24H Series

24H Series: Rutronik Racing behaalt eerste overwinning bij Hankook 24H SEBRING; ST Racing wint overall-GT-teamtitel

winnaar-sebring

Rutronik Racing heeft bij de Hankook 24H Sebring na een felle strijd met Herberth Motorsport de eerste overwinnig in de 24H SERIES powered by Hankook binnengehaald. In de race, waarin er meerdere regenbuien vielen, behaalde ST Racing de overall-GT-teamtitel.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR


Na 24 uren racen reed Swen Herberger de Audi R8 LMS met het startnummer 18 als winnaar over de eindstreep. Op weg naar de overwinning had het team in totaal 559 ronden op de 6,018 kilometer lange Sebring International Raceway afgelegd. De Rutronik Racing-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Markus Winkelhock / Elia Erhart / Swen Herberger) had gisteren in de 30 minuten durende kwalificatie op Sebring International Raceway met de eerste poleposition van het teams in de serie al voor een sensatie gezorgd. Bij wisselende omstandigheden kon het Duitse team in de beginfase van de race aanvankelijk een kleine voorsprong opbouwen, totdat de voornaamste rivaal, de Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Alfred Renauer), de druk opschroefde. Ondanks een sterke eerste stint van Markus Winkelhock kon de Herberth-Porsche bij de pitstops de leiding overnemen, maar ook in het verdere verloop van de race lagen de Audi en de Porsche zelden meer dan een minuut uit elkaar.

Na lichte regenbuien bij de start van de race en in de vroege uren van de zondagochtend volgde er kort na het aanbreken van het laatste kwart van de race een zware bui, die tot een korte onderbreking op Sebring International Raceway leidde, omdat er op de roemruchte betonplaten van het circuit in Florida steeds meer water stond.

Tijdens deze korte rode-vlagsituatie stonden alle auto's opgesteld in de pitstraat. Voor de herstart beging Herberth Motorsport een zeldzame fout: de Porsche reed vroegtijdig weer de baan op, wat door de wedstrijdleiding als "misachtig van het lichtsignaal in de pitstraat" werd aangemerkt en wat leidde tot een tijdstraf van 120 seconden voor bet Beierse team. Hoewel de eerste twee geklasseerde teams aan de finish minder dan twee minuten uit elkaar lagen, was daarmee voor Rutronik Racing de weg naar de verdiende overwinning in Sebring vrij.

"Dat was zwaar", verklaarde Markus Winkelhock tegenover Andrew Marriott van radiolemans.com. "Gedurende de hele race waren de omstandigheden erg moeilijk. Toen het hard begon te regenen, had ik bij 120 km/h op het rechte stuk aan de achterkant veel aquaplaning! Het was een heel veeleisende race. Ik heb drie keer de 24-uursrace op de Nürburgring gewonnen en ook in Spa-Francorchamps. Deze overwinning is opnieuw een succes voor mijn verzameling en een heel mooie bovendien. Ik ben superblij!"
 
955-porsche

Verrassend behaalde de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911 GT3 Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) na een foutloze race zowel de overwinning in de 991-klasse als de laatste plaats op het algehele podium. Het Roemeens-Italiaanse team behaalde in Sebring zijn vierde klassenzege van het seizoen.

Voor het eerst sinds de Hankook 24H PORTIMAO van afgelopen jaar stond er daarmee ook weer een team uit de 991-klasse bij de eerste drie in het algemeen klassement van een race uit de 24H SERIES.


Ook sterk was de voornaamste concurrent van Willi Motorsport / Ebimotor' in de klasse, de RPM Racing-Porsche 911- II (#907, Tracy Krohn / Niclas Jonsson / Patrick Huisman / Andy Lally). Dit team eindigde heel keurig op detweede plaats in de klasse en op de vierde plaats algemeen.
 
lambo-710


Op de vijfde plaats algemeen eindigde de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Gregg Gorski / Gerhard Watzinger / Lance Bergstein / Al Miller / Kenton Koch) als derde klassewinnaar in de top vijf van het algemeen klassement. Dit team behaalde na een sterk optreden de overwinning in de GTX-klasse, hoewel er bij de Lamborghini sprake was van problemen met de stuurinrichting. De MRS GT-Racing-Porsche 911 GT3 Cup '992' (#987, Jeff Courtney / Alexander Marmureanu / Omar Balkissoon / Sebastian Moreno) kwam na tijdverlies in de beginfase sterk terug en eindigde als tweede in de klasse, gevolgd door de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Boris Gimond / Sebastien Lajoux / Steve Brooks), die met transmissieproblemen en een losgeraakte achterpartij te kampen had.
 
470-sebring  
Desondanks was de race op Sebring de zesde van zeven races dit seizoen waarin Vortex V8 een podiumplaats in de GTX-klasse behaalde. Op de zesde plaats eindigde NOLASPORT met de Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#470, Matt Travis / Jason Hart / Anthony Noble / Alex Mayer / Zac Anderson) en won daarmee na een spannend duel in de thuisrace van het team de GT4-klasse. De The Heart of Racing Team-Aston Martin Vantage AMR GT4 (#423, Gray Newell / Ian James / Roman De Angelis / Alex Riberas) reed tot aan der slotfase van de race op slagafstand, maar twee uur voor het einde kwam de Aston Martin met een defecte versnellingsbak tot stilstand.
Daarvan profiteerde de ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer / Bryson Morris). Met dit resultaat staat ST Racing nu ook als winnaar van de overall-GTteamtitel in de 24H SERIES van dit jaar vast. Voor het Canadese team was dit het eerste jaar in de lange-afstandsracerij. Met de tweede plaats in de klasse in Sebring wonnen Samantha Tan, Chandler Hull en Jon Miller ook de algemene rijderstitel in de GT-divisie.

Na een sterke comeback behaalde Team ACP – Tanger Associates met de BMW M4 GT4 (#421, Catesby Jones / Jim Norman / Josh Norman / Ken Goldberg) de laatste podiumplaats in de GT4-klasse. Eerder had het team bij contact met de bandenstapels in bocht 17 schade aan de linker achterwielophanging opgelopen.

Diverse vroege kandidaten voor de overwinning in de Hankook 24H SEBRING, de langste internationale autorace die tot dusver op Sebring International Raceway gehouden is, waren al halverwege uit de race. De Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 (#10, Brendon Leitch / Tyler Cooke / Dennis Fetzer / Seb Morris / Sebastian Balthasar), die in de beginfase zelfs op de tweede plaats reed, viel na een crash in de vangrails met schade aan de splitter en de bodemplaat uit. De CP Racing-MercedesAMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis), die bij de thuisrace van het team vanaf de eerste rij gestart was, viel kort na zonsopkomst na een crash in de vangrails op een natte baan in de eerste bocht uit.

De tweede auto van Herberth Motorsport (#92, Jürgen Häring / Bobby Gonzales / Wolfgang Triller / Felix Neuhofer / Marco Seefried) kwam op de tiende plaats algemeen aan de finish. Bij de start van de race had de Porsche 911 GT3 R de leiding in handen, maar problemen met de versnellingsbak leidden later tot tijdverlies.
De BMW M Motorsport-M4 GT3 (#82, Bill Auberlen / Robby Foley / James Clay / Neil Verhagen / Max Hesse) completeerde de GT-divisie. Ondanks enkele aanrijdingen was het in Sebring een succesvolle lange-afstandstest onder race-omstandigheden, die zonder mechanische problemen werd uitgereden.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet