Sportscars: Pole-positions teams Van der Zande en Van Berlo voor 12 Uur Sebring

De Ganassi-Cadillac met ondermeer Renger van der Zande behaalde de pole op Sebring
Met Nicolas Lapierre veroverde een Fransman de pole-position voor de 1000 Miles of Sebring, de openingsrace van het FIA WEC 2022. Ook in de kwalificatie voor de Mobil 1 12 Hours of Sebring, de tweede ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, was een Fransman de snelste. Sébastien Bourdais reed de Chip Ganassi Racing-Cadillac, die hij deelt met Renger van der Zande en Ryan Hunter-Reay, naar een tijd van 1:45,166 minuten en behaalde daarmee de beste startpositie voor de 12-uursrace van morgen. In LMP2 was de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca het snelst in handen van Ben Keating, die gisteren al de GTE-Am-pole voor de WEC-race pakte. Ook in LMP3 staat er een team met Nederlandse inbreng op pole, want Gar Robinson reed met de Riley-Ligier, die hij deelt met Kay van Berlo en Felipe Fraga, de snelste rondetijd in de klasse. Snelste GTD-Pro-auto in de kwalificatie was de nummer 62-Risi-Ferrari in handen van Daniel Serra, terwijl Zach Robichon in de Wright Motorsports-Porsche de beste startplaats in de GTD-klasse behaalde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
"Het gaat goed hier, we hebben veel snelheid in de auto, ook op oude banden", meldde Renger van der Zande gisteren na de trainingen al vanuit Sebring. In de eerste vrije training had onze landgenoot zelfs de snelste tijd van het volledige veld laten aantekenen. In de kwalificatie bevestigde Sébastien Bourdais de goede vorm door de pole-position voor zich op te eisen, al was het verschil met merkgenoot Pipo Derani in de nummer 31-Action Express-Cadillac met 0,026 seconden slechts minimaal. Niettemin een mooie uitgangspositie voor Van der Zande en zijn teamgenoten voor de 12-uursrace, die zwaar belooft te worden: "Het wordt enorm heet zaterdag", zo wist Van der Zande te melden.

Sébastien Bourdais behaalde de pole voor de Mobil 1 12 Hours of Sebring
De Wayne Taylor-Acura behaalde in handen van Ricky Taylor de derde startplaats, gevolgd door Alex Lynn in de nummer 02-Ganassi-Cadillac en de nummer 48-Ally-Cadillac, waarin Mike Rockenfeller reed. De oud-DTM-kampioen moest het tot nu toe alleen doen, want zijn beide teamgenoten Kamui Kobayashi en José María López, die vandaag voor Toyota in de WEC-race in actie komen, mogen van hun Japanse werkgever pas in de IMSA-auto stappen als alle WEC-verplichtingen achter de rug zijn, wat concreet inhoudt dat ze morgen tijdens de warm-up pas hun eerste rondjes met de Cadillac-DPi rijden. Rockenfeller rijdt overigens ook in beide races, maar kreeg geen restricties opgelegd.

In LMP2 reed Frits van Eerd met de RTN-Oreca de vijfde tijd
In LMP2 was Ben Keating in de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca het snelst, gevolgd door Henrik Hedman in de DragonSpeed-Oreca. Frits van Eerd kwalificeerde de Oreca van Racing Team Nederland heel keurig als vierde in de klasse. Tijdens de trainingen had het Nederlandse team wat tijd verloren door enkele kleine problemen, maar als geheel zijn de auto en de 'pace' goed, zoals teammanager Mark Koense mededeelde.

LMP3-pole voor de Riley-Ligier, waarmee ook Kay van Berlo rijdt
Gar Robinson reed de kwalificatie in de Riley-LMP3 en behaalde daarmee de pole-position in de klasse, wat dus ook voor Kay van Berlo een prima uitgangspositie betekent. Robinson bleef Jarrett Andretti in de Andretti Autosport-Ligier 0,035 seconden voor.

Daniel Serra reed de snelste GTD-Pro-tijd met de Risi-Ferrari
De GT-kwalificatie werd met de rode vlag onderbroken, nadat John Potter in de Magnus Racing-Aston Martin op de baan tot stilstand was gekomen. Na de hervatting hadden de deelnemers nog slechts zes minuten voor een snelle tijd. In de GTD-Pro-klasse staan er met de nummer 62-Risi-Ferrari en de nummer 63-TR3-Lamborghini, respectievelijk gekwalificeerd door Daniel Serra en Mirko Bortolotti, twee Italiaanse sportwagens op de eerste startrij. Het verschil tussen de twee rijders was slechts 0,017 seconden. De nummer 3-Corvette, waarin António García de kwalificatie reed, start als derde, maar moest wel drie auto's uit de GTD-klasse voor zich dulden. "We zijn echt te langzaam, we hebben een kleinere restrictor dan in Daytona", liet teamgenoot Nicky Catsburg gisteren weten. Inmiddels heeft de IMSA-organisatie gereageerd en een 1 mm grotere restrictor toegestaan, wat voor zo'n 20 pk extra moet zorgen. Tevens werd de toegestane hoeveelheid brandstof met vier liter vergroot. In GTD was Zach Robichon in de Wright Motorsports-Porsche het snelst, 0,025 seconden voor Robby Foley in de Turner Motorsport-BMW. Russell Ward kwam in de Winward-Mercedes tot de derde tijd.

GTD-pole voor Zach Robichon in de Wright-Porsche