Formule 1

Formule 1: Leclerc verslaat Verstappen voor pole in Melbourne

Leclerc

De twee kemphanen van het seizoen 2022 (tot dusver) starten de GP van Australië samen vooraan. In de kwalificatie die twee keer onderbroken werd, was er voor Leclerc weinig vuil aan de lucht en hij greep met vrij ruime marge de pole. Verstappen ging beduidend minder lekker, maar pakte wel p2. Perez start morgen als derde, Sainz kwam door twee keer dikke pech niet verder dan p9.

Werk aan de Aston Martin-winkel

De kwalificatie is een race tegen de klok in de Aston Martin-garage. Vettel en Stroll parkeerden parkeerden in P3 allebei hun auto in de muur en beide bolides moeten dus gerepareerd worden. Terwijl de klok doortikt, blijkt Stroll Q1 nog net te halen, voor Vettel is de tijd net te kort.

Latifi blijft crashen
De sessie duurt nog twee minuten, met Albon, Magnussen, Latifi en beide Aston Martins onder de streep, als Nicholas Latifi zijn Williams wéér in de muur zet. Na twee crashes door rijdersfouten in Saoedi-Arabië ontstaat de crash nu door een heel dom misverstand.

Latifi zit in zijn opwarmronde en gaat aan de kant om Stroll voorbij te laten, maar Stroll zit helemaal niet in een snelle ronde. Dat beseft Latifi de volgende bocht en dan wil hij zijn landgenoot weer inhalen. Maar die verwacht dat niet, gaat dan net aan de kant voor Zhou die eraan komt en kijkt niet in zijn spiegels. Stroll stuurt naar rechts op het moment dat Latifi weer voorbij komt, en tikt zijn linkerachterwiel aan. Die impact is al behoorlijk, daarna gaat de Williams rechtsaf de muur in, die impact is nog groter

Het is een lullig misverstand, maar de gevolgen voor Williams zijn enorm. Het eerste probleem zijn de reserve-onderdelen – die hebben de meeste teams in deze fase van het seizoen nog niet in overvloed, laat staan Williams na de twee crashes van Latifi in Jedah. Daarnaast hebben crashes tegenwoordig met de budgetcap een grote impact op de mogelijkheden, dus qua ontwikkeling staat het geplaagde team ook al op achterstand.

Racen voor een plekje
De een zijn dood is de ander zijn brood. Het harde werk van de Aston Martin-monteurs wordt door Stroll teniet gedaan, maar nu kan Vettel wel meedoen.

Met nog twee minuten op de klok wordt de sessie vervolgd. Dat betekent weinig tijd voor een opwarmrondje en racen voor baanpositie. De Mercedessen doen daar niet aan mee en sluiten achteraan, maar het gevolg is dat ze te laat zijn om nog een ronde te rijden.

Behalve Vettel moeten ook Albon en Magnussen aan de bak, want die staan onder de streep. Vettel verricht geen wonderen, maar is wel sneller dan Latifi en Stroll. Magnussen komt na twee succesweekenden niet in Q2. Albon blijft steken op p16, en krijgt ook nog drie plaatsen straf. Om het Williams-drama compleet te maken, valt Albon stil in de inlap.

Veel kleine momentjes
Q2 verloopt zonder grote problemen, maar ook zeker niet vlekkeloos. Russell spint omdat hij met een wiel door het gras gaat, Perez gaat niet genoeg van het gas voor de gele vlag en Verstappen zit per ongeluk Hamilton in de weg.

Ocon, Bottas, Zhou, Schumacher en Tsunoda staan in de slotfase op uitvallen. Ocon ontspringt de dans en duwt Gasly eruit. Die blijft steken op p11. De andere vier weten de dans ook niet te ontspringen, Tsunoda gaat zelfs door zijn grindbak. Het zorgt voor een duidelijke scheiding in het veld: vijf teams met twee auto's in de toptien.

De zon zien zakken
Door het vele oponthoud is de zon al flink aan het zakken als Q3 aanvangt. De rijders zijn duidelijk. Leclerc: "Geef me de helm met het donkerste vizier want de zon is verschrikkelijk." Verstappen: "Ik zie geen ***, ik ben helemaal verblind." Het probleem is even verdwenen voor de eerste run, want dan is de zon achter een wolk verdwenen.

Verstappen begint als eerste aan zijn vliegende ronde. De eerste twee sectoren zijn goed, maar in de voorlaatste bocht gaat Verstappen te diep en dat kost tijd. Perez komt achter hem aan, is in de eerste twee sectoren langzamer, maar maakt geen fout en is 0.001 sneller dan zijn teamgenoot.

De Ferrari's rijden een extra opwarmronde en na twee sectoren zit zowel Leclerc als Sainz onder de tijd van de Red Bulls. Blijft dat overeind in sector 3? Voor Leclerc wel, die rijdt de snelste tijd. Sainz heeft botte pech, want een paar meter voor start/finish wordt de rode vlag uitgehangen en dus telt zijn tijd niet.

Alonso van high naar low
Die rode vlag wordt veroorzaakt door Fernando Alonso. Die gooit hoge ogen met een paarse middensector. Kan hij verrassend meedoen om de pole? Nee, want zijn Alpine laat hem in de laatste sector steek. De hydraulica vallen weg, de Spanjaard kan niet meer terugschakelen, gaat te diep de bocht in en eindigt in de muur. Wat een pech.

Bijna donker
Na het zoveelste oponthoud is het inmiddels schemerig als de sessie wordt hervat, maar de laagstaande zon is weer terug. Er staan nog 7 minuten op de klok, genoeg tijd voor een laatste run. Hoe is de stand van zaken? Achter Leclerc, Perez en Verstappen valt een enorm gat naar Ricciardo – McLaren staat er in Melbourne ineens een stuk beter op, tot vreugde van het Australische publiek. Vlak achter hem staan Ocon, Norris en Hamilton.

Terwijl Mercedes twee opwarmrondes doet, begint Perez als eerste aan zijn laatste poging. Sector 1 is bijna identiek aan die van Leclerc, na de tweede zit hij er 2 tienden onder, aan het einde komt hij 0.001 tekort. Wat een marge. Maar Leclerc behoudt de voorlopige pole.

Verstappen heeft wat goed te maken, maar zijn eerste twee sectoren zijn langzamer dan zijn vorige poging – al is dat wel sneller dan de tijd van Leclerc. Nu een foutloze derde sector? Ja, een voorlopige pole, 0.085 sneller dan de Ferrari.

Maar Leclerc komt nog en hij is paars en groen in de eerste sectoren. Pakt hij de pole terug? Jep, met een ruime marge: 0.286 sneller dan Verstappen.

Ramp voor Sainz
Wat kan Sainz, die zo'n pech had bij die eerste run? De druk staat er nu vol op, maar ook zijn tweede run is niet zonder problemen. Hij heeft geen tijd optimale voorbereiding en moet enigszins gehaast zijn opwarmronde doen. Daardoor zijn zijn banden niet optimaal op temperatuur. Maar als topper moet je met die omstandigheden om kunnen gaan. En dat lukt Sainz niet. Hij maakt een flinke fout in de snelle chicane en verliest veel tijd. Nog een foutje in de volgende bocht brengt hem niet verder dan p9. Terwijl hij aanvankelijk meedeed om pole. "Wat een ramp, wat een ramp", verzucht de Spanjaard. "Ja, sorry daarvoor", is het antwoord waar Sainz niets mee kan. Als hij het tij niet snel weet te keren, loopt hij het risico al snel de tweede Ferrari-viool te krijgen. 

Brits kliekje
Na het drama in Saoedi-Arabië, gaat Mercedes in Australië iets beter. De twee topteams zijn buiten bereik, maar daarachter liggen de kansen. Hamilton en Russell krijgen veel benzine mee, zodat ze twee snelle ronden kunnen doen. De eerste brengt Hamilton op de zevende tijd, Russell op de vijfde. Na een rustige ronde opwarmen wint Hamilton in de tweede poging. Hij is sneller dan zijn teamgenoot. Maar de twee komen niet aan de tijd van hun landgenoot Norris, die het verrassende McLaren op de tweede startrij zet. De derde startrij dus voor de twee zilverpijlen.

Ricciardo start voor thuispubliek op p7, met Ocon naast hem. Sainz en Alonso staan daarachter.

Leclerc:
"Die ronde voelde erg goed. Op dit circuit heb ik veel problemen gehad, het lag mij nooit zo. Ook de trainingen waren nog wat rommelig, maar in de kwalificatie en Q3 kwam alles bij elkaar. De auto rijdt lekker, we zijn best verrast door onze kwalificatie-snelheid."

Verstappen:
"Dit was niet goed. Ik heb het hele weekend nog niet het goede gevoel gevonden in de auto. Er was nog niet één ronde waarin ik het vertrouwen had om tot de limiet te gaan. De tweede plek is dan toch een goed resultaat, in de race zal het wel stabiliseren. Maar dit weekend is tot dusver enorm wisselvallig – als team willen wij meer."

Uitslag kwalificatie Australië
1. Charles Leclerc, 1:17.868
2. Max Verstappen, op 0.286
3. Sergio Perez, op 0.372
4. Lando Norris, op 0.835
5. Lewis Hamilton, op 0.957
6. George Russell, op 1.065
7. Daniel Ricciardo, op 1.164
8. Esteban Ocon, op 1.193
9. Carlos Sainz, op 1.540
10. Fernando Alonso, geen tijd

11. Pierre Gasly, 1:19.226
12. Valtteri Bottas, 1:19.410
13. Yuki Tsunoda, 1:19.424
14. Guanyu Zhou, 1:20.155
15. Mick Schumacher, 1:20.465

16. Alex Albon, 1:20.135
17. Kevin Magnussen, 1:20.254
18. Sebastian Vettel, 1:21.149
19. Nicholas Latifi, 1:21.372
20. Lance Stroll, geen tijd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet