Formule 1

Formule 1: Verstappen profiteert optimaal van dure fout Leclerc

Verstappen

Max Verstappen heeft het raceweekend op Imola bekroond met de quadrupel: poleposition, sprintracezege, racewin én snelste raceronde. De slagroom leverde Sergio Perez, die de eerste dubbelzege voor Red Bull sinds 2016 (!) binnenhaalde. Maar de kers op de taart leverde Leclerc, met een dure fout. Hij jaagde in de slotfase op de plek van Perez en de snelste raceronde, maar stuiterde in plaats daarvan de muur in. Hij had geluk dat hij de pits nog kon bereiken en de schade met p6 nog een beetje beperkt wist te houden. Maar het is een dure misser voor het kampioenschap.

Regen in de lucht
Op een fris en vochtig Imola staat de hele startopstelling op intermediates. Tot een uur voor de start regende het. Nu niet meer, er ontstaat al een droge lijn, maar daarbuiten is nog een flinke spray. Hoe beïnvloedt dat de start?

Verstappen komt een stuk beter weg dan gisteren, nu is het Leclerc die slecht wegkomt. Perez profiteert, sluit aan achter zijn teamgenoot en duikt als tweede de bocht in. Achter hem weet ook Lando Norris de Ferrari voorbij te rijden; p4 voor Leclerc, een lekkere start voor Red Bull.

Carlos Sainz maakte gisteren veel goed na een slechte kwalificatie, maar zit dit jaar al het hele jaar in de hoek waar de klappen vallen. Ook nu. Hij wordt aangevallen door Daniel Ricciardo en probeert buitenom de plek terug te pakken. Sainz geeft de Australiër de ruimte, maar de chicane is krap. Ricciardo glijdt iets door, tikt de Ferrari zachtjes aan en die spint achteruit de grindbak in. Dat gaat niet hard, maar de grindbak is diep. Ricciardo blijft rollen en komt de grindbak uit, maar Sainz staat vast. Voor de tweede race op rij eindigt Sainz' race in de eerste ronde.

Dat de nieuwe auto's niet alleen dicht achter elkaar kunnen rijden, maar ook behoorlijk stevig zijn, laat de eerste chicane zien. Ricciardo tikt met zijn voorvleugel Sainz aan, Bottas rijdt met zijn voorvleugel achterop de McLaren, maar alle vleugels blijven heel.

Omdat Sainz zo dicht op de baan staat, wordt de safetycar uitgeroepen. Is dat al een moment om een gokje te wagen naar slicks? Nee, dat is te vroeg. Bovendien hangt regen weer in de lucht.

Bij de herstart hoeft Verstappen niet te vrezen voor zijn teamgenoot, hij kan hem helpen. Verstappen gaat vroeg op het gas, Perez sluit lekker aan en Norris kan niet aanhaken. Die moet in de verdediging naar Leclerc, maar hij pakt met zijn McLaren het midden op de baan en geeft de Ferrari geen ruimte.

Achter Leclerc is Magnussen aangesloten als vijfde. Russell heeft optimaal geprofiteerd van de startchaos en heeft vijf plekken gewonnen: p6. Hamilton bungelt nog op p12, maar wint een plekje als Alonso een half stuk sidepod verliest – dankzij een tik van Schumacher bij de start – en terug in de garage de strijd moet staken.

Leclerc moet aanvallen
Achter Norris verliest Leclerc veel tijd; hij heeft na 3 ronden al 6 seconden verloren op Verstappen. Leclerc moet op de natte baan in de aanval en doet dat. Hij pakt op het rechte stuk de binnenkant, remt later dan de McLaren en gaat eenvoudig naar p3. Norris weet ook dat dit niet zijn strijd is.

Mooi gevecht Magnussen Russell
George Russell wil hetzelfde doen bij Magnussen, maar die heeft meer zin om een robbertje te vechten dan Norris. Magnussen maakt er een mooi gevecht van en houdt de Mercedes achter zich. Op intermediates is er geen DRS, dus dat maakt de uitdaging groter. Op start/finish heeft Russell wel de slipstream en hij pakt de binnenbocht. De Brit remt laat, of remt Magnussen vroeg? Russell gaat de Haas voorbij, maar gaat wel te diep de chicane in. Daar is het ploegen en dat geeft Magnussen weer de kans om die plek terug te pakken. Mooi gevecht, Russell mag het nog eens proberen. Of hij moet de Haas verrassen. En dat doet hij in de krappe chicane Variante Alta. Russell duikt in de binnenbocht, geeft de Haas geen kans en gaat er met p5 vandoor.

Het gevecht heeft ook Bottas de kans gegeven aan te haken en de Fin laat in de Alfa Romeo dit jaar meer vechtlust zien dan hij bij Mercedes ooit liet zien. Hij is doortastend als Magnussen met weinig grip uit de chicane komt en gaat de Deen voorbij. P6.

Regen op komst
Ondanks dat er 18 auto's ronden rijden, wil de baan nog niet zo hard opdrogen. Het is immers maar 12 graden. Bovendien laat de radar zien dat er weer nieuwe regen op komst is. Uitzitten en de banden koelen is dus het devies. Dat doet Verstappen overigens met prima snelheid; hij bouwt het gat naar Perez uit tot 6 seconden. Die heeft het moeilijk en ziet Leclerc steeds dichterbij komen.

Ricciardo is het proefkonijn
Wie durft er als eerste naar slicks te gaan? Daniel Ricciardo heeft op de laatste plek niets te verliezen, dus hij werpt zichzelf op als proefkonijn. Hij is in sector 2 sneller dan Verstappen, in sector 1 en 3 iets langzamer. Dat is voor velen het moment om ook te komen. Van de koplopers blijven Verstappen en Leclerc nog buiten, maar Perez komt wel.

Het hele middenveld komt dan ook, en dan is het druk in dat krappe pitstraatje. Bottas staat erg lang stil omdat zijn rechter voorwiel niet vast wil, maar behoudt wel p6. Achter hem sluit Vettel aan, die zes plaatsen heeft gewonnen en nu Magnussen voorbij is. Ocon wordt vlak voor Hamilton vrijgegeven, maar de Brit moet in de ankers om een aanrijding te voorkomen. Het levert Ocon een tijdstraf van vijf tellen op.

Leclerc vs. Perez
Verstappen en Leclerc komen de volgende ronde. Verstappens stop is goed, die van Leclerc wat minder. Wat betekent dat voor Perez? Zijn outlap was nog niet snel en hij ziet de Ferrari voor zijn neus de baan op komen. Maar Perez heeft zijn banden op temperatuur en kan daarmee direct aanvallen. Leclerc houdt zijn Ferrari breed en Perez moet slingeren om het gaatje te vinden. Maar dat vindt hij wel in de chicane; Perez pakt p2 terug. En dat is een belangrijke move voor Red Bull en Verstappen.

Maar eenmaal op temperatuur is Leclerc beduidend sneller dan Perez. Hij heeft nog steeds geen DRS en heeft de pech dat hij moet aanvallen op de natte kant van de baan. Dat is een groot risico en bij de eerste kans kiest Leclerc eieren voor zijn geld. Daarna vindt Perez echter wat extra snelheid en hij weet het gat naar de Ferrari te vergroten. Als hij de chicane mist en rechtdoor schiet is die voorsprong in één klap weer verdwenen, maar Leclerc komt opnieuw net te kort om de tweede plek over te nemen.

Verstappen is intussen tien seconden los. En de regen trekt weg.

Hamilton slikt vernedering
Lewis Hamilton heeft een bijzonder moeizaam weekend en kan ook in de race maar niet imponeren. Terwijl Russell vijfde rijdt, zit Hamilton vast op p14 en hij komt maar niet voorbij Pierre Gasly. Als na 34 ronden eindelijk DRS wordt vrijgegeven helpt hem dat ook niet meteen, want Gasly heeft ook nog DRS van Albon.

De situatie wordt nog pijnlijker voor Hamilton als hij in zijn spiegel kijkt: daar komt Verstappen. Hamilton krijgt blauwe vlaggen en wordt op een rondje gezet door de man die een paar maanden geleden nog zijn aartsrivaal was. Au.

De blauwe vlag komt voor Hamilton ook op een vervelend moment, want hij moet op start/finish van het gat. Gasly kan dat op een gusntiger moment van de baan doet, en hoewel Hamilton dan erg dichtbij zit, weet Gasly zijn plek te behouden. Bovendien pakt de Fransman op het volgende rechte stuk nog de DRS van Verstappen, dus wederom geeft dit Hamilton geen buitenkansje. Albon geeft Verstappen ook de ruimte en dan kan het drietal weer verder waar het gebleven was.

Dat betekent voor Hamilton: zoeken, zoeken, zoeken naar het gaatje. Maar hij vindt het maar niet. Steeds lijkt hij dichterbij te zitten, maar op het rechte stuk komt hij telkens te kort.

Tsunoda gaat lekker
Yuki Tsunoda is tijdens de race ook aan een lekkere opmars bezig. Hij rijdt negende en knibbelt langzaam zijn achterstand op Magnussen weg. Eenmaal aan de staart gaat Tsunoda in de aanval en pakt hij de achtste plek. Het volgende target is Vettel, die na de valse start van het seizoen ook een goede race rijdt. Vettel kan die plek echter niet vasthouden tegen de ontketende Japanner; Tsunoda haalt hem in.

Leclerc waagt de gok
De kopgroep rijdt al de hele race in een status quo; Perez heeft Leclerc in de tang en Verstappen is ervandoor. Met nog 13 ronden te gaan, waagt Leclerc de gok: hij stopt voor nieuwe softs. Een dappere gok.

Leclerc komt echter een rondje te vroeg, want hij komt vlak achter Norris weer naar buiten. Dat geeft Perez de vrijheid om ook te stoppen en met alle gemak p2 te houden.

En als Verstappen dat hoort, weet hij ook genoeg: "Haal mij ook binnen dan." Zijn team gehoorzaamt, de stop is clean en met een verse set softs heeft Verstappen alle touwtjes nog in handen.

Leclerc gokt en verliest
Op de goed opgewarmde softs is Leclerc wel snel. Norris op zijn oude mediums is natuurlijk geen partij. Maar daarna moet ook Perez aan de bak. Hij heeft zijn banden nog niet op temperatuur en heeft nu een Ferrari mét DRS op zijn hielen. Bij de eerste poging houdt Perez het gat groot genoeg. Maar er zijn nog 10 ronden te gaan.

Het moment van Leclerc komt de volgende ronde, maar dat is niet het moment waar het thuispubliek op hoopte. Hij gaat te hard in de chicane, springt over de kerb en stuitert zijwaarts de muur in. Een dure fout van Leclerc, die alle geluk heeft dat zijn auto niet zwaar beschadigd is. Zijn voorvleugel is wel kapot en zijn banden zijn eraan, dus hij moet terug de pits in. Dat lukt, maar met die twee extra stops ziet Leclerc Norris, Russell, Bottas, Tsunoda, Vettel en Magnussen voorbij komen.

Hoe veel schade kan hij nog goedmaken? Hij heeft wel nieuwe banden en veel snelheid, dus dat scheelt. Magnussen is het eerste slachtoffer: p8. Het gat naar Vettel is vijf seconden, maar dat is een kwestie van twee rondjes. En Vettel kan en wil weinig uitrichten. Tsunoda dan rijdt op vier seconden. Ook dat is een kwestie van twee rondjes en ook dat is geen probleem. Maar daar houdt het wel op, want de mannen voor hem zijn veel te ver weg. P6 is het resultaat van een dure fout van Leclerc, die vandaag eigenlijk de schade beperkt had moeten houden.

Ook Bottas in de aanval
Valtteri Bottas is tot de laatste ronde nog lekker bezig. Hij dicht het gat naar George Russell, toch de man die zijn stoeltje heeft afgepakt. Dat is een genoeg extra motivatie om de aanval voor p4 in te zetten. Met DRS op het rechte stuk zou het moeten kunnen, maar daar komt Bottas steeds net te kort. Ook in de laatste ronde lukt het net niet. Russell houdt de vierde plek, Bottas eindigt vijfde.

Verstappen niet van zijn stuk
Max Verstappen is in de slotfase niet meer van zijn stuk te brengen – zoals de hele race eigenlijk al. Een paar regendruppels maken daar geen verschil meer in. Met Perez achter hem pakken ze de eerste dubbelzege voor Red Bull sinds 2016. Dat duurde even.

Lando Norris mag door de fout van Leclerc mee naar het podium. Dat is weer een verrassend resultaat voor McLaren, dat zo dramatisch aan het seizoen begon.

Achter Russell en Bottas houdt Leclerc met p6 de schade nog een beetje beperkt, maar hij begint nu te ontdekken wat de druk om een kampioenschap kan doen.

Tsunoda, Vettel en Magnussen eindigen achter hem. Het laatste punt is voor Lance Stroll.

Verstappen:
"Een geweldig resultaat, in moeilijke condities. Gisteren ging het al goed, vandaag deden we als team helemaal alles goed. De start was belangrijk, daarna was het de uitdaging om geen fouten te maken en het juiste moment te kiezen voor slicks. Aan het front moet je de snelheid dicteren, dat is nooit makkelijk, maar het ging goed. Het team heeft deze 1-2 verdiend."

Perez:
"Het was een intens gevecht. Ik heb de halve race moeten vechten. Toen hadden we alles onder controle en zetten ze weer de aanval in met die stop. We moesten snel reageren en de banden ook op temperatuur krijgen. Het belangrijkste was geen fouten maken in deze condities. Een 1-2 in deze omstandigheden is extra lekker voor het team. We hadden een moeizame start van het seizoen, maar nu zie ik alleen maar smiles in het team."

Norris:
"Het is een hele verrassing om op het podium te staan. Om de Ferrari's te verslaan is ver boven verwachting. Maar het team heeft dit verdiend; het is het resultaat van hard werk in de fabriek en op het circuit. We gaan meestal wel goed in deze omstandigheden en daar hebben we ook nu van kunnen profiteren."

Uitslag GP Emilia Romagna
1. Max Verstappen, 63 ronden
2. Sergio Perez, op 16.527
3. Lando Norris, op 34.834
4. George Russell, op 42.506
5. Valtteri Bottas, op 43.181
6. Charles Leclerc, op 56.072
7. Yuki Tsunoda, op 1:01.110
8. Sebastian Vettel, op 1:10.892
9. Kevin Magnussen, op 1:15.260
10. Lance Stroll, op 1 ronde

11. Alex Albon, op 1 ronde
12. Pierre Gasly, op 1 ronde
13. Lewis Hamilton, op 1 ronde
14. Esteban Ocon, op 1 ronde
15. Guanyu Zhou, op 1 ronde
16. Nicholas Latifi, op 1 ronde
17. Mick Schumacher, op 1 ronde
18. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
Fernando Alonso
Carlos Sainz
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet