Sportscars: Eerste seizoens-pole voor Toyota nummer 8, Van der Zande snelste Nederlander in kwalificatie Bahrein
Hartley (midden) viert het behalen van de pole-position met zijn teamgenoten Buemi (l.) en Nakajia
Met twee wedstrijden op het circuit van Bahrein, morgen een zes-uursrace en volgende week een acht-uursrace, wordt het seizoen 2021 van het FIA World Endurance Championship afgesloten. Onder zomerse omstandigheden in de kwalificatie behaalde Toyota een 'clean sweep' van de eerste startrij, met de pole-positie voor Brendon Hartley in de nummer 8-Toyota, die hij deelt met Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima. Voor het trio was het de eerste pole van het seizoen. De snelste tijd in de LMP2-klasse was voor de nummer 28-JOTA-Oreca met Sean Gelael, Stoffel Vandoorne en Tom Blomqvist. In GTE-Pro bezet Porsche de eerste startrij, met de nummer 92 van Kévin Estre en Neel Jani met de beste uitgangspositie. In GTE-Am staat de Iron Lynx-Ferrari van het trio Mastronardi/Piccini/Cressoni op pole-position.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
In de trainingen werd al duidelijk dat de tijden van de beide Toyota-hypercars relatief dichtbij elkaar liggen. Uiteindelijk zette Brendon Hartley met 1:47,049 minuten de snelste tijd op de klokken en was daarmee 0,398 seconden sneller dan Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota. Voor de nummer 8-crew was de pole een mooie beloning na hard werk, want na een crash in de tweede vrije training moesten de wielophanging en het bodywork vervangen worden. De auto was op tijd voor de derde sessie weer klaar en reed ook in de kwalificatie zonder problemen. De enige andere auto in de hypercar-klasse (het Glickenhaus-team is er in Bahrein niet bij), de Alpine (Negrāo/Lapierre/Vaxivière) eindigde op bijna een seconde als derde.
In LMP2 was Tom Blomqvist in de nummer 28-JOTA-Oreca (Gelael/Vandoorne/Blomqvist) met een tijd van 1:49,932 het snelst, 0,062 seconden sneller dan Filipe Albuquerque in de nummer 22-United-Oreca (Hanson/Scherer/Albuqerque). António Félix da Csta kwalificeerde de andere JOTA-Oreca (Gonzalez/Félix da Costa/Davidson) als derde, voor de Loïc Duval in de Realteam-Oreca (Garcia/Duval/Nato), het best geplaatste team in de Pro-Am-klasse, en de Oreca van Inter Europol Competition, waarin Renger van der Zande de kwalificatie voor zijn rekening nam. "We mogen heel blij zijn met de vijfde plek nadat we in de vrije trainingen veel problemen met de auto hadden", liet Van der Zande weten. "We hebben grote stappen naar voren kunnen maken. Het zou mooi zijn als we het seizoen hier, dit weekeinde of volgende week, zouden kunnen afsluiten met een podium."
Giedo van der Garde reed de tweede tijd in de Racing Team Nederland-Oreca
Een plaats daarachter eindigde de Oreca van Racing Team Nederland, waar Giedo van der Garde de kwalificatie reed. "Het is weer een typisch Bahrein-weekeinde", liet teammanager Mark Koense weten. "Het is altijd lastig hier, een gripniveau dat met geen enkel ander circuit vergelijkbaar is. De omstandigheden hier zijn heel specifiek. Gisteren waren we echt zoekend, we hebben wel wat stappen kunnen maken. Ook in de kwalificatie kwam het er niet helemaal uit. De eerste ronde raakten we kwijt door 'track limits' en in de tweede ronde was het net niet optimaal, waardoor we dus eigenlijk nog iets verder naar voren hadden kunnen staan, maar dat maakt voor de race niet al teveel uit." Daar weer achter staat de WRT-Oreca van Robin Frijns, Ferdinand Habsburg en Charles Milesi, gekwalificeerd door de Fransman. "Ook bij ons was het een gevalletje 'track limits'", zo meldde Frijns. In de Richard Mile-Oreca van Beitske Visser, Sophia Flörsch en Gabriel Aubry was het Flörsch die de kwalificatie reed, ze eindigde als elfde in de klasse.
GTE-Pro-pole voor de nummer 92-Porsche
De beide fabrieks-Porsches staan op de eerste startrij van de GTE-Pro-klasse, met de nummer 92 van Estre/Jani voor de 91 van Bruni/Lietz. Daarachter de beide Af corse-Ferrari's, die na een recente aanpassing van de 'balance of performance' ruim een seconde tekort komen. De 52 van Serra/Molina staat op de derde plaats, voor de 41 van Pier Guidi/Calado. De Iron Lynx-Ferrari van Mastronardi/Piccini/Cressoni volgt daarachter als snelste GTE-Am-auto, voor de Astin Martin (Dalla Lana/Farfus/Gomez) en de Project 1-Porsche (Perfetti/Cairoli/Pera).
De Iron Lynx-Ferrari was het snelst in GTE-Am