Sportscars

Sportscars: Volledige eerste rij voor Acura op Laguna Seca

220430 IMSA quali Tayloir
Ricky Taylor reed de Konica Minolta-WTR-Acura naar pole op Laguna Seca

Waren het de afgelopen races de Cadillacs die het tempo bepaalden in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, na een recente aanpassing van de 'balance of performance' (tien kilogram extra gewicht voor de Cadillacs) konden of mochten nu de Acura's weer scoren. Dat bleek al in de vrije trainingen op het circuit van Laguna Seca en werd eens te meer bevestigd in de kwalificatie, waarin Ricky Taylor in de nummer 10 Konica-Minolta-WTR-Acura de pole pakte en Oliver Jarvis in de Meyer Shank Racing-Acura de tweede statrtplaats veroverde. Renger van der Zande start samen met zijn teamgenoot Sébastien Bourdais, die de kwalificatie reed, in de Chip Ganassi Racing-Cadillac als vierde, net achter de andere Cadillac van het team. In LMP2 behaalde Steven Thomas de pole-position voor PR1/Mathiasen Motorsports. In GTD Pro was de beste startplaats voor de Pfaff Motorsports-Porsche in handen van Mathieu Jaminet, Russel Ward behaalde de GTD-pole in de Winward Racing-Mercedes.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Ricky Taylor reed in de kwalificatie voor het Hyundai Monterey Sports Car Championship, zoals de wat misleidende naam van de IMSA-race van dit weekeinde op Laguna Seca luidt, een tijd van 1:13,924 minuten en was daarmee 0,089 seconden sneller dan Oliver Jarvis in de Meyer Shank-Acura. Daarachter reden Alex Lynn en Sébastien Bourdais de beide Chip Ganassi Racing-Cadillacs naar respectievelijk de derde en de vierde startplaats.

220430 IMSA quali Zande Vierde startplaats voor Van der Zande/Bourdais

Bourdais' teamgenoot Renger van der Zande verklaarde: "We zijn dit weekeinde flink aan de bak geweest met de set-up en ik denk dat ik vooral in de tweede vrije training daar een flinke bijdrage aan heb kunnen leveren. Sébastien was niet blij met zijn kwalificatierondje, vooral in sector twee hebben we het laten liggen. Ik zag hem in de Corkscrew een beetje wijd gaan, waardoor we tijd verloren. We gaan nu analyseren. Deze baan biedt erg weinig grip, zodat de banden erg hard slijten. Het wordt dus een kwestie van huishouden om te zorgen dat we het einde van de race halen. Bovendien is het kouder dan normaal hier, dus het duurt lang voordat de banden goed werken. We gaan het morgen wel zien. De Acura's kunnen we wel vergeten, die gaan veel te hard, maar ons doel is wel om de eerste Cadillac te zijn."

In LMP2 bezet PR1/Mathiasen Motorsports de eerste twee startplaatsen dankzij Steven Thomas in de nummer 11-auto en Patrick Kelly in de nummer 52, die hij deelt met de jonge ontdekking Josh Pierson, pas 16 jaar oud en in februari in de Asian Le Mans Series al winnaar van zijn allereerste LMP2-race. Daarachter volgt de DragonSpeed-Oreca als derde.

220430 IMSA quali Pfaff Pfaff-Porsche op pole in GTD-Pro

In de GTD-Pro-klasse reed Mathieu Jaminet met de Pfaff-Porsche in 1:23,142 minuten de snelste tijd, voor Dani Juncadella in de WeatherTech Racing-Mercedes. Alex Riberas kwam in de The Heart of Racing-Aston Martin, twee weken geleden klassewinnaar in Long Beach, tot de derde tijd. De GTD-pole was voor Russell Ward in de Winward Racing-Mercedes, slechts enkele uren nadat Lucas Auer in Portimao voor de Duitse Winward-tak de eerste DTM-race van het seizoen gewonnen had. Jaden Conwright kwalificeerde de NTE Sport-Lamborghini als tweede.

220430 IMSA quali ward
Russell Ward behaalde de GTD-pole met de Winward-Mercedes
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet