BMW M2 CS Racing Cup Benelux

VRM BMW M2 Cup: Willem Meijer wint afsluitende race VRM BMW M2 Cup

meijer2

Willem Meijer heeft op TT-Circuit Assen na een uiterst sterk gereden wedstrijd de tweede race van de VRM BMW M2 Cup op zijn naam geschreven. De nummer twee in de tussenstand wist tot twee keer toe de van poleposition vertrokken Colin Caresani te passeren en uiteindelijk zelfs weg te rijden om met een ruime voorsprong de winst voor zich op te eisen. Achter Caresani legde Sam Dejonghe beslag op de derde podiumpositie en daarmee pakte de Belg tevens de winst in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Met een vierde plaats algemeen was de derde podiumpositie in de VRM BMW M2 Cup voor Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Na de primeur op zaterdag is het op de zondag van de Hankook Supercar Madness Finalesraces voor de tweede keer dat de VRM BMW2 Cup en de BMW M2 CS Racing Cup Benelux gezamenlijk rijden. De twee kampioenschappen rijden samen in één zestig minuten durende race, maar kennen gezien de nu nog afwijkende kampioenschapsreglementen twee afzonderlijke eindklassementen.

voorstart

In de al op vrijdag verreden kwalificatie had Colin Caresani de poleposition voor zich opgeëist. De sinds zaterdag na zijn winst in race één weer leider in het klassement wordt op de eerste rij geflankeerd door de equipe Lorenzo van Riet/Henry Zumbrink. Op de tweede startrij volgen de nummers twee in het klassement en nog enige bedreiging voor de titel van Caresani, Willem Meijer/Jamie Vandenbalck. Omdat Vandenbalck op zaterdag alleen reed, zal Meijer de tweede race volledig voor zijn rekening nemen.

startopstelling

Daarnaast Kelvin Snoeks. Rij drie wordt gevormd door de eerste rijder uit de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, Fred Capresse en de equipe Jack van der Ende/Max Veels. Daarachter op rij vier Sam Dejonghe en de equipe Mark van der Aa/Koen Bogaerts, gevolgd door de equipes Dante Rappange/Dirk Warmerdam en Peter Guelinckx/Stienes Longin. Achter de top tien volgen nog Tomasz Magdziarz, de equipe Patrick de Vreede/Rogier de Leeuw, Giovanni Scamardi, Joeri Janssens/ Steven Brams, Berry van Elk en Albert Jochems.

start

Bij de start zit het hele veld extreem dicht bij elkaar, maar wonder boven wonder gaat alles in de Haarbocht goed en komt het veld ongeschonden de eerste bochten door. Caresani heeft vanaf pole de leiding behouden, voor een vanaf plek drie naar voren gekomen Meijer, met op drie een uitstekend vanaf plek zes opgerukte Van der Ende. Daarachter een teruggevallen Van Riet, Capresse, Rappange, Dejonghe, Snoeks, Bogaerts en Magdziarz.

van riet

Van Riet probeert zo snel mogelijk het verloren terrein goed te maken en rukt in de tweede ronde op naar plek drie, achter Caresani en Meijer. Van der Ende moet op vier terrein prijsgeven en komt onder druk van Rappange, Capresse en Dejonghe. Op acht zit Snoeks, die weer probeert aan te sluiten bij de top zeven.

top drie

Bij het ingaan van vierde ronde remt Meijer in de Haarbocht Caresani uit en neemt de leiding over waarbij een kopgroep ontstaat van drie, bestaande uit Meijer, Caresani en Van Riet. Achter dit strijdende drietal een tweede groep van Rappange en Dejonghe, die Capresse is gepasseerd waarbij de twee Belgen elkaar ook nog even hebben geraakt.

safetycar

Bij de zevende doorkomst komt de safetycar voor het veld als Van der Ende in de grindbak verdwijnt en vast komt te staan. Daarbij gaat Dejonghe de mist in door onder geel Rappange in te halen. Straf is er ook meteen voor Capresse vanwege het te vaak overschrijden van de track limits. Achter de safetycar hergroepeert het veld zich in de volgorde Meijer, Caresani, Van Riet, Dejonghe, Rappange, Capresse, Snoeks, Bogaerts, Magdziarz, Scamardi, Van Elk, De Vreede, Guelinckx, Jochems en Janssens.

rappange

De safetycarperiode duurt maar één ronde. Bij de herstart laat niemand zich verrassen , maar omdat Van Riet en Caresani elkaar achterop het circuit even raken, kan Meijer een gaatje slaan. Snoeks gaat ook even in de fout als hij wordt geraakt door Bogaerts en valt terug naar plek elf. Een ronde later valt Van Riet verder terug naar plek vijf en heeft nu opeens Meijer, Caresani, Dejonghe en Rappange voor zich. Capresse bezet plek zes, voor Magdziarz, Bogaerts, een opgerukte Scamardi en Snoeks.

dejonghe

Inmiddels krijgt Dejonghe de mededeling dat hij zijn onder de gele vlag gewonnen positie moet teruggeven aan Rappange. De Belg heeft nu echter het probleem dat tussen hem en Rappange inmiddels ook Van Riet en Capresse zijn gekomen en dus zal er waarschijnlijk na afloop een straf volgen. Capresse is de volgende die in de fout gaat en na een spin terugzakt naar plek tien. Problemen zijn er ook voor Van Elk die stilvalt.

Na 25 minuten gaat het pitwindow open. Terwijl de top vijf nog doorrijdt, gaat alles daarachter meteen richting de pits voor de verplichte stop. Voor Snoeks duurt de stop wat langer aangezien er een kleine reparatie aan de voorkant van de auto moet worden uitgevoerd. Helaas wordt Van der Ende als uitvaller genoteerd vanwege olielekkage.

veld met kop

Terwijl Meijer zijn stop maakt, blijft Caresani nog doorrijden en neemt daarmee de leiding in ieder geval voor even over. Als laatste maakt Caresani zijn verplichte stop en als met nog 22 minuten te gaan iedereen gestopt is, heeft Caresani de leiding overgenomen met op zijn bumper Meijer. Het gat naar Dejonghe is opgelopen tot zeven seconden. Daarachter Zumbrink, Warmerdam, Van der Aa, Magdziarz, Snoeks, Scamardi en Longin. Helaas is de pitstop voor Magdziarz en Rappange/Warmerdam te kort geweest en dus moeten deze twee auto's een drive through ondergaan en zullen terugvallen.

De strijd om de leiding blijft met Caresani en Meijer uiterst boeiend. In ronde 21 zet Meijer zijn auto in de Ramshoek naar Caresani en neemt voor de GT-bocht de leiding over. Achter dit tweetal zijn de gaten tussen Dejonghe, Zumbrink en Magdziarz wat opgelopen.

meijer

Meijer is sneller dan Caresani want de leider weet een gaatje te slaan. Het is ook het moment dat Magdziarz zijn drive through inlost en dus terugvalt. Met nog een kleine twaalf minuten te gaan ligt Meijer inmiddels ruim 1,5 seconden voor op Caresani. Op plek drie Dejonghe, die op zijn beurt op ruime afstand wordt gevolgd door Zumbrink, Van der Aa, Snoeks, Warmerdam, Scamardi, Magdziarz, Longin, De Leeuw, Brams, Jochems en Capresse (die inmiddels 20 track limits op zijn naam heeft staan), terwijl Van Elk na een uitstapje en een lekke band de rij sluit.

capresse

De wedstrijdleiding is duidelijk een beetje klaar met de track limits van Capresse want het aantal staat al op 25 als de melding komt dat de Belg een stop & go krijgt van 30 seconden. Aangezien Capresse na drie ronden nog altijd niet gestopt is, krijgt hij zelfs de zwarte vlag.

de leeuw

Meijer blijft maar doorgaan met het zetten van snelle rondetijden en loopt verder weg van Caresani, die met nog vijf minuten te gaan al op 3,5 seconden is gereden. Dejonghe is safe op drie, terwijl op vier Zumbrink Van der Aa ziet naderen. Daarachter Snoeks, Warmerdam, Scamardi, Longin en Magdziarz.

finish2

In de slotfase zijn er geen wijzigingen meer en daarmee is de winst voor Meijer, voor Caresani en Dejonghe, die daarmee de winnaar is in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Op plek vier en nummer drie in de VRM BMW M2 Cup is Van Riet/Zumbrink, gevolgd door Van der Aa/Bogaerts, Snoeks, Rappange/Warmerdam, Scamardi, Guelinckx/Longin, Magdziarz, De Vreede/De Leeuw, Janssens/Brams, Jochems en Van Elk.

winnaars

Daarmee is de top drie in de VRM BMW M2 Cup: Meijer, Caresani en Van Riet/Zumbrink, terwijl de top drie in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux wordt ingenomen door Dejonghe, Scamardi en Guelinckx/Longin.

Omdat er nog wat zaken lopen uit race één, is nog niet zeker in wiens voordeel de titelstrijd in de VRM BMW M2 Cup is beslist.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet