V8 Supercars

V8 Supercars: Monstercrash Scott Pye in Perth. SVG en Will Davison pakken de winst. Waters bedrogen….

Een monstercrash van Scott Pye (Nulon Racing) zorgde een Race 11 van het Supercars-kampioenschap voor een lang oponthoud. Cameron Waters (Tickford) ging als eerste over de streep maar kwam gedurende een duel met Will Davison op een onjuiste manier terug op de baan. Door de wedstrijdleiding ook wel omschreven als een "unsafe re-entry" (Die hadden we nog niet gehoord...red). De Tickford Ford Mustang-rijder werd hiervoor bestraft en naar de vierde plek terugverwezen. Daardoor ging de overwinning naar de DJR Shell Ford Mustang van Will Davison die eindelijk na vijf jaar weer eens een overwinning binnenhaalde. In de tweede wedstrijd sloeg SVG aan het einde van de wedstrijd toe en behaalde dit weekend zijn tweede overwinning.

2022 SVG
Weer een prachtige overwinning voor SVG in Perth. Een circuit dat hem niet echt ligt.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Triple Eight/DJR Shell V Power Racing/PR

Monstercrash Scott Pye in Perth. SVG en Will Davison pakken de winst. Waters bedrogen.
Cameron Waters ging met de Tickford Ford Mustang in R11 van het Supercars-kampioenschap als eerste met een voorsprong van 1.4091 secs. over de streep maar kreeg een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek waardoor hij naar de vierde plek werd teruggezet. Na zijn pitstop in de 26e ronde had Waters zijn handen vol om op koude banden voor Will Davison te blijven.

Zowel Waters als Davison ging naast elkaar door de bocht die erg wijd gaat. Daarbij sneed Waters met het overschrijden van Davison behoorlijk af. Die liet zich met zijn geschreeuw over de boordradio richting zijn team niet onbetuigd. Enkele minuten later kreeg Waters een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek en had slechts een voorsprong van 0.7 secs. op Davison. In de 37e ronde beschikte Waters alweer over een voorsprong van 1,7 secs. op de concurrentie maar een safetycar boorde alle aspiraties definitief de grond in.

2022 Davison 2
Het werd tijd dat veteraan Will Davison weer een wedstrijd won. Er viel een last van hem af.

Na een onderbreking van meer dan uur voor de crash van Scott Pye kon de wedstrijd hervat worden. De herstart volgde in de zesde ronde met Waters en Davison aan de leiding. SVG bevond zich op dat moment in twaalfde positie maar kreeg van zijn teamgenoot Broc Feeney dat hij mocht passeren. Een safetycar voor de stilgevallen Holden van Will Brown besliste eigenlijk definitief de wedstrijd.

In de 40e ronde volgde de herstart maar de tijd was voor Waters tekort om nog een voorsprong te kunnen opbouwen. Vanuit het middenveld wist SVG zich vanaf een 11e startplek nog P5 op te werken. Bedrogen door de safetycar voelde Waters zich woedend. De wedstrijd leverde voor het Shell V Power Racing Team een dubbeloverwinning op. André Heimgartner reed voor het team van Brad Jones Racing een uitstekende wedstrijd en eindigde als derde.

2022 Pye 1
Een enorme klap tegen de pitmuur. In de pitlane werd niemand door rondvliegende brokstukken getroffen.

Zware crash Scott Pye
Een zware crash van Scott Pye (Team 18 Holden) in de derde ronde veroorzaakte aanvankelijk een safetycar situatie waarna de wedstrijdleiding besloot om de race voor onbepaalde tijd stil te leggen. Pye raakte ongelofelijk precies een poortje in de pitmuur dat opnieuw hersteld moest worden. Een enorm harde klap waarbij Scott alles deed om ervoor te zorgen dat de auto niet meer terug op de baan kwam.

2022 Pye 2
Chaz Mostert heeft een "grandstandview"

Hij kon ongedeerd uitstappen. De oorzaak was waarschijnlijk een duwtje van LeBrocq "die ook had kunnen liften" was het commentaar van Pye en zijn teambaas Charlie Schwerkolt. Scott Pye: "Ik dacht dat ik wel duidelijk was om mij te verdedigen maar dat was ik kennelijk niet. Hij had ook zijn voet kunnen optillen."

2022 Pye 3
Pye gaat richting pitmuur.
LeBrocq zag het duidelijk anders: "Ik kwam uit de laatste bocht en Scott bleef maar komen. Ik weet het niet maar het is natuurlijk niet prettig om beschadigde auto's te zien maar uiteindelijk zijn we allemaal aan het racen toch?" Dat deze wat minder professioneel zijn dan hun collega's vooraan in het startveld werd pijnlijk duidelijk in R12 toen SVG, James Courtney in hun gevecht om de kop in een soortgelijke situatie verzeild raakten maar wel van het "liftten" ofwel op het juiste moment even van het gas afgingen.

2022  Pye 4
Richting muur.

Voor Will Davison betekende zijn overwinning een opluchting en er viel een zwaar gewicht van zijn schouders af. Will Davison: " Vorig jaar zaten we veel in de mix en hadden een paar gemiste kansen. Eén van die dingen waarop je niet gefixeerd wilt raken.

2022 Klap
De enorm klap van Pye die vrijwel direct kon uitstappen.

Zoals ik al eerder zei "We zullen winnen wanneer we dit verdienen en onszelf blijven positioneren, focussen op mijzelf en het werk dat we doen en beter te zijn in een heel competitief startveld. En dit is erg moeilijk op dit moment. Het was een opluchting. Nu gaan we gewoon door met het werk. Heerlijk om hier te racen en een goed gevoel om hier in Perth te winnen.

2022 Pye 5
Veel schaden aan de Team Nulon Holden. Afwachten of Pye er de volgende wedstrijd weer bij is.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet