Formule 1

Formule 1: Weer een opperdominante pole Hamilton, Verstappen ongunstig tweede

Hamilton

Net als in Brazilië heeft Lewis Hamilton met overmacht de poleposition gegrepen: bijna een halve seconde sneller dan Verstappen. Die staat morgen voor een zware klus en niet alleen vanwege het snelheidsverschil. Verstappen start vanaf de vuile kant, met Bottas op p3 op de schone lijn. En Verstappen staat er alleen voor, want Perez start vanaf p11. En dat op een circuit waar met de hoge bochtensnelheid volgen heel moeilijk zal zijn. 

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Mercedes weer favoriet
Het Losail International Circuit in Qatar is nieuw voor alle Formule 1-teams. Tijdens de vrijdagtrainingen leken Mercedes en Red Bull aan elkaar gewaagd, in de laatste training van vandaag had Mercedes de overhand. Het verschil was minder groot dan in Brazilië, maar desalniettemin duidelijk. Verstappen had weer problemen met zijn DRS. Kan Red Bull het tij keren in de kwalificatie? Als Q1 een voorbode is, wordt het een spannende strijd: Hamilton is 0.095 sneller dan Verstappen en 0.115 dan Bottas.

Track limits spelen op dit circuit een grote rol en mede daardoor moet Charles Leclerc in de slotfase aan de bak; hij staat 15e, met Stroll, Räikkönen, Giovinazzi, Schumacher en Mazepin onder hem. Extra uitdaging voor hij aan zijn snelle ronde begint: het is extreem druk in de laatste bocht. Het brengt de Monegask niet van zijn stuk; hij rijdt zich veilig.

Van de mannen onder de streep springt Kimi Räikkönen boven de streep, dat kost Nicholas Latifi een plekje in Q2. Maar Räikkönen haalt het ook niet; Stroll maakt als laatste de sprong en de Aston Martin-coureur mag door. Latifi, Giovinazzi en Schumacher zijn maar net langzamer dan Räikkönen, Mazepin is 2,5 seconde langzamer dan zijn teamgenoot. Maar verzachtende omstandigheid voor de geplaagde Rus: hij had in elke training problemen en heeft nauwelijks baanritme op kunnen doen.

Op mediums
Q2 starten de meeste teams op mediums. Hamilton neemt een behoorlijke hap uit zijn tijd van Q1 en houdt daarmee Verstappen en Bottas op 3 tienden. Gasly en Tsunoda willen wel op softs starten en pakken daarmee p2 en p5. De Alpines gaan met softs naar p6 en p7.

Perez stelt teleur
Waar is Perez dan? Een teleurstellende p12. Neemt hij de gok om nog een run op mediums te doen, of offert hij de racestrategie op en start hij op softs? Het antwoord: softs.

Nog meer onder de streep staan Norris, Russell, Ricciardo en Leclerc. Laatstgenoemde doet in de pits een bijzondere ontboezeming: "Ik weet niet waar ik de tijd nog moet vinden." Oké ...

Norris op softs springt naar p8. Leclerc verbetert zijn tijd wel, maar hij blijft steken op p12. Ricciardo, Russell en Stroll redden het niet. Perez komt als laatste, maar zelfs met zijn softs komt hij niet aan de tijd van Sainz (p10) op mediums. Perez blijft steken op p11 en kan morgen Verstappen dus niet helpen. Dat kon Red Bull nu niet gebruiken. "We gingen op het allerslechtste moment", verzucht de Mexicaan.

Ook geen tow
Mocht op het lange rechte stuk in Qatar een tow lekker zijn, dan kan Verstappen die zonder Perez wel op zijn buik schrijven – of hij moet er een van een ander team pakken. Maar de tow weegt niet op tegen de vuile lucht in alle bochten erna.

Bij Mercedes gaat Hamilton dan ook op kop, als allereerste van het hele veld. Zijn eerste sector is goed, maar Bottas is iets sneller. De tweede sector voor Hamilton. De derde ook. Hamilton is 0.2 sneller dan Bottas.

Verstappen komt wat later. Zijn eerste sector is het allersnelst. Na de tweede sector zit hij nog 0.005 onder de tijd van Hamilton. De laatste sector is meestal voor Mercedes en ook nu. Verstappen komt 0.162 tekort. Voorlopige p2 dus. Aangezien dat vanaf de vuile kant is, is dat misschien wel de meest ongunstige plek voor de topdrie.

Hamilton weer als eerste
Ook voor poging 2 verkiest Hamilton vrij baan boven een mogelijke slipstream: hij gaat weer als allereerste de baan op. Verstappen als allerlaatste.

Hamiltons eerste sector is beter dan zijn vorige: 0.3 seconde. In zijn tweede sector wint hij nog een kleine tiende. De laatste sector is ook sneller: 1:20.827, bijna een halve seconde sneller dan zijn vorige ronde.

Bottas en Verstappen hebben geen vrije ronde, want Gasly rijdt zijn band lek op de kerb en gooit veel rotzooi op de baan. Daar pakt dat vroege starten van Hamilton toch goed uit.

Hamilton is weer fit
Op vrijdag was Lewis Hamilton nog niet zo snel, maar vandaag heeft hij het tij gekeerd. "Ik had sinds woensdag buikpijn. En gisteren zat het tempo er ook nog niet zo in. We hebben tot middernacht doorgewerkt op zoek naar punten om te verbeteren. Die werpen vandaag zijn vruchten af, en ik voel me ook weer topfit na een goede nacht slaap. De laatste ronde was heerlijk; het is echt een leuke baan om te rijden. Maar morgen zal volgen niet gemakkelijk zijn. En voor de banden is het geen superzwaar circuit, dus ik denk dat de mediums en hards het lang vol zullen houden."

Verstappen niet heel hoopvol
Als Max Verstappen uit de auto stapt, klinkt hij niet bijster hoopvol dat hij morgen de oppermachtige Mercedes kan verslaan. "We missen gewoon een beetje snelheid. Het was een moeilijke kwalificatie voor ons, wat je ook ziet aan Checo die niet eens Q3 haalde. We hebben meer problemen dan normaal. Toch staan we tweede, dus er is alles om voor te vechten, maar we hoopten op meer. Niemand heeft hier ooit geracet, dus we gaan morgen zien hoe de race gaat verlopen. We moeten werken aan de start en dan zien we wel hoe de race gaat verlopen."

Bottas in verwarring
Valtteri Bottas kwam in de kwalificatie niet meer aan de tijden van zijn teamgenoot. "Het is me een beetje een raadsel wat er vannacht is gebeurd. Gisteren ging het super, in FP3 was ik nog wel de snelste, maar ging het al niet meer zo lekker. En in de kwalificatie had ik veel problemen, met name in de eerste bocht. Maar morgen start ik wel aan de schone kant, ik hoop dat de grip daar goed is. Het is twee auto's tegen Max en ik heb niets te verliezen."

Uitslag kwalificatie GP Qatar
1. Lewis Hamilton, 1:20.827
2. Max Verstappen, op 0.455
3. Valtteri Bottas, op 0.651
4. Pierre Gasly, op 0.813
5. Fernando Alonso, op 0.843
6. Lando Norris, op 0.904
7. Carlos Sainz, op 1.013
8. Yuki Tsunoda, op 1.054
9. Esteban Ocon, op 1.201
10. Sebastian Vettel, op 1.958

11. Sergio Perez, 1:22.346
12. Lance Stroll, 1:22.460
13. Charles Leclerc, 1:22.463
14. Daniel Ricciardo, 1:22.597
15. George Russell, 1:22.756

16. Kimi Räikkönen, 1:23.156
17. Nicholas Latifi, 1:23.213
18. Antonio Giovinazzi, 1:23.262
19. Mick Schumacher, 1:23.407
20. Nikita Mazepin, 1:25.859
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet