Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Alpine behaalt eerste overwinning in FIA WEC in verkorte race Sebring (lang)

220319 WEC Start
Start van het WEC-seizoen 2022 op Sebring met de uiteindelijk winnende Alpine op kop

Alpine heeft zijn eerste algehele overwinning in het FIA WEC binnen. In de race op Sebring, die maar liefst drie keer met de rode vlag werd onderbroken en na de derde keer, met officieel nog 70 minten te gaan, ook niet meer werd hervat, behaalden André Negrão, Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxivière de overwinning met de Alpine A480. In LMP2 ging de overwinning naar United Autosports met Paul Di Resta, Oliver Jarvis en de pas 16-jarige Josh Pierson, die daarmee de jongste klassewinnaar in de historie van de serie werd. Robin Frijns eindigde samen met zijn teamgenoten René Rast en Sean Gelael in de WRT-Oreca als tweede in de klasse. De andere Nederlander in het veld, Tijmen van der Helm, werd met de ARC Bratislava-Oreca samen met Miro Konopka en Mathias Beche 13e in de LMP2-klasse en vierde in LMP2-Pro-Am, waarin AF Corse met François Perrodo, Nicklas Nielsen en Alessio Rovera de overwinning behaalde. De winst in GTE-Pro was voor het Porsche-duo Michael Christensen en Kévin Estre, de Northwest-AMR-Aston Martin van Paul Dalla Lana, David Pittard en Nicki Thiim won GTE-Am.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De eerste onderbreking met de rode vlag, in het vierde uur van de race, was het gevolg van de zware crash van José María López met de nummer 7-Toyota Hypercar, waarvan we eerder al melding maakten. Andermaal werd bevestigd dat López het ongeval zonder kwetsuren had doorstaan. "Ik had contact met een GT-auto en liep schade aan de voorkant op. Ik probeerde zo snel ik kon weer verder te rijden, maar daarbij onderschatte ik de schade die ik aan de auto had", vertelde López naderhand. "Voor bocht 14 viel het bodywork aan de voorkant naar beneden als gevolg van de schade en ik kon daardoor niet goed remmen of insturen, dus raakte ik rechtuit in de vangrails. Dat was een flinke klapper, maar de auto is gelukkig erg veilig, daar ben ik dankbaar voor."

Op het moment van de eerste onderbreking reed de nummer 8-Toyota aan de leiding, maar die moest nog tijdens de safety-car voorafgaand aan de herstart naar binnen voor brandstof en vervolgens direct na de herstart andermaal de pits in voor een reguliere stop. Dat bracht de Alpine, die vanaf de pole-position was gestart, aan de leiding, wat uiteindelijk ook resulteerde in de overwinning voor het Franse team. De tweede en derde onderbreking, en daarmee dus het voortijdige einde van de race, waren het gevolg van een front met onweer dat over het circuit trok. Vooral in verband met de veiligheid van baancommissarissen en toeschouwers, zeker op het vlakke terrein van Sebring, nam de organisatie wat dat betreft geen enkel risico, zodat tot tweemaal toe de rode vlag gezwaaid werd. Dat leverde Alpine dus de eerste WEC-overwinning op, met 37,466 seconden voorsprong op de nummer 8-Toyota van Buemi, Hartley en Hirakawa. De Glickenhaus met Oliver Pla, Romain Dumas en Ryan Briscoe eindigde op de derde plaats.

220319 WEC WRT Podium
Podiumsucces met de tweede plaats in LMP2 voor René Rast, Robin Frijns en Sean Gelael (vlnr)

Dat de WEC-organisatie nog behoorlijk wat huiswerk heeft in het uit elkaar houden van de hypercars en de LMP2's was van tevoren al duidelijk – en dan zijn de LMDh's er nog niet eens bij! – maar werd eens te meer onderstreept dat de eerste acht (!) geklasseerde LMP2' op de plaatsen vier tot en met elf van het algemeen klassement allemaal op slechts twee ronden van de winnende Alpine eindigden. De winst in de klasse was voor United Autosports met Paul Di Resta, Oliver Jarvis en de piepjonge Josh Pierson. Daarachter werd de strijd tussen de beide WRT-auto's, de nummer 31 van Robin Frijns, René Rast en Sean Gelael en de nummer 41-Realteam by WRT-inschrijvin van Rui Andrade, Ferdinand Habsburg en Norman Nato, pas in de slotfase beslist in het voordeel van het eerstgenoemde trio. "Het begin van de race was lastig, we hadden te maken met banden die te warm werden, maar naarmate de race vorderde werd het beter", zei Frijns. "Aan het eind had ik graag in de regen gereden, want in de vrije training bleek al dat we in het nat erg snel waren, maar het was een vreemd einde van de race. In ieder geval is het voor het team als geheel een goed resultaat." Winst in de Pro-Am-klasse was voor AF Corse, dat voor het eerst een prototype naast de bekende Ferrari's in een WEC-race inzette. De ARC Bratislava-Oreca, waarmee ook Tijmen van der Helm in actie kwam, werd vierde in Pro-Am.

220319 WEC Porsche Pro
GTE-Pro-zege voor de fabrieks-Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre

In de GTE-Pro-klasse eindigden de beide fabrieks-Porsches, de nummer 92 met Michael Christensen en Kévin Estre en de nummer 91 met Gianmaria Bruni en Richard Lietz, respectievelijk als eerste en derde, met daartussen de Corvette van Tommy Milner en Nick Tandy, allemaal in dezelfde ronde, evenals de AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi en James Calado, die als vierde net naast het podium grepen. De GTE-Am-klasse resulteerde in een dubbel succes voor Aston Martin met de overwinning voor de Northwest-AMR-Vantage van Paul Dalla Lana, David Pittard en Nicki Thiim en de tweede plaats voor de van pole-position gestarte TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Florian Latorre en Marco Sørensen. De laatste podiumplaats in de klasse was voor de Project 1-Porsche van het Inception Racing-trio Brendan Iribe, Olli Millroy en Ben Barnicoat. Na een crash van Iribe eerder in de week moest het Duitse team uitwijken naar het reservechassis van GR Racing, omdat de eigen Porsche ter plekke niet meer kon worden hersteld.

De volledige uitslag is hier te vinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet