Formule 1

Formule 1: Ferrari, McLaren en Mercedes zetten de toon op Barcelona, GP van Rusland geschrapt

2200042-scuderia-ferrari-2022-barcelona-test-day-1-gallery

De teams van Ferrari, McLaren en Mercedes hebben de snelste tijden laten noteren tijdens de eerste drie F1-testdagen op Barcelona, maar de tijden zeiden deze keer nóg minder dan in vorige voorseizoenen. Geen enkel team liet zich nog echt in de kaarten kijken, terwijl elke auto zonder uitzondering te kampen had van het aerodynamische probleem van 'porpoising': het op en neer wippen van de auto door wegvallende neerwaartse druk. De wereldgebeurtenissen drongen intussen ook door tot de paddock, waar het team van Haas op de laatste dag zijn Uralkali-logo's van de auto's haalde en vervolgens de afgelasting van de GP van Rusland bekend werd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, Mercedes AMG F1

Met tien volledig nieuwe ontwerpen gingen de F1-teams afgelopen woensdag voor het eerst aan de bak op het Circuit de Barcelona-Catalunya, in gespannen afwachting wat het nieuwe reglement van 2022 met de auto's had gedaan. Ferrari ging als snelste van start, maar McLaren nam in de middag het roer over. Op de tweede dag bleef Ferrari het snelste, maar op de slotdag kwam Mercedes bovendrijven.
  SI202202230343 news

Ferrari en McLaren draaiden aanvankelijk ook de meeste ronden, terwijl Mercedes daarbij achterbleef. Op de laatste dag maakte het kampioensteam die achterstand echter ruimschoots goed. Op die dag werd 's middags ook een regensimulatie uitgevoerd. Drie teams konden door problemen de test niet afmaken: Alpine, Aston Martin en Haas werden door technische mankementen vroegtijdig gestuit.

Red Bull fietste intussen met zijn tijden overal een beetje tussendoor, maar baarde op woensdagochtend wel meteen opzien toen de 'echte' RB18 voor het eerst het licht zag. De sidepods van de Red Bull blonken uit door hun extreme complexiteit en gaven de concurrentie meteen het bange vermoeden dat Adrian Newey weer eens uit zijn aerodynamische slof was geschoten.
  M302440

De tijden moesten meer dan ooit met een korreltje zout worden genomen, want alle teams gingen op de rechte stukken regelmatig van het gas af om zich niet te veel te laten kennen. Ook om een andere reden moesten ze van het gas af: porpoising. Na 40 jaar bleek opnieuw een probleem op te duiken dat de F1-auto's ook al had geplaagd tijdens het vorige 'ground effect'-tijdperk, en het was schokkend om te moeten constateren dat geen van de F1-teams blijkbaar een geschiedenisboek had geraadpleegd. Geen enkele auto onttrok zich aan het huppelende fenomeen, maar sommige hadden er meer last van dan andere. Bij niemand was het probleem in computersimulaties naar voren gekomen, maar op Barcelona bleek dat de werkelijkheid toch weerbarstiger was. Het ontlokte Ferrari-teambaas Mattia Binotto dan ook de uitspraak dat de beste kansen nu voor het team zijn dat het probleem als eerste onder controle heeft.

Intussen had de Russische inval in Oekraïne ook gevolgen in de Formule 1. Het toch al veelgeplaagde team van Haas moest besluiten om zijn Uralkali-sponsoring van de auto te halen en kon niet garanderen dat Nikita Mazepin in de auto blijft voor het komende seizoen. Het team van Michael Andretti, dat eerder deze week de intentie afgaf om in de Formule 1 te stappen, zou door de gebeurtenissen wellicht niet helemaal van de grond af aan hoeven te beginnen.
  SI202202230409 news

Later op de middag werd bekend dat de Formule 1 niet naar Rusland gaat voor de GP op Sochi. Eerder had Sebastian Vettel al laten weten dat hij sowieso niet zou gaan, terwijl ook wereldkampioen Max Verstappen het geen goed idee vond om naar een land te gaan dat een oorlog was begonnen. Voor de Formule 1, dat een nadrukkelijk 'apolitieke' geschiedenis heeft, kwam de bekendmaking alsnog heel snel – vrij kort na het besluit van de UEFA om de Champions League-finale uit St. Petersburg weg te halen. Zo vroeg was de Formule 1 als sport er nog nooit bij. De organisator van de GP van Rusland meldde daarop dat de race misschien toch kan doorgaan en dat al aangekochte toegangskaartjes nog niet worden vergoed.

F1, Barcelona, 1e collectieve test, 23-25 februari 2022

Dag 1
1. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'19"568 - 103 ronden - C4
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'20"165 - 80 - C3
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'20"416 - 73 - C3
4. George Russell (Mercedes) - 1'20"784 - 77 - C3
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'20"929 - 50 - C3
6. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'21"276 - 52 - C3
7. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'21"638 - 121 - C3
8. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'21"746 - 127 - C2
9. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'22"246 - 147 - C2
10. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'22"572 - 23 - C3
11. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'22"760 - 66 - C3
12. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'22"962 - 23 - C3
13. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'23"327 - 67 - C2
14. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'23"379 - 66 - C3
15. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) - 1'24"505 - 20 - C2
16. Robert Kubica (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'25"909 - 9 - C3

Dag 2
1. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'19"689 - 79 - C3
2. Pierre Gasly (AlphaTauri Honda) - 1'19"918 - 147 - C4
3. Daniel Ricciardo (McLaren Mercedes) - 1'20"288 - 126 - C4
4. George Russell (Mercedes) - 1'20"537 - 66 - C3
5. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'20"546 - 71 - C3
6. Sebastian Vettel (Aston Martin Mercedes) - 1'20"784 - 74 - C3
7. Sergio Perez (Red Bull Honda) - 1'21"430 - 78 - C3
8. Nikita Mazepin (Haas Ferrari) - 1'21"512 - 42 - C3
9. Alex Albon (Williams Mercedes) - 1'21"531 - 47 - C3
10. Guanyu Zhou (Alfa Romeo Ferrari) - 1'21"885 - 71 - C3
11. Nicholas Latifi (Williams Mercedes) - 1'21"894 - 61 - C3
12. Lance Stroll (Aston Martin Mercedes) - 1'21"920 - 55 - C3
13. Mick Schumacher (Haas Ferrari) - 1'21"949 - 66 - C3
14. Esteban Ocon (Alpine Renault) - 1'22"164 - 125 - C3
15. Valtteri Bottas (Alfa Romeo Ferrari) - 1'22"288 - 21 - C3
16. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'22"562 - 40 - C2

Dag 3
1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'19"138 - 94 - C5
2. George Russell (Mercedes) - 1'19"233 - 66 - C5
3. Sergio Perez (Red Bull Honda) - 1'19"556 - 74 - C4
4. Max Verstappen (Red Bull Honda) - 1'19"756 - 59 - C3
5. Sebastian Vettel (Aston Martin Mercedes) - 1'19"824 - 48 - C5
6. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'19"831 - 44 - C3
7. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'20"072 - 92 - C3
8. Alex Albon (Williams Mercedes) - 1'20"318 - 94 - C4
9. Nicholas Latifi (Williams Mercedes) - 1'20"699 - 13 - C4
10. Daniel Ricciardo (McLaren Mercedes) - 1'20"790 - 86 - C3
11. Lando Norris (McLaren Mercedes) - 1'20"827 - - C3 - 52
12. Fernando Alonso (Alpine Renault) - 1'21"242 - 12 - C3
13. Guanyu Zhou (Alfa Romeo Ferrari) - 1'21"939 - 41 - C3
14. Pierre Gasly (AlphaTauri Honda) - 1'22"469 - 40 - C2
15. Nikita Mazepin (Haas Ferrari) - 1'26"229 - 9 - C3
16. Valtteri Bottas (Alfa Romeo Ferrari) - 1'30"433 - 10 - C3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet