Sportscars

Sportscars: WTR-Acura op pole voor Rolex 24 At Daytona, reacties alle Nederlanders na driedaagse 'Roar'-test

220124 IMSA polewinnaars
Filipe Albuquerque en Ricky Taylor behaalden de pole-position voor de Rolex 24 At Daytona

Op Daytona International Speedway vond de afgelopen dagen de 'Roar Before the Rolex 24', de driedaagse test ter voorbereiding op de 24-uursrace van komend weekeinde plaats. Voor het tweede jaar op rij omvatte de test ook een kwalificatierace voor het bepalen van de startopstelling voor de 24-uursrace. Met de overwinning in de kwalificatierace van 100 minuten eisten Ricky Taylor en Filipe Albuquerque met de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Acura de pole-position voor de grote wedstrijd voor zich op. Eerder al was de WTR-Acura in twee van de vier testsessies het snelst. Ook alle acht Nederlandse rijders kwamen in Daytona in actie, AUTOSPORT.NL noteerde de reacties vanuit het Nederlandse kamp.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Het verloop van de testsessies gaf al aan dat de WTR-Acura en de JDC Miller Motorsports-Cadillac grotendeels het tempo bepaalden. In de kwalificatie voor de kwalificatierace (volgt u het nog?) zette Tristan Vautier in de JDC-Cadillac de snelste tijd neer. Samen met teamgenoot Richard Westbrook streed hij in de race tot aan het slot om de overwinning, tegen Ricky Taylor en Filipe Albuquerque in de WTR-Acura. In de laatste ronde plaatste Westbrook nog een aanval op Taylor in de strijd om de leiding, maar die actie moest de Brit met een spin bekopen. Daarop reed Taylor de overwinning naar huis en behaalde zo de pole-position voor de grote race. De JDC-Cadillac start vanaf de tweede plaats.

220124 IMSA Roar Zande
Vijfde startplaats voor de Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande

Renger van der Zande eindigde samen met Sébastien Bourdais als vijfde in de kwalificatierace, wat dus ook de startplaats voor de snelste van de beide Ganassi-Cadillacs voor de Rolex 24 is. Van der Zande verklaarde: "Een mooie wedstrijd. Ik had een prima start, ging van de zesde naar de tweede plaats in de eerste ronde. Toen was het een beetje wachten op het verkeer om een aanval te kunnen plaatsen op de JDC-Cadillac. Ik kwam er uiteindelijk niet voorbij, kwam wat topsnelheid tekort om te kunnen aanvallen. Ik kwam als tweede de pits in, maar we hadden de 'pit speed limiter' niet goed staan, waardoor we voor beide auto's een 'drive-through' kregen. Op zich zit de snelheid er wel in, maar topsnelheid is waarop je Daytona wint... De Acura's gaan vooralsnog te hard op het rechte stuk. Qua rondetijd zijn we sneller, maar in de Busstop komen ze heel dichtbij en ook al heb je een betere 'exit', dan vliegen ze op het rechte stuk voorbij. Dat baart me wel een beetje zorgen voor de race. Het was wel leuk om alvast een wedstrijd te rijden, we kijken nu uit naar de 'big one'!"

220124 IMSA Roar RTN
Racing Team Nederland met de Oreca in actie op de 'banking' van Daytona

In LMP2 bezet het PR1 Mathiasen Motorsports-team met beide Oreca's de eerste startrij, waarbij Ben Keating en Mikkel Jensen de overwinning in de kwalificatierace en daarmee de pole in de klasse binnenhaalden. Namens Racing Team Nederland namen Frits van Eerd en Dylan Murry de kwalificatierace voor hun rekening en eindigden op de zesde plaats. "We zijn zeer tevreden over de hele week", zei teammanager Mark Koense. "Ons belangrijkste doel was om Frits en Dylan zoveel mogelijk 'track time' te geven. Dylan had nog nooit eerder met een LMP2 gereden, dus we hadden een 'zilver'- en een 'brons'-rijder, in tegenstelling tot de anderen, die met een 'goud' of 'platina' reden. Dylan heeft een heel goede job gedaan, ook Frits deed het prima. We hebben bij het testen één sessie verloren door een technisch probleem en in de andere sessies ging er veel rijtijd verloren door rode vlaggen. Met vier rijders kom je dan amper aan rijden toe. We zijn tevreden met het resultaat. Het is typisch zo'n race waarin je de rijtijd veel belangrijker vindt dan de startpositie, dus P6 is een prima uitgangspunt."

220125 IMSA G-Drive
Tijmen van der Helm beleeft met de G-Drive-Oreca zijn première in Daytona

De nummer 69-G-Drive-Oreca, waarin ook Tijmen van der Helm in actie komt, werd in de kwalificatierace gereden door John Falb en James Allen. Van der Helm maakte in de loop van de test ook zijn eerste meters in Daytona en zei: "Onze race ging niet superslecht, we lagen derde of vierde. Met gebruikte banden verloren we wat tijd. Na de bandenwissel ging het wel beter, maar toen lagen we wat te ver achter op de rest. We hebben nog wel wat kleine problemen die we moeten aanpassen voor de grote race. Zo lopen we vrij veel schade op aan de onderkant van de auto. Voor mij is de ervaring heel anders dan wat ik normaal gewend ben. Ik vind het supergaaf! Ik heb nog maar 15 rondjes gereden, dus hopelijk krijg ik volgende week wat meer rijtijd om progressie te boeken als alle problemen zijn opgelost. De tijden die ik reed waren in ieder geval niet slecht."

220124 IMSA Roar Berloi
De Riley-LMP3, waarin ook Kay van Berlo rijdt, viel in de kwalificatierace uit

Minder goed verliep het voor de Riley-LMP3 met Nederlandse inbreng door Kay van Berlo, want als gevolg van een technisch probleem was de race voor Van Berlo's teamgenoten Gar Robinson en Felipe Fraga al na vijf ronden ten einde. "We starten dus vanaf de laatste plaats in onze klasse", stelde Van Berlo nuchter vast. "Tot aan de kwalificatierace was het voor ons echter een goed weekeinde. De snelheid zat er lekker in. Ik heb zelf niet heel veel kunnen rijden, heb een paar ronden gedaan in de tweede training en in de nachtsessie. Een super-ervaring, vooral de nachttraining! Dat was voor mij de eerste keer in het donker met een LMP3, en hier op Daytona. Met 62 auto's op de baan, dat is wel heel gaaf! Lekker druk... De snelheid was meteen goed, we hebben de standaardproducures doorlopen en wat dingen uitgeprobeerd aan de auto. Ook mijn teamgenoten gingen lekker. We staan er in principe goed voor, het zal best goed komen. We hebben tenslotte 24 uur de tijd om naar voren te komen!" De pole-position in de klasse ging naar de Andretti-Autosport-Liguer van Jarett Andretti en Josh Burdon, gevolgd door de snelste van de beide Mühlner-Duqueines, gereden door Moritz kranz en Ayrton Ori.

220124 IMSA Roar Catsburg
Nicky Catsburg: "We missen met de Corvette veel rechte-lijnsnelheid"

In GTD Pro gingen Andrea Caldarelli en Mirko Bortolotti in de TR3 Racing-Lamborghini met de klassezege en daarmee de pole-position aan de haal. De Pfaff-Porsche van Mathieu Jaminet en Felipe Nasr eindigde als tweede, voor de Proton-Mercedes van dirk Müller en Austin Cindric. De beide fabrieks-Corvettes kwamen ondanks een tussentijdse BOP-aanpassing in de loop van de week wat snelheid tekort en kwamen niet verder dan de achtste en negende plaats, beide met een ronde achterstand. "Toch best positief voor ons in de zin van dat de auto redelijk goed voelt", meldde Nicky Catsburg, rijder in de nummer 3-Corvette, waarmee António García en Jordan Taylor zich als achtste kwalificeerden. "We komen echter veel rechte-lijnsnelheid tekort, zoals ook duidelijk werd in de kwalificatierace. Op die manier kun je gewoon niet meedoen: moeilijk om in te halen, moeilijk om te vechten. Ik verwacht dat de BoP-makers daar hun best op gaan doen. Ik heb niet heel veel kunnen rijden, hopelijk hebben we volgende week wat meer snelheid."

220124 IMSA Roar Bleekemolen
De GMG-Porsche met onder anderen Jeroen Bleekemolen in de GTD-klasse

In de GTD-klasse behaalde het Winward-Mercedes-team, vorig jaar klassewinnaar in de 24-uursrace, de overwinning in de kwalificatierace en daarmee de pole-position voor de race van volgende week. Rijders waren Russell Ward en Lucas Auer. Daarachter eindigden Jon Miller en Paul Holton in de Crucial Motorsports-McLaren als tweede, voor Frankie Montecalvo en Townsend Bell in de Vasser Sullivan-Lexus. De GMG-Porsche, waarmee ook Jeroen Bleekemolen rijdt, eindigde met Kyle Washington en Klaus Bachler in de kwalificatierace als 15e. Bleekemolen zei: "Het was een mooi weekeinde, dat voor ons ook goed verliep. We hebben onze amateurrijder, Kyle Washington, laten kwalificeren en starten. Die reed vrij ver achteraan, maar heeft het goed gedaan. Die rijdt pas twee jaar, dus als je dat bedenkt deed hij het prima. Er waren geen 'yellows' in deze race, die we wel een beetje nodig hadden gehad om naar voren te komen. Dat wordt tijdens de 24 Uur wel anders, dus daar maak ik me ook verder geen zorgen over. Bachler heeft goede tijden laten zien, die zit echt wel bij de top. Nu is het wachten welke BoP er voor komend weekeinde uit rolt, al verwacht ik bij de GTD niet teveel veranderingen. Misschien alleen dat Corvette en BMW er wel wat bij krijgen, die zaten vrij ver weg, maar de rest, Porsche, Mercedes, Lamborghini zit allemaal dicht bij elkaar. Ik heb twee keer kunnen rijden, een paar rondjes maar, maar de tijden waren goed. Het doel, ook in de race, is om de twee amateurs zo snel mogelijk hun rijtijd te laten afwerken en dan kunnen Klaus Bachler en ik ervoor vechten, want de snelheid is gewoon goed!"

220124 IMSA Roar GT4
Dankzij Sebastiaan Bleekemolen eindigde de Black Swan-Porsche Cayman bovenaan in de IMSA Michelin Pilot Challenge

Naast zijn deelname aan de 24-uursrace start Jeroen Bleekemolen ook in de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge op Daytona. Daar deelt hij de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 van Black Swan Racing met broer Sebastiaan Bleekemolen en teameigenaar Tim Pappas. Sebastiaan Bleekemolen sloot de testdagen af als snelste in de GT4-klasse, terwijl ook Jeroen Bleekemolen en Tim Pappas in de optelling van de vijf testsessies in de top tien eindigden. "Ook dat ging lekker. De snelste tijd van het weekeinde zegt natuurlijk ook wel wat over de auto", zei Jeroen Bleekemolen. "De BoP is op dit moment vrij goed voor de nieuwe Cayman. Daar zal zeker nog wel wat aan veranderen, we krijgen zeker nog wel wat gewicht aan boord, maar de auto is goed, het team is goed, Sebastiaan deed het uitstekend, Tim reed ook heel goede tijden, dus daar zitten we er honderd procent bij om voor de overwinning te gaan!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet