Formule 1

Formule 1: Verstappen knokt zich naar zege in energieke sprintrace

Verstappen Leclerc

Max Verstappen heeft na een mooi gevecht met Charles Leclerc de zege in de sprintrace op Imola bemachtigd. Vanaf pole kwam de Nederlander slecht weg en verloor hij binnen een paar meter de leiding aan Leclerc. Maar hij bleef in zijn buurt, hield zijn banden beter en kon in de slotfase met een mooie inhaalactie toeslaan. Met de zege in de sprintrace verzamelt Verstappen 8 punten en de pole morgen. De eerste sprintrace van 2022 leverde precies waarvoor dit format bedoeld is: leuke gevechten en veel positiewisselingen in korte tijd. Met dank aan de nieuwe auto's waardoor iedereen lekker dicht achter elkaar kan rijden.

8 punten te verdienen
De sprintrace heeft dit jaar iets meer om het lijf dan vorig jaar; behalve de pole voor de hoofdrace zijn er 8 punten te verdienen. Dat zijn leuke punten, maar niet de moeite om veel te riskeren voor morgen. Bovendien is het verschil tussen p1 en p2 uiteindelijk maar één punt, dus er is voor Verstappen en Leclerc meer te verliezen dan te winnen.

De pole is leuk, maar Verstappen komt op die eerste plek slecht weg. De gear sync is niet goed, dat hebben we vorig jaar ook al vaker gehoord. Leclerc start veel beter en duikt gemakkelijk als leider de eerste bocht in. Verstappen moet zijn best doen om Norris achter zich te houden, maar slaagt hier wel in.

Achter hen raken Ricciardo en Magnussen elkaar licht, maar ze kunnen zonder schade door. Perez weet wel te profiteren van dit moment en gaat de McLaren voorbij. Alonso had bij de opwarmronde al moeite om van zijn plek te komen en verliest bij de start twee plekken. Sainz wint er twee en sluit achter hem aan.

In het middenveld blijft iedereen in de eerste bochten uit de problemen, maar halverwege de eerste ronde gaat het toch fout. Zhou gaat iets te optimistisch buitenom bij Gasly en daar is geen plek. Gasly tikt de Alfa Romeo aan, die eindigt in de muur. Gasly sukkelt met een lekke band terug naar de pits en krijgt ook een nieuwe neus. Hij verliest niet veel tijd, want de safetycar heeft het veld geneutraliseerd.

Inhaalacties
Leclerc heeft bij de herstart de touwtjes stevig in handen en hoeft niet te vrezen voor Verstappen. Iedereen sluit aan in positie en dus kan de sprintrace met 5 ronden op de teller eindelijk van start. Carlos Sainz is de eerste die in de aanval gaat. Alonso is lang niet zo snel als de Ferrari, slaat de eerste aanval nog wel af, maar kan de tweede poging zijn landgenoot niet achter zich houden.

Daarna weet Sergio Perez met wat DRS-hulp de vierde plek van Kevin Magnussen over te nemen.

Perez heeft even tijd nodig om het gat naar Norris dicht te rijden en doet dat. Eenmaal binnen de DRS pakt Perez het juiste moment om toe te slaan: p3.

Norris' teamgenoot doet het tegenovergestelde; Ricciardo zit lang te zoeken naar het gaatje bij Magnussen, vindt dat uiteindelijk en pakt p5. Hij moet daarna maken dat hij weg komt, want Sainz zit ook op Magnussens versnellingsbak en het is wachten op de genadeslag. Die volgt al snel en Ricciardo is nog lang niet ver genoeg weggereden. De Ferrari is simpelweg sneller. Sainz rijdt naar Ricciardo, zet de aanval in en pakt p5.

Het gat naar Norris is aanzienlijk, maar het snelheidsverschil ook. Sainz rijdt het dicht, valt aan en Norris is machteloos. P4 voor Sainz, een knap herstel.

Valtteri Bottas was bij de start twee plekken verloren, maar weet in de sprintrace ook weer op te rukken. Eerst gaat hij Vettel voorbij, daarna moet de steeds verder terugvallende Alonso buigen. Terug op p8. Maar dat is niet genoeg voor de knokkende Alfa Romeo. Kevin Magnussen rijdt als een van de weinige op mediums, maar dat levert hem geen geluk op. Bottas pakt p7.

Verstappen met slotoffensief
Leider Leclerc leek de hele sprintrace de touwtjes stevig in handen te hebben, maar in de laatste 5 van de 21 ronden krijgt hij het toch nog moeilijk. Leclerc heeft niet meer zulke goede banden, Verstappen krijgt DRS. Kan de Nederlander zich terugknokken naar de sprintracezege?

Het rechte stuk is lang, maar Verstappen komt bij de eerste poging nog net wat meters te kort. Hij blijft de volgende ronde kort achter de Ferrari, maar de exit van de laatste bocht is niet geweldig. Verstappen haakt aan, kruipt naar de Ferrari en pakt de buitenkant. Leclerc verdedigt ferm, maar neemt begrijpelijk geen risico. Verstappen haalt de bocht en pakt de leiding terug.

Er is dan nog één ronde te gaan. Maar Leclerc heeft de snelheid niet om nog aan te haken. Het gat loopt op tot 3 seconden en Max Verstappen zegeviert.

Mercedes blijft hangen
Mercedes-rijders Hamilton en Russell hadden gisteren op het natte Imola een moeilijke kwalificatie, maar nu het droog is kunnen ze zich niet herstellen. Hamilton verloor bij de start twee plekken en weet er maar één terug te winnen: p14. Russell verloor er bij de start één en won die later terug: p11. Het lek is nog lang niet boven.

Verstappen:
"De start was erg slecht. Ik weet niet precies hoe het kwam, maar ik had veel wielspin. Daarna leek het eerst alsof Charles meer snelheid had, maar toen hij door zijn banden heen was kon ik het gat dichtrijden en een move doen in bocht 2. Morgen wordt een ander verhaal, zeker als ik weer zo start als vandaag. Vandaag pakte het voor ons goed uit op deze zachte band, morgen komen er ook andere banden bij kijken. Maar al met al ben ik blij met een goede, cleane sprintrace.

Uitslag sprint GP Emilia Romagna
1. Max Verstappen, 21 ronden
2. Charles Leclerc, op 2.975
3. Sergio Perez, op 4.721
4. Carlos Sainz, op 17.578
5. Lando Norris, op 24.561
6. Daniel Ricciardo, op 27.740
7. Valtteri Bottas, op 28.133
8. Kevin Magnussen, op 30.712
9. Fernando Alonso, op 32.278
10. Mick Schumacher, op 33.773

11. George Russell, op 36.284
12. Yuki Tsunoda, op 38.298
13. Sebastian Vettel, op 40.177
14. Lewis Hamilton, op 41.459
15. Lance Stroll, op 42.910
16. Esteban Ocon, op 43.517
17. Pierre Gasly, op 43.794
18. Alex Albon, op 48.871
19. Nicholas Latifi, op 52.017

Guanyu Zhou
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet