V8 Supercars

V8 Supercars: De Pasquale verslaat SVG met betere bandenstrategie op Sydney Motorsports Park

De wedstrijd met twee verschillende bandenstrategieën in race 26 van het Repco Supercarkampioenschap, op Sydney Motorsports Park, werd in het voordeel van DJR Shell V Power Racing beslist. Anton de Pasquale versloeg SVG met een voorsprong van 1.8912 secs. omdat zijn team voor een betere strategie opteerde.

2021 De Pasquale
De pole werd door de Pasquale in een fraaie overwinning verzilverd.


Tekst: Willem J. Staat
Foto's: PR/Shell V Power Racing/Kelly Grove Racing

De Pasquale verslaat SVG met betere bandenstrategie op Sydney Motorsports Park
Tot aan de verplichte pitstop had Anton de Pasquale met zijn #11 Ford Mustang de leiding in handen. Vóór SVG kwam hij echter weer terug op de baan en dit was beslissend. De Pasquale had vier nieuwe Dunlops laten monteren en SVG slechts twee. Ondanks een slechte stop wist coming man Will Brown met de Erebus Holden ZB Commodore als derde te eindigen.

2021 Race Een goed begin van het weekend voor De Pasquale op Sydney Motorsports Park.

Achter Will Brown eindigde SVG's teamgenoot Jamie Whincup als vierde en Jamie heeft maar liefst 346 punten achterstand in de tussenstand van het kampioenschap. Bij het vallen van het licht nam De Pasquale direct de leiding terwijl achter hem Whincup, SVG om de diverse posities vochten.

Met een voorsprong van 3,1 secs. maakte De Pasquale in de 16e ronde zijn verplichte stop. In het verkeer kwam hij tussen Whincup en Davison terecht terwijl SVG in de volgende ronde naar binnenkwam. Bij het Red Bull Ampol Holden team opteerde men voor twee rechter banden.

SVG reed slechts één ronde aan de leiding want in de volgende ronde De Pasquale met een "SVG-copy"- move aan blauw witte #97 Holden Commodore voorbij. Inmiddels was de #2 WAU Holden Commodore van Bryce Fullwood met een technisch probleem tot stilstand gekomen waardoor een safetycar-interventie noodzakelijk was.

2021  Heimgartner
Een tiende plek voor Andre Heimgartner in de Kelly Grove Mustang.

Achter het leidende duo volgden Whincup, Davison, Mostert, Waters, Hazelwood, Winterbottom, LeBrocq en Kostecki. Brown bevond zich in deze wedstrijdfase in twaalfde positie. Bij zijn verplichte stop ondernam de Erebus-crew een tweede poging om een vastlopend spatbord wat rechter te trekken. De herstart volgde in de 22e ronde waarbij De Pasquale op de 3,91 km lange baan van Sydney direct de snelste ronde liet noteren.


Waters-crash-R26
En toen verspeelde Cameron Waters kostbare punten.

Vanaf P6 tot P10 waren een aantal deelnemers het niet geheel met elkaar over hetzelfde stukje asfalt eens. Het leidde tot een incident waarbij Jack LeBrocq zijn Tickford-teamgenoot Cameron Waters van de baan drukte. Waters was met zijn gehavende Mustang nog in staat om de pits te bereiken waar hij de nodige herstellingen liet aanbrengen terwijl LeBrocq met een "drive-through" bestraft werd. LeBrocq werd als 19e geklasseerd en Waters als 22e.

2021 LeBrocq
Jack Le Brocq "had nowhere to go"

Jack LeBrocq: "Het spijt mij ontzettend voor Cam en zijn crew. Ik voel me beroerd. De safetycar liet iedereen dicht bij elkaar komen en ik was er van overtuigd om met mijn banden voordeel te beschikken over de auto's die voor mij lag en eigenlijk wilde ik pushen om terrein te winnen. Toen we uit de bocht kwamen dacht ik niet over een run richting Cam te beschikken maar realiseerde mij niet dat er zich nog een auto (Hazelwood red) naast hem bevond.

Dit doet pijn. In de #5 Mustang hadden we een uitdagend jaar en de laatste wedstrijden werden wij steeds competitiever en vandaag beschikten we zeker over een shot richting goed resultaat. Ik ben er doodziek van hoe het eindigde."

Cameron Waters: " Wat een frustrerende dag. De auto was eigenlijk wel OK en we waren naar snelheid aan het zoeken maar elke week werden wij steeds beter en in de wedstrijd beschikten we over een competitieve auto. We gingen vroeg naar binnen maar de safetycar was nu niet bepaald iets wat wij wilden. En toen maakte ik contact met Jack en hing in de hekken. Ik heb geen idee wat er gebeurde maar op de replays ziet het er niet goed uit. Hij deed het ook niet met opzet maar ruïneerde de wedstrijd voor ons beiden. Hij bood in ieder geval zijn excuses aan."

2021 Waters
Weer geen goed resultaat voor Cameron Waters.

Achter Whincup was Brodie Kostecki inmiddels naar de vijfde plek opgeklommen. Daarachter volgden Scott Pye, Will Davison, Zane Goddard, Tim Slade en Andre Heimgartner. Tegen Pye en Slade liep nog een onderzoek naar een incident in de eerste ronde waarbij James Courtney van de baan geraakte maar er werden door de wedstrijdleiding geen verdere acties meer ondernomen.

Winnaar Anton De Pasquale: "Vier banden was de snelste weg richting finish. We wonnen de pole, reden aan de leiding en dit wil je niet weggooien en als we overwinningen kunnen krijgen dan gaan we ervoor. Telkens als je in deze Top 5, Top rijdt, dan heb je een goede dag. Onze auto bevindt zich nu in een goede "window" en dit proberen wij zoveel mogelijk te maximaliseren. Om verschillende redenen hebben we wel wat goede resultaten gemist maar aan de andere kant is het schitterend. Ik ben erg verheugd want de auto is gewoon fantastisch om in te rijden. Ik geniet ervan."

2021 Finish R26
Anton de Pasquale wint R26 op Sydney Motorsports Park.

Uitslag R26
1 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT
2 Red Bull Ampol Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB +1.8912
3 Erebus Motorsport William Brown Holden Commodore ZB +3.4249
4 Red Bull Ampol Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB +5.4841
5 Erebus Boost Mobile Racing Brodie Kostecki Holden Commodore ZB +6.1750
6 DEWALT Racing Scott Pye Holden Commodore ZB +11.6059
7 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT +13.1418
8 Yellow Cover Racing Zane Goddard Holden Commodore ZB +13.9059
9 CoolDrive Racing Tim Slade Ford Mustang GT +14.0620
10 NED Whisky Racing Andre Heimgartner Ford Mustang GT +14.6144
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet