Formula 4

Formule 4: ADAC presenteert Formule 4 2022

De toekomst van de Formule 4 ziet er spannend uit. Vanmiddag presenteerde de ADAC in Hockenheim de nieuwe Tatuus Formule 4 voor, die in het seizoen 2022 ingezet zal worden. Het 180 pk sterke voertuig van morgen is vergeleken met zijn voorganger van vele verbeteringen voorzien. Ook de Formule 4 is nu van een Halo voorzien.

2021 ADAC F4

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ADAC Motorsport

ADAC presenteert Formule 4 2022
Voor de tweede generatie Formule 4 vertrouwt men bij de ADAC op het beproefde technologiepakket van Tatuus en Abarth. De tweede generatie Formule 4 is overeenkomstig het nieuwe FIA reglement voor deze klasse ontwikkeld. Volgens het Formule 4 concept biedt het voertuig een optimale mix van veiligheid, hoge kwaliteit en goede prestaties met een goede prijs-kwaliteitsverhouding.

In vergelijking met zijn voorganger is het nieuwe model fundamenteel herzien en vooral op het gebied van veiligheid sterk verbeterd. Naast de verplichte Halo rollbar beschikt de nieuwe Formule 4 over een verbeterde cockpit met een verhoogde bescherming tegen zijdelingse impacts.

Voor de Formule 4 homologatie moest het voertuig maar liefst 20 verplichte FIA tests doorstaan. De zuinige 4 cyl 1.4.L Fiat Turbomotor, bekend van het vorige model, levert nu 180 pk, dit is overigens 20 pk meer dan voorheen. Het extra vermogen compenseert het gewicht van de uitgebreide veiligheidsnormen. Naar verwachting zullen de prestaties van het nieuwe model op het niveau van zijn voorganger liggen. Pirelli blijft de bandenleverancier.

2021 ADAC F4 4

ADAC Sportpresident Dr. Gerd Ennser: " De promotie van jong talent door de ADAC is al 30 jaar lang een succesverhaal en met dit de nieuwe generatie F4 voertuigen willen wij dit continueren. De nieuwe auto heeft moderne veiligheidsnormen en veel detailverbeteringen. ADAC Formule 4 biedt vanuit de karting de ideale introductie tot het formulewagen racen. Wij kijken nu al uit naar de volgende generatie die hun eerste stappen in de formulewagen sport gaat zetten."

2021 ADAC F4 2

Lars Soutschka van de ADAC: " De ADAC F4 is één van de meest gerenommeerde series op het gebied van jeugdige talenten wereldwijd. Met het Tatuus-chassis, de Fiat Abarth-motor, Pirelli-banden vertrouwen we op een aantrekkelijk technologiepakket voor de deelnemers. Sinds 2015 heeft het voertuig ons met een hoge betrouwbaarheid weten te overtuigen. Voor een juniorserie is dit van hoog belang want de talenten die wij in deze serie opleiden moeten in eerste instantie veel wedstrijdervaring opdoen."

De ADAC vertrouwt op het technische pakket dat in 2022 zowel in Italië als Groot Brittannië wordt toegepast. Hierdoor ontstaat voor de teams een breed scala aan mogelijkheden. In 1991 begon men bij de ADAC met de ADAC Sonax Formule Junior. In 2015 ging de Formule 4 in Duitsland voor de eerste maal van start en 2021 was het zevende jaar.

2021 ADAC F4 4

Ralf Schumacher was de eerste junior die er vanuit Duitsland in slaagde om de sprong naar de F1 te maken. Ralf is tegenwoordig met US Racing succesvol teameigenaar in de Formule 4. Later traden Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Mick Schumacher en vele anderen in zijn voetsporen. Vele anderen, zoals Maro Engel en André Lotterer, maakten een succesvolle stap richting GT-sport.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet