Sportscars

Sportscars: Toyota wint voortijdig merkentitel, Frijns, RTN winnen in LMP2 (lang)

211030 WEC Race Start
Start van de zes-uursrace van Bahrein, de voorlaatste wedstrijd van het seizoen

Met nog één race te gaan is Toyota wereldkampioen bij de constructeurs in het FIA World Endurance Championship. De zes-uursrace van Bahrein resulteerde in de overwinning voor Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López in de Toyota met het startnummer 7. De Le Mans-winnaars vergrootten daarmee ook hun voorsprong in de tussenstand van het rijdersklassement. In LMP2 won het WRT-team voor de tweede maal op rij, na het eerdere succes in Le Mans. Onze landgenoot Robin Frijns zorgde samen met Ferdinand Habsburg en Charles Milesi voor het succes. Ook in de LMP2-Pro-Am-klasse was er Nederlands succes met de zege voor Racing Team Nederland-rijders Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Job van Uitert, die daarmee weer de WK-stand in dit klassement aanvoeren. Het trio eindigde als vijfde algemeen in LMP2. De GTE-Pro-klasse resulteerde in een 1-2 voor Porsche met winst voor Kévin Estre en Neel Jani. In GTE-Am zegevierde de TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Dylan Pereira en Felipe Fraga.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

211030 WEC Winners
Winnaars Conway, López en Kobyashi (vlnr) zetten ook een flinke stap naar de WK-titel

De nummer 8-Toyota van Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley startte vanaf de pole-position, maar op aanwijzing van de teamleiding wisselden de beide Toyota's een paar keer van positie. De crew van de nummer 8 verloor tot twee keer toe wat tijd bij een pitstop, wat uiteindelijk het beslissende voordeel bracht voor de nummer 7, die met een marge van ruim 51 seconden op de zusterauto als winnaar werd afgevlagd. Met hun derde overwinning op rij na Monza en Le Mans hebben Conway, Kobayashi en López nu een voorsprong van 15 punten op hun merkgenoten in de WK-stand. Toyota is in ieder geval al zeker van de merkentitel, de derde WK-titel op rij en de eerste in het hypercar-tijdperk. De derde plaats in de race in Bahrein was voor de Alpine van André Negrão, Nicolas Lapierre en Mathieu Vaxivière, die op één ronde achterstand geklasseerd werden.

211030 WEC WRT Podium
Podium voor WRT met vrnl Robin Frijns, Ferdinand Habsburg, Charles Milesi en WRT-performance-engineer Samuel Massard

Op vijf ronden van de winnaars eindigde de WRT-Oreca als vierde algemeen en als eerste in de LMP2-klasse. Voor Robin Frijns, Ferdinand Habsburg en Charles Milesi was het na de toch verrassende winst tijdens de laatste ronde in Le Mans de tweede opeenvolgende zege, tevens de tweede van het seizoen. Frijns kwam uiteindelijk met ruim een minuut voorsprong op de nummer 28-JOTA-Oreca van Sean Gelael, Stoffel Vandoorne en Tom Blomqvist aan de finish. Het WRT-trio staat daarmee ook aan de leiding in de tussenstand van het WK.

211030 WEC Race WRT actoe
De WRT-Oreca op weg naar de tweede zege van het seizoen en de leiding in de WK-stand

"Het weekeinde begon lastig, maar we hebben de auto in elke sessie kunnen verbeteren", aldus Frijns. "We hebben als team nauw samengewerkt en ons echt geconcentreerd op het verbeteren van de auto. Naarmate de race vorderde, werden we steeds beter. Ferdinand en Charles hebben het geweldig gedaan en toen we eenmaal de leiding in handen hadden, was het zaak om de voorsprong te controleren en goed met de banden om te gaan." De tweede JOTA-Oreca van Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Anthony Davidson eindigde als derde.

211030 WEC Race RTN podium
LMP2-Pro-Am-zege voor Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Job van Uitert (vlnr)

De vijfde plaats algemeen en de overwinning in de LMP2 Pro-Am-klasse was het resultaat voor Racing Team Nederland met Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Job van Uitert. Van der Garde liet bij de start van de race weer eens zijn kwaliteiten zien door met een spectaculair optreden vanaf de zesde startplaats nog in de eerste bocht de leiding te veroveren. Vervolgens kende het team een relatief probleemloze race. "We hadden vanaf het eerste moment de 'pace', maar hadden wat pech met een 'full course yellow', waardoor we zo'n 40 seconden verloren. Dat moesten we weer goedmaken", zei teammanager Mark Koense. "Dat is gelukt, dus iedereen is happy, maar volgende week telt het! We staan nu bovenaan in het WK (in de Pro-Am-klasse, red.), maar de situatie is eigenlijk heel simpel: we hebben twee concurrenten, DragonSpeed en Realteam, en er zijn meer punten te verdienen omdat het een acht-uursrace is, dus het team dat wint is wereldkampioen. Daar gaat het om! We gaan nu even naar huis, woensdag zijn we weer terug en dan telt het."

211030 WEC Race Inter Europol
Een lastige race voor het Inter Europol-team met Renger van der Zande

Een plaats daarachter, als zesde in LMP2, eindigde de Oreca van Richard Mille Racing met Beitske Visser, Sophia Flörsch en Gabriel Aubry. Flörsch stond in de slotronde nog zwaar onder druk van de Fransman Norman Nato in de Realteam-Oreca, maar wist toch haar positie vast te houden. Voor Inter Europol Competition met Renger van der Zande, Jakub Smiechowski en Alex Brundle zat er ditmaal niet meer in dan de negende plaats in de klasse, met name als gevolg van een straf van vier minuten voor een overtreding van het bandenreglement. Ook werd Van der Zande eenmaal door Filipe Albuquerque in de rondte getikt en werd er tijd verloren doordat de linker deur niet goed sloot.

"Geen goede race voor ons", gaf Van der Zande toe. "We begonnen wel lekker, Alex pakte ook de leiding, mede omdat we na de eerste stint een nieuw setje banden op de auto hadden, dus dat was leuk, maar helaas niet van lange duur. De long-run was niet goed genoeg, dus puur op snelheid hadden we hem toch niet kunnen winnen, maar die tijdstraf van vier minuten omdat we teveel banden hebben gebruikt, heeft ons echt genekt. Het klinkt wat knullig, en dat was het ook. We moeten natuurlijk wel zorgen dat dit niet meer gebeurt. En volgende week moeten we kijken of we het nog beter kunnen doen!"

211030 WEC Porsche
De Porsches domineerden zoals verwacht in GTE-Pro

In de GTE-Pro-klasse werd het verwachte scenario bewaarheid. De Porsches domineerden van start tot finish, terwijl de beide Ferrari's na een verlaging van de toegestane turbodruk – buiten de kaders van de automatische 'balance of performance' in het WEC – die afgelopen week werd opgelegd, duidelijk snelheid tekort kwamen en daarmee geen rol speelden in de strijd om de overwinning. Die ging naar het Porsche-duo Kévin Estre en Neel Jani, die met de 911 met het startnummer 92 vanaf de pole-position startten en uiteindelijk met een marge van 0,690 seconden op de zusterauto van Gianmaria Bruni en Richard Lietz als winnaars werden afgevlagd. De beste Ferrari was die van Alessandro Pier Guidi en James Calado op de derde plaats in de klasse.

211030 WEC TF Sport
Winst voor de TF Sport-Aston Martin in GTE-Am

Ook in GTE-Am zat er geen winst voor Ferrari in, want de van pole gestarte Iron Lynx-Ferrari verloor al vroeg in de race terrein en eindigde ver in de achterhoede. De overwinning in de klasse was voor het TF Sport-team, dat met Ben Keating, Dylan Pereira en Felipe Fraga voor de eerste overwinning voor Aston Martin in het WEC sinds ruim een jaar zorgde. Fraga wist in de slotfase de aanvallend rijdende Matt Campbell in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche (Ried/Evans/Campbell) achter zich te houden. De Project 1-Porsche van Egidio Perfetti, Matteo Cairoli en Riccardo Pera completeerde de top drie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet