Formule 1

Formule 1: Verstappen pakt pole in chaotische sessie op Imola

SI202204220479 news

In een vier keer onderbroken kwalificatiesessie op Imola heeft Max Verstappen de pole gepakt voor de GP van Emilia-Romagna – dat wil zeggen, de pole in de boeken en de eerste startplaats voor de sprintrace van zaterdag. De Red Bull-coureur zette de snelste tijd nota bene in een rondje waarin hij van het gas af moest voor Valtteri Bottas die zijn Alfa net had geparkeerd. Charles Leclerc kon voor Ferrari niet meer terugslaan, terwijl teamgenoot Carlos Sainz zijn sessie verprutste met een crash. Lando Norris completeerde voor McLaren de top-drie. Mercedes lag intussen verder dan ooit achter op Ferrari en Red Bull. Zowel Hamilton als Russell haalde Q3 niet – sinds 2012 was dat Mercedes niet meer overkomen met beide auto's. Ook al lag dat deels aan de crash van Sainz en een regenbui die daarna volgde, de Mercedessen zagen er onhandelbaar uit en kwamen in hun eerste Q2-ronde seconden tekort.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari, Red Bull Racing

Het noodweer van eerder op de dag had het programma van de Formule 2 en Formule 3 flink door elkaar geschopt, maar de F1-sessies konden op tijd van start. Zo ook de behoorlijke frisse kwalificatiesessie (slechts 12 graden buitentemperatuur) voor de officieel geregistreerde pole position van het weekend en de eerste startplaats in de sprintrace van zaterdagmiddag, de eerste in het seizoen 2022.

Op een opdrogende baan was het de vraag hoeveel coureurs in Q1 meteen naar buiten zouden gaan op slicks – en dat waren er meteen al vier: Zhou, Bottas, Vettel en Stroll. Al snel werd duidelijk dat het omschakelpunt er feitelijk al lag: Hamilton op intermediates was maar nét even sneller dan Bottas, waarna Stroll onder de tijd van de Brit dook. Daarna hield het alweer op, want er kwamen vlammen uit de Williams van Alex Albon: zijn remmen stonden in brand, waarbij de brokstukken in het rond vlogen. Het was meteen einde verhaal voor de Britse Thai. Zijn teamgenoot Nicholas Latifi zou zich aan het slot van dit part bij Albon aansluiten.
  SI202204220475 news

Na de pauze begon iedereen vanzelfsprekend op de softs. Na openingssalvo's van Stroll en Norris meldden de Ferrari's zich meteen al bovenaan, waarna Verstappens Red Bull zich ertussen wurmde. Intussen was Esteban Ocon voor Alpine het volgende slachtoffer: zijn Alpine bleef maar in de pits staan in plaats van te proberen om zijn tijd te verbeteren. Later werd duidelijk dat het om een versnellingsbakprobleem ging. De Mercedessen schraapten zich de eerste 15 binnen, met Hamilton in een werkelijk extreem hoppende W13 op vier duizendsten op P15, waarbij de AlphaTauri's er deze keer aan moesten geloven – een totale ramp voor het thuisteam. Zeker kwalificatiemonster Pierre Gasly stelde teleur, want hij kwam nog achter zijn teamgenoot Yuki Tsunoda terecht. Vooraan verraste Zhou met een vierde tijd.

In Q2 gingen alle 15 er snel vandoor, want een nieuwe regenbui was al in aantocht. De eerste ronde zou meteen gaan tellen. Sainz ging hard, maar Verstappen ging nóg harder: met twee tienden versloeg hij de Ferrari, terwijl Pérez hetzelfde deed met Leclerc. Norris voegde zich tussen de Ferrari's en de Red Bulls – en een paar tellen later lag Sainz bij het uitkomen van Rivazza vol in de muur! Verlengd contract of niet, het was een rode vlag en niet meer dan een tiende startplaats in de sprintrace – maar dan moest de regen nu wel gaan vallen. De definitieve nummer-twee-status van Sainz in 2022 kwam zo weer een (mis)stap dichterbij.
  220011-emilia-romagna-gp-2022-fp1

Tien minuten na de crash werd Q2 vervolgd – en in Tamburello was het al gaan regenen. Russell, Schumacher, Hamilton, Zhou en Stroll bevonden zich in die volgorde buiten de top-tien, waarbij de Mercedessen maar liefst twee seconden op Verstappen hadden laten liggen. Zó ver achter had het Duits-Britse team sinds mensenheugenis niet gelegen – sinds de GP van Japan in 2012 om precies te zijn. Hamilton klonk achteraf in zijn uitleg uitermate moedeloos. De groene lichten gingen aan om 17.50 uur, maar op de tribunes waren de paraplu's tevoorschijn gekomen terwijl de droge lijn was verdwenen. En zo tikte de klok weg – nutteloos voor iedereen, maar vooral voor Hamilton en Russell. Leclerc, Pérez, Norris, Bottas, Vettel en Alonso gingen nog wel van buiten om gevoel te krijgen voor de baan, maar Verstappen, Ricciardo en Magnussen spaarden hun kruit.

Alle negen auto's die nog konden rijden, gingen in Q3 meteen naar buiten – waarbij Verstappen er meteen even afgleed, gelukkig voor hem zonder zichtbare schade, al raakte de vloer wel vol de kerb. En terwijl Leclerc (feitelijk net zo hoppend als de Mercedessen) en Pérez op goede tijden zaten, bracht Acque Minerali wél een probleem voor Kevin Magnussen – de Deen zette zijn linkervoorwiel op de witte lijn en daar ging hij. De rode vlag kwam uit, maar Magnussen had de muur niet geraakt en wist de Haas zelf uit zijn benarde positie te bevrijden en naar de pits terug te rijden.
  SI202204220472 news

Acht-en-een-halve minuut waren er nog over toen het licht weer op groen ging. Fernando Alonso was de eerste naar buiten – en ook hij verslikte zich in de witte lijn bij Acque Minerali. Norris was de eerste met een snelle tijd, daarna ging Ricciardo eronder, maar Leclerc ging een volle seconde sneller, terwijl Verstappen die tijd op twee honderdsten miste. Magnussen reed naar P3, daarna Norris ook, waarna Verstappen op zijn tweede rondje ruim de voorlopige pole pakte – terwijl hij liftte! Waarom? Valtteri Bottas had zijn Alfa bij Rivazza stilgezet – en dat bracht opnieuw de rode vlag uit.

Drie minuutjes stonden er nog: net genoeg voor misschien twee rondjes. Maar had het zin? Het was weer begonnen met regenen... Hoe dan ook, het werd na vier rode vlaggen potentieel de langste sessie van het hele weekend, mocht de race van zondag geen vertraging kennen. Verstappen stond vooraan na een drift vanuit de garage, met daarachter Leclerc en Pérez, die zijn ronde had verprutst en maar zevende lag. Maar al gauw bleek dat het sowieso geen zin had: Norris was rechtdoor gegaan in Acque Minerali en voor het laatst kwam de rode vlag uit, nu definitief. Verstappen had zijn pole te pakken met een ronde op 99%, vóór Leclerc en Norris. Magnussen behaalde het beste kwalificatieresultaat voor Haas ooit, gevolgd door Alonso, Ricciardo, Pérez, Bottas, Vettel en Sainz.

F1, GP Emilia-Romagna, Imola, kwalificatie, 22 april 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-RBPT) - 1'27"999 - Q3
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'28"778 - Q3
3. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'29"131 - Q3
4. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'29"164 - Q3
5. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'29"202 - Q3
6. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'29"742 - Q3
7. Sergio Pérez (Red Bull-RBPT) - 1'29"808 - Q3
8. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'30"439 - Q3
9. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'31"062 - Q3
10. Carlos Sainz (Ferrari) - geen tijd - Q3
11. George Russell (Mercedes) - 1'20"757 - Q2
12. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'20"916 - Q2
13. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'21"138 - Q2
14. Guanyu Zhou (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'21"434 - Q2
15. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'28"119 - Q2
16. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-RBPT) - 1'20"474 - Q1
17. Pierre Gasly (Alpha Tauri-RBPT) - 1'20"732 - Q1
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'21"971 - Q1
19. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'22"338 - Q1
20. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - geen tijd - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet