V8 Supercars

V8 Supercars: Gebruikte supersofts bezorgen SVG spectaculaire zege in Sydney

Wanneer het bij SVG tegenzit is de Nieuw Zeelander met Nederlandse wortels op zijn sterkst. De 250 km wedstrijd op Sydney Motorsports Park was geen uitzondering. In een zinderende finale sloeg de Red Bull Team Holden-rijder genadeloos toe en pakte drie ronden voor het einde definitief de leiding en behaalde een indrukwekkende 54e Supercar-zege. Zijn teamgenoot Jamie Whincup eindigde als tweede gevolgd door Cam Waters in de Tickford Ford Mustang.

2021 Podium
Meesterlijke wedstrijd van SVG. Die in de slotfase genadeloos toesloeg. Links Jamie Whincup en recht Cam Waters die enorm blij was met zijn podium,


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Red Bull/PR/Shell V Power Racing


2021 SVG Race
SVG reed in Sydney meesterlijk naar de zege.

Gebruikte supersofts bezorgen SVG spectaculaire zege in Sydney
Juist als het bij Red Bull Ampol Holden-coureur SVG tegenzit gaat hij er extra voor zitten. In een aanvankelijke monotone 250 KM-wedstrijd zorgde SVG voor een zinderende finale en pakte zijn 54e Supercar-overwinning waardoor hij weer een stapje dichterbij een tweede titel is gekomen.

De Red Bull Ampol Holden van Jamie Whincup nam bij de start direct de leiding en versloeg polesitter Anton de Pasquale in de Shell V Power Ford Mustang die ook snel positie aan SVG moest prijsgeven. Daarachter volgden Scott Pye en Will Davison in de tweede Shell V Power Mustang. De enige neutralisatie kwam in de zevende ronde nadat de McCauley Jones in de Coca Cola Holden Commodore met motorproblemen stilviel.

2021 De Pasquale Polesitter De Pasquale wist zijn pole niet in een podiumplek te verzilveren.

Juist op dat moment ging ook de pitwindow open en kwam vrijwel het gehele veld naar binnen. Het leidde tot een kleine chaos omdat een aantal rijders gewoon in "de wacht" stonden. Zo ook SVG die moest wachten totdat de stop van zijn teamgenoot was afgewerkt (double stack) en daardoor de nodige tijd verloor. Zowel SVG als Whincup waren op supersofts van start gegaan en leken hun voordeel definitief verloren te hebben.

Vervolgens wisselden de posities maar kwam Cam Waters aan de leiding gevolgd door Will Brown en Brodie Kostecki. Daarna leek de wedstrijd zich enigszins te stabiliseren en vochten Anton de Pasquale en Chaz Mostert (WAU Holden Commodore) aanvankelijk een schitterend duel om de tiende plek uit.

De tweede pitstop cyclus nam omstreeks de 30e ronde een aanvang. De volgorde bedroeg Waters, Brown, LeBrocq, Courtney, Whincup, Brodie Kostecki, SVG, De Pasquale en Mostert.

Jack LeBrocq(Tickford Mustang) liet in de 33e ronde zijn supersofts door de harde compound vervangen. De wijze waarop hij in de pitlane naar binnenging was enigszins dubieus. Het bracht WAU Holden-coureur Bryce Fullwood kortstondig in de problemen. Zowel De Pasquale als Mostert kwamen eveneens in de 33e ronde voor hun tweede setje supersofts naar binnen.

2021 SVG JD
De Bulls op weg naar het teamkampioenschap voor het team van Roland Dane.

Omdat zowel SVG als Whincup op de harde compound iets langer doorreden lieten zij bij hun allerlaatste stop opnieuw de gebruikte supersoft Dunlops monteren.SVG kwam in de 43e ronde als eerste naar binnen. Teamgenoot Jamie Whincup volgde één ronde later en kwam met zijn gebruikte supersofts exact tussen De Pasquale en Mostert terecht.

Op dat moment bedroeg de volgorde Waters (Hard Compound), Brown (H), Le Brocq(H), Kostecki (Supersofts), Mostert ,Whincup, De Pasquale, SVG en Pye allen op de Supersoft compound. Zowel SVG als Whincup reden zelfs op de gebruikte Supersoft Compound.

Tevens was het ook een beetje gaan motregenen waardoor de wedstrijd eigenlijk tot een hoogtepunt begon te komen en waren zowel SVG als Whincup aan hun opmars begonnen. Vier ronden voor het einde ging SVG als eerste aan de WAU Holden van Chaz Mostert voorbij en vervolgens moesten zowel Will Brown(Erebus Holden) als Waters eraan geloven.

2021 Cockpit
Blik in de cockpit bij SVG.

Vanwege iets betere grip ging SVG in Turn 9 definitief aan de Tickford Mustang voorbij en pakte na een indrukwekkende inhaaljacht definitief de leiding. Whincup eindigde op iets meer dan een seconde achterstand als tweede gevolgd door Waters, De Pasquale en Mostert. De WAU Andretti-rijder moest in de slotfase zijn vierde plek aan De Pasquale afstaan. Met de gebruikte supersofts had het Red Bull Ampol Team op het miezerige Sydney Motorsports Park een uitstekende zet verricht.

2021 Teamkamp
Het teamkampioenschap is binnen voor het team van Triple Eight ofwel Red Bull Ampol Team Holden.

Uitslag R29 Beaurepaires Sydney Racing Night
1 97 Red Bull Ampol Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB
2 88 Red Bull Ampol Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB +1.110
3 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT +5.179
4 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT +5.570
5 25 Mobil 1 Appliances Online Chaz Mostert Holden Commodore ZB +6.076
6 20 DEWALT Racing Scott Pye Holden Commodore ZB +6.203
7 9 Erebus Motorsport William Brown Holden Commodore ZB +7.609
8 99 Erebus Boost Mobile Racing Brodie Kostecki Holden Commodore ZB +8.879
9 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT +10.961
10 8 R&J Batteries Nick Percat Holden Commodore ZB +13.152
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet