" vandaag. Als je in "Happy Hour" nieuwe banden hebt, denk ik dat je dit kunt doen. Ik ben best blij vandaag. Eerlijk gezegd verliep deze ochtend niet zo zuiver als we gewild hadden. Wij moesten terug naar de garage gaan omdat er iets was waar we niet echt blij mee waren. Maar in de middag kwamen we op goede snelheid. Ik ben erg blij met de No51 auto. Dale Coyne Racing heeft goed werk verricht.

2022 Tribunes
Op de tribunes duidelijk wat minder.

Johnson snel
Zevenvoudig NASCAR Cup-kampioen Jimmie Johnson begon de voorbereidingen voor zijn eerste start in "The Greatest Spectacle of Racing" met een tijd van 227.722 mph in de No 48. Carvana Chip Ganassi Dallara Honda. Eerder dit jaar maakte Johnson op de Texas Motor Speedway een uitstekend oval debuut.


2022 Johnson
Johnson heeft op de ovals duidelijk meer zelfvertrouwen dan op de roadcircuits.

Jimmie Johnson: "We hebben een hele goede raceauto. Ik moet gewoon proberen om met extremen te werken. Wat is een "low trim en wat is een high-trim" set-up. Gewoon met de "Big Picture" – dingen werken. Een hele goede dag. Ik heb ook het gevoel daar waar we in deze sessie eindigden mij veel vertrouwen geeft om op deze manier vooruit te werken."

Marcus Ericsson liet met de No8 Husky Chocolate Chip Ganassi Racing met 227.094 mph de vierde tijd noteren. Rinus VeeKay sloot de Top 5 met zijn No.21 Bitnile Dallara Chevrolet met een tijd van 226.995 mph af. Regerend kampioen Alex Palou completeerde de Chip Ganassi Racing dominantie met een tijd van 226.973 mph in de No10 NTT Data Chip Ganassi Racing Dallara Honda.

2022 VK 2
Zonder aerodynamische "tow" de snelste man betekent duidelijk dat je nu al aan de wedstrijd set-up werkt.

VeeKay snel zonder "tow"
De beide Ed Carpenter Racing Dallara Chevrolets waren zonder hulp van een aerodynamische "tow" van een andere deelnemer bijzonder snel. VeeKay liet 221.551 mph noteren en teambaas Ed Carpenter volgde met 220.869 mph. Jimmie Johnson was zonder "tow" de derde snelste man op de baan. Hij registreerde een tijd van 220.724 mph. De Brit Stefan Wilson moest even de z.g. "refresher test" ondergaan voordat hij aan de trainingen mocht deelnemen. In totaal werden er 3229 incidentvrije rondes geregistreerd. Dalton Kellett legde in de No 4 K-LINE A.J. Foyt Racing Dallara Chevrolet overigens de meeste rondes af. In totaal 149. Ook vandaag wordt er van 12-18.00u lokale tijd weer op de Speedway gereden.

2022 Dixon
Het team van Ganassi bevond zich met vier auto's in de Top 10 waarvan Scott Dixon de snelste man was.


Tijden eerste trainings dag

1º Takuma Sato Coyne Honda 212.142 228.939 68
2º Scott Dixon Ganassi Honda 227.116 (1º) 227.768 75
3º Jimmie Johnson (R) Ganassi Honda 223.007 227.722 108
4º Marcus Ericsson Ganassi Honda 226.965 (2º) 227.094 104
5º Rinus VeeKay Carpenter Chevrolet 223.750 226.995 114
6º ÁLEX PALOU Ganassi Honda 225.278 (8º) 226.973 94
7º David Malukas (R) Coyne Honda 221.662 226.448 101
8º Sage Karam Dreyer & Reinbold Chevrolet 226.398 (3º) 224.666 89
9º Josef Newgarden Penske Chevrolet 224.419 226.368 111
10º Tony Kanaan Ganassi Honda 223.768 226.292 69
11º Marco Andretti Andretti Honda 225.403 (5º) 226.085 109
12º Devlin DeFrancesco (R) Andretti Honda 222.789 225.925 98
13º Simon Pagenaud Shank Honda 220.996 225.897 110
14º Dalton Kellett Foyt Chevrolet 224.417 225.836 148
15º J. R. Hildebrand Foyt Chevrolet 224.544 (10º) 225.813 101
16º Felix Rosenqvist McLaren SP Chevrolet 224.361 225.759 116
17º Conor Daly Carpenter Chevrolet 225.655 (4º) 224.148 97
18º Will Power Penske Chevrolet 223.811 225.432 105
19º Santino Ferrucci Dreyer & Reinbold Chevrolet 225.362 (6º) 221.386 70
20º Scott McLaughlin Penske Chevrolet 225.330 (7º) 224.682 124
21º Graham Rahal Rahal Honda 219.143 225.047 92
22º Hélio Castroneves Shank Honda 220.448 224.928 131
23º Callum Ilott (R) Juncos Chevrolet 223.389 224.925 88
24º Pato O'Ward McLaren SP Chevrolet 224.920 (9º) 224.457 110
25º Jack Harvey Rahal Honda 222.565 224.912 132
26º Kyle Kirkwood (R) Foyt Chevrolet 224.484 224.705 105
27º Christian Lundgaard (R) Rahal Honda 223.260 224.309 118
28º Colton Herta Andretti Honda 221.766 224.294 97
29º Alexander Rossi Andretti Honda 222.564 224.216 95
30º Ed Carpenter Carpenter Chevrolet 222.113 224.113 86
31º Juan Pablo Montoya McLaren SP Chevrolet 223.630 223.929 56
32º Romain Grosjean (R) Andretti Honda 221.695 222.935 98
33º Stefan Wilson DragonSpeed Chevrolet [218.711] 222.232 59



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet