Sportscars

Sportscars: Renger van der Zande en Sébastien Bourdais winnen IMSA-race Long Beach (lang)

220410 IMSA race Victory lane
Renger van der Zande stapt als winnaar van de Acura Grand Prix of Long Beach uit de auto

Renger van der Zande en Sébastien Bourdais hebben de IMSA-race op het stratencircuit van Long Beach gewonnen. Bourdais startte met de Chip Ganassi Racing-Cadillac vanaf de pole-position en raakte weliswaar kortstondig de leiding kwijt, maar kwam vervolgens sterk terug, waarna Renger van der Zande in de 100 minuten korte race het karwei afmaakte en de overwinning veilig stelde. Hij reed met een voorsprong van 3,761 seconden op de andere Chip Ganassi Racing-Cadillac van Earl Bamber en Alex Lynn als winnaar over de eindstreep. Tristan Vautier en Richard Westbrook maakten er in de JDC Miller Motorsports-Cadillac een volledig Cadillac-podium van. In de GTD-Pro-klasse ging de overwinning naar de The Heart of Racing-Aston Martin van Ross Gunn en Alex Riberas, die konden profiteren van een drive-through penalty voor de van pole gestarte Corvette van Jordan Taylor en António García. In GTD zorgden Bryan Sellers en Madison Snow in de Paul Miller Racing-BMW M4 voor de eerste Amerikaanse overwinning van de nieuwe BMW M4 GT3.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

220410 IMSA Race Zande finish Renger van der Zande wordt als winnaar afgevlagd

"Een mooie omgeving, een mooi evenement dat ik ook nog nooit gewonnen heb, dus dat wordt wel een keer tijd...", zei Renger van der Zande eerder dit weekeinde na de kwalificatie op Long Beach tegen AUTOSPORT.NL. Natuurlijk waren hij en zijn teamgenoot Sébastien Bourdais met de snelste kwalificatietijd van de Fransman al in een zeer goede uitgangspositie, want inhalen is op het smalle stratencircuit in de havenstad in Californië bijzonder lastig. Dat, in combinatie met de snelheid in beide Cadillac DPi's van Chip Ganassi Racing, vormde een uitstekende situatie voorafgaand aan de race.


220410 IMSA Race Ganassi
Ook Chip Ganassi was blij met de prestatie van zijn Nederlandse en Franse protégés

Toch was het geen volledig probleemloze wedstrijd: Bourdais verloor in de vijfde ronde de koppositie bij in inhaalpoging op de GMG-Porsche uit de GTD-klasse in de hairpin. Hij raakte de afgrenzing en liep zo'n 20 seconden vertraging op, maar toonde vervolgens zijn pure snelheid en passeerde in de 29e ronde teamgenoot Alex Lynn in de andere Ganassi-Cadillac, waarmee hij de leiding weer in handen had. Ook de pitstop met rijderswissel verliepen probleemloos, waarna Van der Zande de overwinning naar huis kon rijden. "Het was een bijzondere race", meldde Van der Zande, hoorbaar verkouden, na afloop. "Sébastien nam de start en ging echt als een raket, maar hij zette hem helaas ook snel de muur in in de hairpin, waar hij ruimte tekort kwam. Maar vervolgens ging hij wel weer zo hard, dat hij terug naar de leiding reed en de auto als leider aan mij gaf. De auto ging heel goed, ik heb nog nooit zo'n goede auto gehad hier en ik kon ook makkelijk de race controleren. Ik heb geloof ik drie keer een 'restart' moeten doen (na neutralisaties, red.), en daarmee wonnen we de wedstrijd. Het was voor mij wel een beetje naar huis rijden, maar dat zijn wel heel mooie overwinningen, op Long Beach overall te kunnen winnen. Ook in het kampioenschap staan we nu weer iets dichterbij. Races winnen blijft belangrijk als we nog mee willen blijven doen. Ik ben heel blij, en ook Chip was super tevreden!"

220410 IMSA Race Aston Eerste GTD-Pro-klassezege voor de The Heart of Racing-Aston Martin

In GTD-Pro leek het Corvette-team na de start vanaf pole-position de zaak te kunnen controleren, maar tijdens de pitstop rolde er een wielmoer weg, die vervolgens een gat sloeg in de radiateur van de Pfaff-Porsche, die op dat moment de tweede plaats in handen had. Dat kwam Corvette-rijder António García op een "drive-through penalty" te staan, waardoor alle kansen op de zege verloren gingen. De winst ging daarmee naar de The Heart of Racing-Aston Martin van Ross Gunn en Alex Riberas, met de Vasser Sullivan-Lexus van Ben Barnicoat en Jack Hawksworth op de tweede plaats. Het Corvette-duo Jordan Taylor en António García werd nog als derde geklasseerd. De BMW van Connor De Phillippi en John Edwards, die vanwege een te hoog toerental in de kwalificatie van achteraan moest starten, leidde vanwege een lang uitgestelde pitstop, maar verloor uiteindelijk ook alle kansen door een "drive-through" omdat Connor De Phillippi tijdens de pitstop had geholpen bij het sluiten van een klemmend portier, wat reglementair niet is toegestaan. Vervolgens werd het team na afloop van de wedstrijd ook nog eens teruggezet naar de laatste plek in de klasse, omdat De Phillippi de maximale rijtijd van een uur en vijf minuten had overschreden.

220410 IMSA Race BMW
In de GTD-klasse zorgden Bryan Sellers en Madison Snow voor de eerste zege van de nieuwe BMW in Amerika

Beter liep het voor BMW in de GTD-klasse, waar Bryan Sellers en Madison Snow met de M4 GT3 van Paul Miller Racing de race controleerden. De tweede plaats was voor de Gradient Racing-Acura NSX van Mario Farnbacher en Marc Miller, gevolgd door Aaron Telitz en Frankie Montecalvo met de Lexus van Vasser Sullivan.

De volledige uitslag is hier te vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet