Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Piastri overtuigend kampioen met zege in Abu Dhabi, Daruvala en Zhou winnen sprintraces

ABU GP DL-9746

Oscar Piastri heeft in Abu Dhabi nog maar eens laten zien waarom het een blamage voor de sport is dat hij volgend jaar als reservecoureur van Alpine een heel seizoen langs de kant staat. De Australiër kroonde zichzelf al tot F2-kampioen na de eerste sprintrace in het afsluitende weekend op Yas Marina, na opnieuw een ijzersterk optreden waarin hij van de tiende naar de derde plaats opklom. Een dag eerder had de Prema-coureur zijn vijfde F2-pole op rij laten noteren, een dag zette hij nogmaals zijn stempel op het kampioenschap door de hoofdrace te winnen. De sprintracezeges gingen dit weekend naar Jehan Daruvala (Carlin) en Guanyu Zhou (Virtuosi). Richard Verschoor wist in zijn invalbeurt bij Charouz toch nog een punt aan zijn seizoenstotaal toe te voegen, maar Bent Viscaal (Trident) sloot zijn seizoen zonder punten af.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

De winst in de eerste sprintrace ging naar reverse polesitter Jehan Daruvala, die zich als tiende had gekwalificeerd. De Indiër kwam goed weg bij de start, wat niet gold voor zijn metgezel op de eerste rij, Dan Ticktum (DAMS), die terugviel naar de vierde plaats. Een goed gestarte Felipe Drugovich (Virtuosi) kon daardoor Daruvala onder druk zetten, een druk die bijna de hele race aanhield, totdat de Braziliaan het tegen het einde moest laten lopen.
  ABU GP DL-1302

Achter de twee koplopers marcheerden de twee Prema-coureurs door het veld: Robert Shwartzman meldde zich als eerste in de top-drie door Liam Lawson (Hitech) te verdringen, nadat hij eerder al Ticktum was gepasseerd. De teamgenoot van de Rus volgde in diens kielzog, na een superstart die hem al meteen van de tiende naar de zesde plaats had getild. Drie ronden voor het einde wisselden de twee Prema-auto's van positie, zodat Piastri nog maar eens een podiumfinish kon afvinken.

Achter Lawson en Ticktum volgden Théo Pourchaire (ART) en Guanyu Zhou, die nu net als Shwartzman geen kans meer maakte op de titel. Bent Viscaal (Trident) werd 13e na een redelijk onzichtbare race in het middenveld, terwijl Richard Verschoor op zijn terugkeer bij Charouz tot de enige twee uitvallers van de race behoorde. Jack Doohan kon na zijn voortreffelijke P2 in de kwalificatie zijn positie in de top-tien niet behouden en finishte voor MP Motorsport als 11e. Zijn teamgenoot Clément Novalak kwam als 17e over de streep.
  ABU GP DL-9734

De race erna had Piastri niets meer te verliezen – en dat bleek na een onhandige inhaalactie op Liam Lawson in de eerste ronde. Zelf viel hij daardoor een stuk verder terug (van P6 naar P13) dan zijn tegenstander, om ook nog eens vijf seconden tijdstraf te krijgen. Daarna ging het alsnog mis toen Piastri streed met Roy Nissany (DAMS) en Jüri Vips (Hitech): aanvankelijk haalde de kampioen beide in één slag in, maar daarna dook Nissany terug in het gat waar Piastri in stuurde, waarna de Australiër tegen Vips aan stuiterde. De laatste twee lagen eruit.

Vooraan leek leider Marcus Armstrong zich niet te laten afleiden door twee safetycarperiodes, maar meteen na de tweede herstart rolde de DAMS-auto langzaam uit. Dat gaf Zhou de kop, voor Ralph Boschung (Campos) die na een korte VSC-periode Shwartzman voorbij zag komen. Zhou kwam niet meer in gevaar en kon zich zo revancheren voor zijn mindere periode naar deze finale toe. Shwartzman reed zich ruim los van Boschung en Ticktum, terwijl Daruvala zowel Drugovich als Lawson aan zich voorbij zag gaan. Aan het slot scheelde het niet veel of Drugovich had Ticktum nog de vierde plaats afhandig gemaakt.
  ABU GP DL-9967

Doohan reed intussen naar punten, met een strijdbare achtste plaats, voor Pourchaire, terwijl Viscaal de top-tien binnenreed, net voor landgenoot Richard Verschoor, die sterk naar voren reed vanaf de laatste startplaats.

De dag erna maakte Piastri echter geen enkele fout. Zonder het feit dat Théo Pourchaire en Felipe Drugovich het middendeel van de race vooraan reden op de alternatieve strategie, had de Australiër van start tot finish aan de leiding gelegen. Piastri werd de hele race achtervolgd door Zhou, die in de openingsronde Jack Doohan alleen door contact van zich kon afschudden. Een mooie puntenfinish ging zo verloren voor MP Motorsport.
  ABU GP DL-8996

Na de laatste stops bleek Drugovich het beste te profiteren van de softs om naar de derde plaats op te rukken, ten koste van Pourchaire en Shwartzman. De Rus had tot aan de eerste bandenwissels derde gelegen, maar aan het eind hadden zijn banden het beste gehad. Achter Ticktum, Armstrong, Vips en Boschung eindigde Richard Verschoor een sterke wedstrijd op de tiende plaats, na opnieuw een mooie inhaalrace, terwijl Viscaal het seizoen als 12e afsloot.

Maar het hele F2-weekend stond in het teken van Oscar Piastri, die zijn derde titel op rij wist binnen te halen, na F3 in 2020 en de Eurocup Formule Renault in 2019. Dat hij volgend jaar geen Formule 1 rijdt, is eigenlijk een behoorlijk genante conclusie na een ijzersterk F2-debuutseizoen dat alleen Charles Leclerc en George Russell in eerdere seizoenen konden nadoen. Al zijn er eerder topcoureurs geweest met drie titels in de juniorklassen die zelfs nooit de Formule 1 hebben gehaald – Robin Frijns kan daarover meepraten...
  ABU GP SR-0229

F2, Yas Marina, 11-12 december 2021

Race 1
1. Jehan Daruvala - Carlin - 23 ronden, 38'33"605
2. Felipe Drugovich - UNI Virtuosi - 2"079
3. Oscar Piastri - Prema - 2"915
4. Robert Shwartzman - Prema - 3"581
5. Liam Lawson - Hitech - 11"243
6. Dan Ticktum - Carlin - 12"978
7. Théo Pourchaire - ART - 14"120
8. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 15"595
9. Ralph Boschung - Campos - 17"081
10. Marcus Armstrong - DAMS - 17"539
11. Jack Doohan - MP Motorsport - 18"530
12. Jüri Vips - Hitech - 19"270
13. Bent Viscaal - Trident - 22"226
14. Roy Nissany - DAMS - 29"927
15. Christian Lundgaard - ART - 32"099
16. Guilherme Samaia - HWA - 32"636
17. Clément Novalak - MP Motorsport - 37"036
18. Alessio Deledda - HWA - 48"948
19. Marino Sato - Trident - 54"333
20. Olli Caldwell - Campos - 1'43"561

Snelste ronde: Olli Caldwell, 1'39"070

Uitgevallen
20e ronde - Jake Hughes
12e ronde - Richard Verschoor

Race 2
1. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 23 ronden, 43'27"096
2. Robert Shwartzman - Prema - 3"413
3. Ralph Boschung - Campos - 9"772
4. Dan Ticktum - Carlin - 14"296
5. Felipe Drugovich - UNI Virtuosi - 14"501
6. Liam Lawson - Hitech - 17"088
7. Jehan Daruvala - Carlin - 19"839
8. Jack Doohan - MP Motorsport - 21"086
9. Théo Pourchaire - ART - 21"942
10. Bent Viscaal - Trident - 22"722
11. Richard Verschoor - Charouz - 25"881
12. Guilherme Samaia - Charouz - 30"899
13. Jake Hughes - HWA - 31"463
14. Clément Novalak - MP Motorsport - 31"867
15. Olli Caldwell - Campos - 32"236
16. Marino Sato - Trident - 37"022
17. Roy Nissany - DAMS - 1'06"754
18. Christian Lundgaard - ART - 1 ronde

Snelste ronde: Roy Nissany, 1'37"445

Uitgevallen
11e ronde - Marcus Armstrong
7e ronde - Oscar Piastri
7e ronde - Juri Vips
3e ronde - Alessio Deledda

Race 3
1. Oscar Piastri - Prema - 33 ronden, 58'14"400
2. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 3"288
3. Felipe Drugovich - UNI Virtuosi - 8"242
4. Théo Pourchaire - ART - 9"977
5. Robert Shwartzman - Prema - 13"333
6. Dan Ticktum - Carlin - 19"166
7. Marcus Armstrong - DAMS - 19"775
8. Jüri Vips - Hitech - 22"555
9. Ralph Boschung - Campos - 26"415
10. Richard Verschoor - Charouz - 27"242
11. Jehan Daruvala - Carlin - 30"007
12. Bent Viscaal - Trident - 32"619
13. Roy Nissany - DAMS - 37"305
14. Clément Novalak - MP Motorsport - 37"836
15. Christian Lundgaard - ART - 40"446
16. Guilherme Samaia - Charouz - 41"040
17. Olli Caldwell - Campos - 42"341
18. Marino Sato - Trident - 43"846
19. Alessio Deledda - HWA - 1'20"339

Snelste ronde: Theo Pourchaire, 1'37"789

Uitgevallen
30e ronde - Liam Lawson
22e ronde - Jake Hughes
1e ronde - Jack Doohan

Eindstand kampioenschap
1.Piastri 252,5; 2.Shwartzman 192; 3.Zhou 183; 4.Ticktum 159,5; 5.Pourchaire 140; 6.Vips 120 ; 7.Daruvala 113 ; 8.Drugovich 105; 9.Lawson 103; 10.Boschung 59,5
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet