TCR Series

FIA WTCR: Girolami leidt volledige eerste startrij Honda in Pau

220507 WTCR Quali Girolami headon
Nestor Girlami was in de straten van Pau in de kwalificatie het snelst

In de vrije trainingen van de FIA WTCR op het stratencircuit van Pau bepaalde Santiago Urrutia in de Lynk & Co nog het tempo, maar in de kwalificatie was Nestor Girolami in de Honda van Münnich Motorsport de snelste. Zo start Girolami morgen de eerste race vanaf de pole-position, met naast zich land- en teamgenoot Esteban Guerrieri. De kwalificatie moest ruim een uur lang worden onderbroken voor herstel van de vangrails na een zware crash van Thed Björk, eveneens met een Lynk & Co, in Q2. Voor Tom Coronel was de sessie toen al beëindigd: hij kwam niet verder dan twee keer de 16e startplaats en was daar zelf ook allerminst tevreden mee. De pole voor de tweede race, met 'reversed grid' voor de eerste tien uit Q2, is voor Hyundai-rijder Norbert Michelisz.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR

Het openingsweekeinde van de FIA WTCR betekent de terugkeer van internationale toerwagencompetitie naar het stratencircuit van Pau na een afwezigheid van 13 jaar, want in 2009 was het FIA WTCC er voor het laatst te gast. Na de potsierlijke vertoning van de lokale bestuurder van de safety-car, die nota bene in botsing kwam met Franz Engstler als leider in de wedstrijd, was het toen afgelopen. Twee jaar eerder was er al een flink incident geweest toen Augusto Farfus zijn BMW crashte en op het dak rolde, maar die won daags erna wel de tweede race.

220507 WTCR veld Het FIA WTCR-veld van het seizoen 2022

Het WTCR kent in ieder geval getalsmatig een teleurstellend veld van slechts 17 permanent ingeschreven auto's, waarbij de Zengö-Cupra's er pas vorige week bij kwamen om aan het vereiste minimum te kunnen voldoen. In Pau wordt het veld nog een beetje opgevuld tot 18 door de deelname van de Franse routinier Eric Cayrolle met een vijfde Audi van het Belgische team Comtoyou, maar die is niet meer dan veldvulling. Qua fabrieksdeelname is het ook wat minder: Hyundai halveerde de inbreng van vier naar twee auto's en Cupra deed hetzelfde. Beide merken blazen meer in de bus in de elektrische ETCR-serie. Kwalitatief is er nog steeds weinig te klagen: WTCC- en WTCR-kampioenen Muller, Michelisz, Huff, Ehrlacher en Björk zijn er nog steeds bij, daarnaast routiniers en racewinnaars als Monteiro, Guerrieri, Girolami, Azcona, Magnus en Coronel, terwijl Mehdi Bennani na een jaar afwezigheid weer op het mondiale niveau terugkeerde.

220507 WTCR quali Urrutia
Hard over de kerbstones: Santiago Urrutia (Lynk & Co)

In de eerste kwalificatie voerde Mikel Azcona, in de winter overgestapt van Cupra naar Hyundai, de ranglijst aan, terwijl er met Girolami (Honda) en Magnus (Audi) drie verschillende merken op de eerste drie plaatsen eindigden. Lynk & Co zag al zijn vijf rijders in de top 12 eindigden en daarmee doorgaan naar Q2, terwijl de kwalificatie voor Coronel zoals gemeld niet meer opleverde dan twee keer de 16e plaats, en dat terwijl de zesde plaats in de tweede vrije training toch duidelijk perspectief bood. "Ik maakte zelf eenmaal een foutje, zat eenmaal in het verkeer en had eenmaal een lekke band, waardoor ik het niet aan elkaar kon knopen", analyseerde Coronel zijn kwalificatieresultaat.

220507 WTCR quali Coronel
Coronel kon in de kwalificatie de verwachtingen uit de vrije training niet waarmaken

In Q2 was er de al genoemde onderbreking na de crash van Björk. Nadat de schade was hersteld kon de actie worden hervat, waarop Guerrieri de sessie als snelste afsloot, voor Berthon (Audi) en Girolami en een Lynk & Co-kwartet met Muller, Ma, Ehrlacher en Urrutia. In Q3 kwam Guerrieri als eerste in actie, maar zijn tijd werd kort daarna verbeterd door Girolami, die daarmee de pole behaalde. Guerrieri werd als tweede geklasseerd, gevolgd door Muller, Berthon en Ma.

220507 WTCR qzualo top 3
De top drie na de kwalificatie: Guerriri, pole-sitter Girolami en derde man Muller (vlnr)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet