Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Comeback Robert Wickens a la Zanardi in TCR

Na drie jaar zware revalidatie inspanningen doorlopen te hebben keert Robert Wickens met het team van Bryan Herta weer in de autosport terug. De Canadees zal het komende seizoen met een Hyundai Elantra N TCR in de BHA's Michelin Pilot Challenge uitkomen.


2021 Wickens
Een held a la Zanardi. De Canadees Robert Wickens beschikt eveneens over een ijzeren doorzettingsvermogen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto:PR

Comeback Robert Wickens a la Zanardi in TCR
Wie had dit gedacht? Profcoureurs zijn van een bijzonder kaliber. Ruim 3.5 jaar na zijn verschrikkelijke crash op Pocono keert de Canadees Robert Wickens weer in de cockpit terug. Sinds het dramatische ongeval op Pocono heeft Wickens als een leeuw gevochten om weer beweging zijn deels verlamde benen te krijgen.

Eind vorig jaar testte Wickens op Mid Ohio een BHA Hyundai Velostar waarvan het stuurwiel van de benodigde knopjes en schakelaars voorzien was. Dankzij de uitbreiding van Bryan Herta's TCR Team krijgt Wickens de kans om dingen te doen waaraan hij sinds 2018 heeft gewerkt. Een comeback in de autosport.

Robert Wickens: " Ik heb heel wat nachten over dit moment nagedacht en gedroomd. Met de steun van Bryan Herta wordt het nu allemaal werkelijkheid. Ik kijk er echt naar uit om van het Bryan Herta Autosport team uit te maken en eindelijk mijn eerste voorproefje te krijgen van de Hyundai Elantra N-TCR. Teambaas Bryan Herta gaf achteraf toe dat het hem echt wel wat deed toen hij Wickens vorig jaar achter het stuur van zijn auto's zag kruipen
.
Wickens rijdt komend seizoen samen met IMPC kampioen Mark Wilkins. Bryan Herta: " Voor ons team is het vandaag een monumentale dag. Wij hebben de revalidatie van Robert gevolgd en wij hebben ons over zijn toewijding en vastberadenheid verbaasd. Het is ongelofelijk dat wij zijn comeback in de professionele autosport kunnen aankondigen. Hierbij willen wij Hyundai voor hun geweldige steun bedanken en Robert weer op weg te helpen na de professionele autosport waar hij thuishoort."

Wickens rijdt met een aangepaste handbediening die door BHA-technisch directeur David Brown en ontwikkelingsingenieur Jonathan Grormley ontwikkeld is. "Het systeem is voorzien van een op maat gemaakte metalen ring die met het rempedaal is verbonden door een reeks stangen die speciaal zijn afgestemd op de Elantra. De ring is bevestigd achter het stuur waaraan met de vingers wordt getrokken om de rem te activeren.

Twee gekoppelde gashendels en schakelpaddles, allemaal bevestigd achter het stuur, stellen de bestuurder in staat om te accelereren, te schakelen en stuurinputs te maken. Het systeem bevat ook een schakelaar voor Mark Wilkins wanneer hij de cockpit overneemt in pitstops die het handgas deactiveert. De Elantra accelereert en remt met de traditionele voetpedalen als Wilkins rijdt." verklaren beide technici.

Bij IMSA is men razend enthousaist over het project. Afgelopen seizoen wonnen Taylor Hagler en Michael Lewis (in het oude FIA F3 kampioenschap voor het team van Peter Mücke actief) de IMPC TCR-titel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet