Formule 1

Formule 1: Verstappen pakt de hoofdprijs van de grote Miami Party

Verstappen juicht

De eerste GP van Miami is een prooi geworden voor Max Verstappen. Miami staat bekend om zijn feestjes en om het strand. Het feestvarken werd Max Verstappen, wiens race voor het grootste deel deed denken aan een middagje op het strand. In de openingsfase moest de Nederlander wel in party modus: bij de start verschalkte hij Sainz, acht ronden later passeerde hij Leclerc. Daarna was er geen wolkje aan de strandlucht, tot een late safetycar het toch nog spannend maakte. Verstappen moest nog een aantal ronden goed zijn best doen om Leclerc achter zich te houden, maar de Nederlander bleef koel onder de hoge druk en temperatuur. De derde keer dat hij de finish haalt dit jaar, de derde keer dat hij wint. Achter de twee kemphanen finishten beide teamkompanen, die weer in de schaduw stonden van de kopmannen.

Kers op taart of teleurstellende finale?
Het eerste F1-event in Miami is een groot Amerikaans spektakel. Het lijkt de viering van de definitieve doorbraak van de Formule 1 in Amerika. De hele week al is de stad buzzing en de startgrid draait meer om selfies met celebs dan om coureurs of auto's. De race moet de bekroning van dit festijn worden, maar de vraag is of dat ook gaat lukken. De coureurs klagen al het hele weekend over de erbarmelijke staat waarin het asfalt verkeert. De ideale lijn is te bereiden, elke centimeter daarnaast is glad als ijs. Dat gaat inhalen niet bevorderen, zo waarschuwen de rijders unaniem. Van de andere kant vergroot het wel de kans op crashes en safetycars. En zijn Amerikanen daar niet dol op?

Een domper is in ieder geval de start van de race al voor Aston Martin. Het team had een goede kwalificatie, maar beide auto's starten vanuit de pitstraat omdat het team de brandstof te koud heeft gemaakt.

Charles Leclerc won dit jaar beide races die hij vanaf pole startte. Verstappen heeft op p3 achter beide Ferrari's één voordeel: hij start op de schone lijn. Geeft dat hem genoeg grip om direct Sainz aan te vallen? In eerste instantie maakt het geen verschil want Verstappen en Sainz komen nagenoeg identiek van hun plek. Maar in de eerste bocht kan Verstappen later remmen en buitenom gaat hij zijn oud-teamgenoot voorbij.

Achter Sainz sluit Perez aan. Hamilton op p6 heeft in eerste instantie geen last van de vuile lijn en is iets beter weg dan Bottas naast hem, maar de Brit moet vroeg op de rem om Perez te ontwijken. Dat geeft Bottas de ruimte om de plek te behouden én Gasly de kans om buitenom de zesde plek te krijgen. Hamilton krijgt dan een tikje van Alonso en wordt vervolgens ook door de Alpine ingehaald. Grootste verliezer bij de start is Russell, die – op hards – drie plekken verliest naar p15.

Inhalen kan gelukkig
Lewis Hamilton laat in de openingsfase snel zien dat de vrees om een saaie optocht niet gegrond is. Hij vreest voor schade na de tik van Alonso, maar kan er prima mee aanvallen. Eerst pakt hij de plek van de Spanjaard terug, daarna valt hij aan bij Gasly en gaat hij ook de Alpha Tauri voorbij.

Verstappen sneller
Ferrari en Red Bull hebben een andere afstelling gekozen: Ferrari is snel in de bochten, Verstappen heeft meer topsnelheid. Kan hij daarmee aanvallen? De eerste ronden niet, maar Leclerc weet ook niet weg te rijden. Na acht ronden komt Verstappen duidelijk dichterbij en krijgt hij DRS. In combinatie met de andere afstelling is dat uitermate effectief. Verstappen bouwt de aanval goed op, benut zijn voordelen en gaat vrij gemakkelijker naar de leidende positie.

De ronde erna is Leclerc nog dichtbij, maar voor hem is DRS niet genoeg om ook aan te vallen. De volgende ronde brengt Verstappen het gat boven de seconde en heeft hij geen DRS-zorgen meer. Een flinke fout van Leclerc daarna kost Leclerc een extra seconde.

Stops naderen
De eerste stop (van medium naar hard) wordt verwacht tussen ronde 12 en 19. Met Leclerc op 3,5 seconden, Sainz daar slechts 2,5 seconde achter en Perez daar ook maar net 1 seconde achter, is er veel te winnen en te verliezen. Is de undercut effectief? Wie knippert er als eerste? De rijders hebben in ieder geval geen haast, want de degradatie valt vooralsnog behoorlijk mee. En zo is er na 19 ronden nog niemand van de top zes gestopt. De mannen erachter wel en Russell profiteert daar op zijn harde band van; hij schuift door naar de zevende plek.

Perez verliest even vermogen
Net als Sergio Perez de aanval op Sainz lijkt te gaan opbouwen, valt hij plotseling ver terug. Perez klaagt dat zijn motor het begeeft, maar zijn engineer zegt dat er niets aan de hand is. De rondetijd bewijst dat Perez recht van spreken heeft, maar een beetje magie vanaf de pitstraat lost de problemen op. Hij heeft dan echter wel zes seconden verloren en heeft de Ferrari's niet meer in zicht.

Na 23 ronden stopt Lewis Hamilton. Hij doet daarmee een aanval op de vijfde plek van ex-collega Bottas. Die hapt niet en trekt zijn eigen plan. Hij kan een paar ronden langer door, stopt dan ook en blijft voor Hamilton.

Stops Ferrari en Red Bull
Na 25 ronden is het Charles Leclerc die als eerste van de koplopers stopt. Hij klaagde net dat zijn auto zo moeilijk te rijden is, wat te zien is aan de voorsprong van Verstappen: 4,5 seconde. Hij heeft dus tijd genoeg om te reageren, maar doet dat niet direct. Leclerc heeft moeite om zijn banden op temperatuur te krijgen en verliest in zijn outlap nog tijd op Verstappen. De volgende ronde klokt Leclerc wel een roze sectortijd en dat is voor Red Bull ook het sein om Verstappen binnen te halen. De stop is in 2,4 seconde gepiept en Verstappen komt voor Perez én Leclerc binnen. Verstappen kan zo rustig zijn banden op temperatuur brengen, terwijl Sainz even aan de leiding mag ruiken.

Dat is niet van lange duur, de Spanjaard komt de volgende ronde binnen. Zijn stop is niet goed: 5,4. Als Perez die motorproblemen niet had gehad, had hij nu kunnen profiteren. De Mexicaan komt ook binnen en loopt twee tellen in.

Verstappen heeft na de stops 7,5 seconde voorsprong op Leclerc. Dat is een flink gat. Sainz volgt tien tellen achter zijn teamgenoot, Perez rijdt vijf tellen achter hem. Er moet nog heel wat gebeuren wil dat nog vuurwerk opleveren. Maar de race is pas op de helft en safetycars of het weer kunnen nog alles overhoop gooien.

Russell lang door
George Russell is gestart op de harde band en rijdt na 37 van de 57 ronden nog comfortabel rond op die banden. Dat doet hij op de vijfde plek, simpelweg omdat hij nog niet is gestopt. Het is een teken aan de wand voor de mannen vooraan: een tweede pitstop is niet strikt noodzakelijk. Russell heeft geen haast om te stoppen: "Waarom wachten we niet of er toevallig een VSC of zo komt." Het doet denken aan Albon, die in Melbourne pas in de voorlaatste ronde zijn pitstop maakte.

Daar is de (virtuele) safetycar
Die virtual safetycar waar Russell op hoopte komt na 41 ronden. Gasly gaat twee keer wijd, rijdt redelijk blind de baan op en tikt daar de achterband van Norris aan. Die gaat linksaf de muur en zonder rechter achterwiel valt hij stil.

De VSC is voor Russell het ideale moment om te stoppen; hij verliest maar twee plekken, aan Bottas en Hamilton.

Norris kan in principe snel weg worden gehaald, maar er ligt ook veel rotzooi op de baan. De wedstrijdleiding besluit daarop alsnog de echte safetycar de baan op te sturen.

Laat Ferrari open kans liggen?
Als de safetycar uitkomt is Verstappen net de pitstraat voorbij. Hij heeft echter geluk, want ook Ferrari besluit niets te doen. Baanpositie is hen meer waard dan nieuwe banden blijkbaar, maar ze hadden toch op zijn minst met één auto een gokje kunnen wagen? Het is lekker voor Verstappen, die dus met gelijke wapens de herstart in mag. Red Bull is wel scherp en haalt Perez wel binnen. Hij krijgt mediums en verliest geen plek. De Mexicaan kan met betere banden dus gaan kijken of hij nog punten van Ferrari kan afsnoepen. De mediums warmen ook makkelijker op, dus mogelijk kan hij bij de herstart al direct profiteren.

Die herstart komt er met nog 11 ronden op de teller. Verstappen mag het tempo bepalen – DRS is nog uitgeschakeld – en wacht heel lang met gas geven. Dat doet hij bij het uitkomen van de hairpin en zo is hij veilig. Perez heeft direct een goede run bij Sainz, maar die houdt de Red Bull in bocht 1 nog in toom. Op het rechte stuk is alleen de slipstream nog niet genoeg, op start/finish evenmin. De volgende ronde, weer zonder DRS, lukt het ook nog niet.

Maar ook Max Verstappen is nog niet veilig, want Leclerc is snel en blijft binnen de seconde als DRS wel wordt vrijgegeven. En dankzij die DRS kan hij nog vlak achter de Red Bull blijven. Een aanval laat nog op zich wachten, maar het blijft razendspannend tussen de twee leiders.

Leuke strijd Mercedessen
Ook achter de Ferrari's en Red Bulls is het interessant, want Russell heeft veel nieuwere softs dan Hamilton en kan dus aanvallen bij zijn teamgenoot. Dat doet hij, maar de twee moeten even wachten als Bottas een foutje maakt. Hij gaat wijd en beide Mercedessen gaan hem voorbij. Russell vervolgt dan zijn strijd en

Perez heeft het moeilijk
Er werd misschien gedacht dat Perez fluitend voorbij Sainz zou gaan, maar dat is bepaald niet het geval. De Mexicaan heeft moeite om dichtbij genoeg te komen en komt maar niet tot een aanval. Hij wordt ongeduldig en doet op start/finish een extreem late poging, maar daarmee haalt hij de bocht niet en verliest hij de aansluiting.

Verstappen veilig
Na zeven ronden volle druk weet Verstappen zich aan de DRS-druk te ontworstelen. En eenmaal bevrijd van dat juk, zijn de zorgen voor de leider ook verdwenen. Een gele vlag in sector 1 – dankzij Schumacher die Vettel een beuk geeft – gooit geen roet meer in het eten. En omdat Verstappen de snelste ronde al in handen heeft en Leclerc die in zijn laatste ronde ook niet meer pakt, hoeft de Nederlander daar ook niet meer voor te gaan. De derde overwinning van het jaar, de derde keer dat hij finisht. De achterstand op Leclerc wordt weer met acht puntjes verkleind.

Ook Sainz' derde plek komt niet meer in gevaar. Dat klinkt als een matig optreden van Perez op zijn nieuwe banden, maar vergeet niet dat zijn Red Bull niet op zijn best was.

George Russell doet met de vijfde plek weer uitstekende zaken en eindigt weer voor zijn teamgenoot, al moet daarbij wel gezegd worden dat het strategische kwartje precies in Russels voordeel viel. Bottas reed een goede race, maar door één foutje eindigt hij niet voor maar achter de Mercedessen.

Alonso komt als achtste over de streep, maar heeft een tijdstraf aan zijn broek en die kost hem één plek. Dat is niet erg, want die plek is voor zijn teamgenoot Ocon. Die startte als allerlaatste, maar haalde dezelfde truc uit als Russell: één keer stoppen, tijdens de safetycar.

Alex Albon komt 0.237 te kort om ook voor Alonso geklasseerd te worden. Wel behaalt hij het laatste punt, zijn tweede van het jaar.

Uitslag GP Miami
1. Max Verstappen, 57 ronden
2. Charles Leclerc, op 3.786
3. Carlos Sainz, op 8.229
4. Sergio Perez, op 10.638
5. George Russell, op 18.582
6. Lewis Hamilton, op 21.368
7. Valtteri Bottas, op 25.073
8. Esteban Ocon, op 28.386
9. Fernando Alonso, op 32.128
10. Alex Albon, op 32.365

11. Daniel Ricciardo, op 35.902
12. Lance Stroll, op 37.026
13. Yuki Tsunoda, op 40.146
14. Nicholas Latifi, op 49.936
15. Mick Schumacher, op 1:03.305
16. Kevin Magnussen
17. Sebastian Vettel

Pierre Gasly
Lando Norris
Guanyu Zhou
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet